Hoe vaak moet ik op sociale media posten en wat hebben algoritmes hiermee te maken?

Hoe vaak moet ik op sociale media posten en wat hebben algoritmes hiermee te maken?

Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn de vragen die ons het vaakst worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal én is dan ook nog eens afhankelijk van jouw doel en capaciteit/mogelijkheden.

Wat zijn sociale media algoritmes?

De regels omtrent ‘hoe vaak posten’ en ‘hoe krijg ik een beter bereik’ zijn afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van de sociale netwerken. In de begindagen van sociale media bestonden er nog geen algoritmes. Als jij iets postte, verscheen jouw post automatisch bovenaan de tijdlijn van je volgers en vrienden. Tot het moment dat iemand anders iets plaatste en jij naar plek 2 verschoof: omgekeerd chronologisch, noemen we dat. Om gebruikers een betere ervaring te bieden, werken sociale media kanalen inmiddels met algoritmes. Die hebben als doel om vooral relevante content eerst te tonen (of wat jij interessant vindt), in plaats van de laatst geplaatste.

Wat is native content?

Over het algemeen kunnen we meegeven dat native content sowieso het beste werkt om een groter bereik te verkrijgen. Native content is content die je rechtstreeks uploadt naar een sociale media netwerk, in plaats van simpelweg een link te delen. Klikken gebruikers op een link in jouw post, dan worden ze automatisch naar een andere website geleid, bijvoorbeeld jouw website of YouTube. Met als gevolg dat de meesten ook niet terugkeren naar het sociale media kanaal.

Facebook wilt uiteraard dat zijn gebruikers op het platform blijven en niet naar een andere website surfen, en al zeker niet naar YouTube, één van de grootste concurrenten van Facebook.Het is immers niet de taak van Facebook om YouTube te promoten. Dit geldt trouwens ook voor elk ander sociale mediakanaal, de algoritmes geven altijd voorkeur aan native content. Post je dus een link, dan zullen minder mensen jouw bericht zien.

Hoe krijg ik een groter bereik?

Hoe kun je er daarnaast toch voor zorgen dat je genoeg mensen bereikt met jouw posts? In deze reeks zullen verschillende blogberichten verschijnen die elk het algoritme van een sociale mediakanaal onder de loep nemen.

We baseren onze tips op wat er nu geweten is over de algoritmes in de zomer 2019. Toch raden we aan vooral te experimenteren met posten op verschillende tijdstippen en in aantallen en zo te zien wanneer jouw doelgroep het actiefst is, en waarop ze het best reageren! Ook is het vaak beter om kwaliteitsvolle content te delen met jouw volgers – maar laat dit je niet weerhouden om te posten-, dan je verplicht te voelen een “gouden regel” van 3-maal daags posten te volgen.


Hebben jouw posts op Facebook plots minder bereik? Hier lees je alles wat je moet weten over het algoritme van Facebook.

Welke content plaats je het best op Instagram? In dit artikel belichten we het Instagram algoritme.

Benieuwd naar hoe je met jouw tweets meer aandacht kunt genereren? We leggen je hier uit hoe het Twitter algoritme in elkaar zit.

LinkedIn meer iets voor jou, maar lijkt het wel alsof niemand jouw posts ziet? In dit blogbericht lees je alles over het LinkedIn algoritme.