MEER ZICHTBAARHEID VOOR DE SCHOOL DOOR FACEBOOK, INSTAGRAM EN TIKTOK

We hebben een nieuwe aflevering van ‘Sociale media inspiratieboost’ voor jullie klaarstaan. Deze week interviewen we Heidi Dekien van de Sint-Jozef, Petrus en Paulus-school in Oostende. Ze is tijdelijk verantwoordelijk voor de PR van de school. “Ik ben het meest trots op alle collega’s, die samen met mij ervoor zorgen dat er heel veel posts op sociale media geplaatst kunnen worden.” Te beluisteren op YouTube en natuurlijk via de podcast (zowel op Apple podcasts of Spotify te horen).

ZICHTBAARHEID

De Oostendse school heeft als voornaamste doel om zichtbaarder te worden buiten de schoolmuren. “Vroeger had je niets meer dan affiches in het straatbeeld, vandaag kunnen we veel gemakkelijker naar buiten komen, omdat we gelukkig al veel verder staan met de digitalisering”, zegt Heidi. “Om aan die zichtbaarheid te werken, richten we ons vooral op Facebook, Instagram en ook een klein beetje op YouTube.”

“Leerlingen werven is uiteraard ons absolute doel, maar we willen ook wel de mensen die aan onze school passeren, laten weten wat in het schoolgebouw zelf gebeurt. Er gebeurt zoveel leuks! In andere tijden heb je heel wat activiteiten, maar nu is dat allemaal beperkt tot binnenshuis en dat willen we ook aan de buitenwereld tonen.”

LEERLINGEN OP INSTAGRAM, OUDERS OP FACEBOOK

De school heeft verschillende doelgroepen voor ogen op sociale media en gaat deze duidelijk op een andere manier aanspreken. “Enerzijds willen we leerlingen bereiken en omdat we weten dat die actief zijn op Instagram, proberen we onze school voor leerlingen vooral op Instagram zichtbaar te maken. Zo hebben we heel wat specialisatierichtingen waarvan leerlingen vaak niet weten dat ze bestaan. Dat proberen we zichtbaar te maken op Instagram.”

“Maar aangezien ouders toch ook wel inspraak hebben bij het kiezen van een school, proberen we ook hen te bereiken. Van ouders weten we dan weer dat zij nog vooral actief zijn op Facebook. Daarom proberen we ons ook daar zichtbaar te maken. Maar we letten er echt wel op om niet hetzelfde te plaatsen op zowel Instagram als op Facebook.”

 

ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

EERSTE STAPPEN OP TIKTOK

Ondertussen zette de school ook al eerste stapjes op TiKTok. '“We merken dat de eerste graad daar enorm mee bezig is en daar wordt ook vaak naar gevraagd. We hebben een aantal jonge collega’s die mee zijn in het TikTok-verhaal en zij hebben nu ook zo’n account aangemaakt, met de bedoeling om op vrijdag altijd een ingeschreven klas de kans te geven om voor de TikTok-muur een dansje te brengen.”

Heidi is trouwens blij en ook wel een beetje trots dat haar collega’s haar zo hard helpen in het sociale media-verhaal. “Op die manier kunnen we elke dag wel iets posten en we hopen die tendens aan te houden. De collega’s leveren meestal aan via Messenger, op die manier wordt het onmiddellijk naar mij gestuurd. Dan bekijk ik het in het kader van onze kalender.”

LANGER UITSLAPEN DANKZIJ SOMEFLEX

En die kalender, dat is iets wat haar een enorme boost gegeven heeft. “Sinds ik de functie om posts in te plannen ontdekt heb dankzij Someflex, kan ik weer veel langer uitslapen”, zegt Heidi al lachend. “Vroeger stond ik elke ochtend vroeger op om de posts van de dag te plaatsen, tot ik dus plots ontdekte dat je via de Creator Studio ook kunt inplannen. Sindsdien plan ik een week op voorhand in. Dankjewel voor de extra slaap, Someflex!”

Elke dag posten lijkt niet zo simpel voor een school. Hoe is het zover gekomen? “Vroeger was het zo dat als er een activiteit buiten de schoolmuren was, dat er altijd iemand een fotootje nam om dat online te gooien. Maar op den duur leek het wel alsof we enkel op uitstap gingen als school. We moesten er dus voor zorgen dat we ook beelden maakten van in de school zelf. Dat is wat versneld doordat we niet meer naar buiten mochten, dus moesten we wel meer foto’s van intern nemen. Ik kreeg stilaan maar zeker ook wat foto’s aangeleverd van mijn collega’s. En aangezien die posts altijd best wel veel reacties krijgen, zorgt dit voor een sneeuwbaleffect. Ik krijg alsmaar meer foto’s van collega’s opgestuurd, daar ben ik wel blij om.”

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

 

Deel dit bericht op

Lees meer