De actuele Instagram Reels en TikTok Trend

Reels, oftewel korte videoclips op Instagram, zijn niet meer weg te denken van sociale media. De trend die begon op TikTok is nu ook razend populair op Instagram. Reels zijn videoclips van gemiddeld 60 seconden lang die vooral dienen om de aandacht van gebruikers te trekken. Ze zijn behapbaar en entertaining – en worden steeds belangrijker als format op sociale media. Hier kijken we samen naar wat je écht moet weten over deze trend!

Meta, het moederbedrijf van Instagram, laat duidelijk weten dat reels steeds belangrijker worden door regelmatig verbeteringen en nieuwe opties uit te rollen om de functionaliteiten van de reels te verbeteren. Volgens Meta besteden Instagram-gebruikers ondertussen al 20% van hun tijd op het platform aan het kijken of maken van reels.

Het formaat van de korte video is een aandachtstrekker en eentje waardoor gebruikers vaak langer blijven scrollen op de app. We kennen reels natuurlijk als een variant van TikTok. Die laatste is ook meteen de nieuwkomer in de wereld van sociale media platformen die het formaat van de reel razend populair maakte bij jongeren, de voornaamste doelgroep op TikTok. Instagram wil niet achterop lopen en dus investeert het platform ook stevig in de reels feature. Toch zijn er enkele verschillen – zo kan je op Instagram een reels video maken tot 90 seconden lang en op TikTok kan dat ondertussen al tot 10 minuten lang. Ook al ligt het gemiddelde vaak rond 60 seconden, de ideale lengte voor een goede reel!

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Starten met reels

Reels maken is vooral interessant wanneer je nieuwe gebruikers of volgers wil bereiken. Op Instagram hebben reels momenteel een eigen feed, en hierdoor gaan mensen die jou nog niet kennen ook je reel kunnen zien. Het bereik van een reel is dus veel groter dan dat van een gewoon bericht op je profiel, waarmee je vooral je bestaande volgers bereikt.

Met een reel kan je ook nog net een stapje verder gaan in content. Hoe? Omdat je met een reel ook de mogelijkheid krijgt om creativiteit toe te voegen. Je kan uit honderden filters of stickers kiezen om aan je reel toe te voegen, maar je kan ook bijvoorbeeld muziek toevoegen of je eigen audioclip maken. Het zijn dan maar videoclips van 60 seconden, maar er kruipt veel voorbereiding in om deze te maken. Wil je starten met reels? Hier alvast 3 zaken die je moet weten;

Fun en entertaining

Wat is het verschil tussen een video en een reel? Het grootste verschil ligt uiteraard in de lengte, maar ook in het doel van de video. Een reel is vaak een luchtige video, die als doel heeft om mensen te laten lachen of om mensen te entertainen. Hou het dus ook entertainend.

Populaire reels van het moment

Sommige reels worden zodanig populair dat anderen deze gaan nadoen. Dan kan je dat ‘scenario’ zelf ook gaan nadoen in een reel. Zo spring je eigenlijk mee op een trend van het moment. Dit is een leuke manier om aan reels mee te doen, maar moet uiteraard niet. Het is een leuke optie voor wanneer je zelf niet weet wat je moet tonen in je reel. Welke trends zijn momenteel hot? Dat kan je te weten komen door een simpele Google zoekopdracht.

Audio toevoegen

Even belangrijk als wat er in beeld komt in je reel is welke audio je eraan toevoegt. Je kan op TikTok en Instagram kijken welke muziek- of audioclips op het moment populair zijn. Wanneer je een trending audioclip gebruikt is de kans groot dat je reel meer bereik krijgt. Wil je geen muziek maar ga je iets vertellen met je eigen stem? Zorg dan voor zuivere klank en ondertiteling.

Op Someflex kan je nog meer leren over reels in deze videolessen. Succes!

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer