Boost je organisatie of boodschap met Facebook advertising

Boost je organisatie of boodschap met Facebook Advertising

Het is haast niet meer weg te denken, de vele advertenties van Bol.com, Zalando en tal van automerken op Facebook. Het is duidelijk dat het aantal organisaties dat op Facebook adverteert, aanzienlijk stijgt. Aangezien dit heel veel mogelijkheden biedt, is het zeker een goed idee. Wist je trouwens dat de budgetten bij traditioneel adverteren veel hoger liggen, terwijl de resultaten (ROI = Return On Investement) een stuk lager zijn? Welkom in een wereld van het nieuwe, laagdrempelig adverteren.

Goedkoop adverteren via sociale media

Iedereen kan voordeel halen uit de mogelijkheden die Facebook Advertising biedt. Een populair persoon,  stad/gemeente of lokale handelaar? Geen probleem, want met de juiste targeting en segmentering bereik je de mensen die jij wil. Ook al denk je misschien dat adverteren enkel leidt tot meer likes, het is veel meer dan dat. Misschien heb je als kleine zelfstandige schrik voor de grote budgetten die nodig zijn? Geen nood, want in vergelijking met traditioneel adverteren is Facebook adverteren zeker betaalbaar. Je kan al beginnen adverteren vanaf 1 euro per dag.

Aangezien de uitgaven beduidend lager kunnen zijn dan traditioneel adverteren, zijn er dus mogelijkheden om te experimenteren. Neem nu dat je een pilootadvertentie de wereld instuurt waarvan het gewenste effect niet is bereikt, dan kan de financiële schade beperkt blijven door deze ook weer snel offline te halen 

Onderstaande grafiek illustreert de gemiddelde kostprijs per medium om 1.000 mensen te bereiken. Frappant is het feit dat adverteren via de krant 145 keer duurder is. 

Facebook_kostprijs_adverteren (1).png

Doelstellingen: waar wil ik naartoe? 

Om het Facebook adverteren-verhaal te starten, dien je te bepalen welke doelstelling je als persoon of organisatie nastreeft. Deze werden door Facebook geklasseerd in 3 marketingdoelstellingen, al dan niet commercieel: 

  • Bekendheid verwerven of awareness creëren:  je kiest deze doelstelling als het van belang is dat mensen weten dat je bestaat en je aanwezig bent op sociale media. Je wil de mensen tonen waarom je als organisatie of individu waardevol bent.

  • Overweging of consideration: overweging is een andere manier om te zeggen dat de doelgroep even blijft stilstaan bij je advertentie en op zoek gaat naar meer informatie over jouw organisatie.

  • Conversie of conversion is wat je probeert te bereiken als je verwacht dat je doelgroep iets doet: gegevens achterlaten op je site, een afspraak maken, iets aankopen… 

Facebook_Advertising_Doelstellingen (1).png


Segmenteren en targeten

Het is een publiek geheim dat Facebook over heel veel gegevens beschikt van zijn gebruikers, uiteraard door de vele informatie die ze zelf kenbaar maken. Geslacht, leeftijd, favoriete eten, bezochte steden… het zijn allemaal zaken die Facebook over zijn gebruikers te weten komt. Ze verzamelen dus een significant deel aan data, waar Facebook voorzichtig moet mee omspringen. Na het Cambridge Analytica-schandaal in 2018, toen aan het licht kwam dat Facebook data verkocht, werd het grootste sociale mediakanaal tot een miljardenboete veroordeeld en werden maatregelen beloofd om de privacy van gebruikers te beschermen. 

De vele data waarover Facebook beschikt, zijn uit commercieel perspectief erg handig. Facebook stelt zo mensen in staat om erg specifiek te targeten, waarmee wordt bedoeld dat je enkel adverteert naar mensen waarvan jij denkt dat ze geïnteresseerd zullen zijn in jouw product of dienst. Op die manier verspil je geen geld aan mensen die niet tot het interessegebied behoren. Een efficiënte campagne dus!


Facebook Advertising, meer dan alleen Facebook 

Wist je dat wat je adverteert op Facebook, ook op andere sociale media wordt vertoond? Je advertentie komt namelijk ook terecht op Instagram, Messenger en het ‘doelgroepennetwerk’ (apps en sites buiten Facebook). Daarnaast wordt alles in het werk gesteld om toekomstige Facebook-advertenties te vertonen op Whatsapp, waardoor je dus een 4de actieknop mag verwachten. 


Waar-plaats-ik-mijn-advertentie (1).jpg

Meten is weten: Facebook Advertentiebeheer

Naargelang de gekozen doelstelling, is de effectiviteit of prestatie van een advertentie belangrijk. Zo wil je graag weten hoeveel mensen de advertentie heeft bereikt, maar ook of het heeft geleid tot een (re)actie. Facebook biedt in Advertentiebeheer een mooi schematisch overzicht waar je cijfermatig kan zien hoe jouw advertentie scoort. 

Adverteren is een spel van meten en weten, en bijsturen waar nodig om de boodschap tot bij de juiste doelgroep te krijgen. Een tip die ik meegeef, zijn de zogenaamde A/B-testen. Lanceer op een gelijktijdig moment 2 verschillende versies van een advertentie. Daarna hou je de resultaten van beide ads in het oog, en kijk je welke advertentie het best scoort. Laat de verliezende advertentie los en ga verder met de winnaar. 


Hebben jouw posts op Facebook plots minder bereik? Hier lees je alles wat je moet weten over het algoritme van Facebook.

Welke content plaats je het best op Instagram? In dit artikel belichten we het Instagram algoritme.