CONNECTIE MET DE KLANT VIA SOCIALE MEDIA IS HET ALLERBELANGRIJKSTE

In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. In aflevering 7 schoven Stephen en Hilde, zaakvoerders van Slowwings voor het computerscherm. De koffiebar en-branderij houdt ondanks de verplichte sluiting de boel draaiende. Inzetten op sociale media speelt daar dan ook een grote rol in. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.

Bekijk de volledige podcast hier:


Vijf jaar rijdt Stephen al met een triporteur rond om koffie te promoten op verplaatsing. Sinds vorig jaar staat Slowwings in de Westhoek bekend als dé place to be wat betreft 100% West-Vlaamse koffie. Daarnaast kan je bij Slowwings ook andere producten kopen zoals koffie met een Zuid-Amerikaanse tint. Maar helaas zoals alle horecazaken in België, zijn ze sinds 19 oktober verplicht gesloten naar aanleiding van de corona pandemie. Toch zetten Stephen en Hilde door, mede dankzij sociale media.

“VIA SOCIALE MEDIA MAKEN WE CONNECTIE MET KLANTEN EN LIEFHEBBERS VAN KOFFIE”

Via de verschillende kanalen die vandaag de dag op sociale media voorhanden zijn proberen Stephen en Hilde de connectie met de klanten en liefhebbers van koffie te bewaren. Door hun aanwezigheid op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn lukt dat dan ook meer dan behoorlijk. “Wij proberen te inspireren en te informeren via sociale media. Over de openingsuren, bepaalde acties, en Hilde heeft een zeer goed oog voor fotografie dus zij slaagt er zeer vaak in om mooie verhalen van bijvoorbeeld klanten vast te leggen.” zegt Stephen, van Slowwings.

De connectie met de klanten is dan ook het allerbelangrijkste voor Stephen en Hilde. “Als we een verhaal kunnen vastleggen van een klant die naar de winkel komt om via take away iets te halen, dan is dat eigenlijk een win-win. De klant is blij met de erkenning, en wij zijn blij omdat de voeling bewaard blijft en omdat het natuurlijk een bron van reclame is.” zegt Hilde. Daarnaast experimenteren Stephen en Hilde vaak in de content en de acties die ze doen op sociale media. Zo hebben ze tijdens de eerste lockdown een live sessie gehouden via sociale media: “hoe zelf koffie maken”, maar ook een live chat hebben ze reeds georganiseerd. “We merken dat we door te experimenteren beiden onze creativiteit en inspiratie bot kunnen laten vieren. Ik ben meer iemand die direct in actie schiet, terwijl Hilde liefst alles eerst uitschrijft. De combinatie van de twee zorgt voor een perfect evenwicht.” zegt Stephen.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

DOORZETTEN IS BELANGRIJK, NET ALS EXPERIMENTEREN OP SOCIALE MEDIA.

Daar zijn Stephen en Hilde dan ook het levende bewijs van. Zo zetten ze bijvoorbeeld al jaren in op Twitter, en de effecten daarvan beginnen ze meer en meer te voelen. “We merken hoe langer hoe meer dat we ook klanten naar onze winkel of onze website lokken via Twitter. Dat doet zeker deugd aangezien het niet meteen het geschikte kanaal voor ons is.” Zo zie je maar dat doorzetten op sociale media heel erg belangrijk is. Dat geldt natuurlijk ook voor het experimenteren. Zo willen we binnenkort ook onze mogelijkheden op TikTok en YouTube eens bekijken. Zien waar daar kansen liggen en wat we daar exact kunnen doen. Maar da’s voorlopig toekomstmuziek.” aldus Stephen en Hilde van Slowwings.

Het meest trots zijn ze bij Slowwings op de connectie met de klant en het feit dat ze de passie die ze hebben voor koffie, kunnen verkondigen via sociale media en aan hun klanten die ze stilaan ook fans mogen noemen. “Die connectie is voor ons toch echt het allermooiste.” Zo kreeg Hilde onlangs nog een geschenk van één van onze klanten voor haar verjaardag, maar net zo goed voelen we die connectie als Stephen met de triporteur gaat fietsen om koffie te bezorgen aan iedereen die daar zin in heeft. “Zoiets leeft op sociale media, mensen delen dat ook op hun eigen kanalen via de stories, en dat allemaal omdat we iets moois hebben uitgebouwd op onze kanalen.” zegt Stephen.

“BEKIJK WAT WERKT, WAT NIET WERKT, HOE JE KLANTEN KAN BEREIKEN. MAAR OOK, HEB GEDULD. JE BOUWT IN EEN WEEK TIJD GEEN HELE FANBASE OP, INZETTEN OP SOCIALE MEDIA VRAAGT TIJD.”

Tot slot geven Stephen en Hilde ook nog enkele zeer waardevolle tips mee voor iedereen die ook een hechte connectie met mogelijke klanten wilt uitbouwen via sociale media. “Ik denk dat dé belangrijkste tips, als we spreken uit eigen ervaringen, zijn: experimenteer op sociale media. Bekijk wat werkt, wat niet werkt, hoe je klanten kan bereiken. Maar ook, heb geduld. Je bouwt in een week tijd geen hele fanbase op, inzetten op sociale media vraagt tijd. Het is een proces van vallen en opstaan maar het loont zeker. Het wachten is de moeite waard.” aldus Stephen en Hilde van Slowwings.

Dankjewel Stephen & Hilde voor de inspirerende babbel!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?

Ontdek onze agenda

 

Deel dit bericht op

Lees meer