Minder verkopen, meer en meer verbinden. Hoe zorg je voor balans in je sociale media content?

MINDER VERKOPEN, MEER EN MEER VERBINDEN: HOE ZORG JE VOOR BALANS IN JE SOCIALE MEDIA CONTENT

Op sociale media draait het voornamelijk om verbinding. Een relatie opbouwen met je volgers, je doelgroep en dus ook je potentiële klanten. Commerciële teksten en gladde verkooppraatjes hou je dus best voor je eigen kanalen, zoals je nieuwsbrief of website. 

Verbinding ontstaat wanneer iemand jouw content leest of bekijkt en een positief gevoel krijgt (ook al is dit soms onbewust). Ze hebben iets bijgeleerd, ze werden geraakt, of ze hebben eens goed moeten lachen. Kortom, de content die jij deelde,  resoneerde bij hen, ze voelden zich aangesproken. Waarschijnlijk willen ze terugkomen voor meer van dat, en daarom volgen ze jou. Wanneer je dus enkel en alleen voor jezelf praat met commercieel getinte boodschappen, dan ga je niet kunnen verbinden. Het draait niet om jou, maar om je lezers, kijkers en volgers. 

Ontdek onze agenda

Mikken op dialoog

Jij bent met je zaak, onderneming, organisatie of merk op sociale media. En ja, je bent daar om (zakelijke) doelen te bereiken. Dus het lijkt logisch dat je dezelfde communicatieaanpak wil hanteren als op je andere kanalen: vertellen over je diensten, over je producten, over je evenementen. Maar dan loop je het risico om een monoloog te gaan voeren. Je vertelt enkel over jezelf. Dat werkt niet op sociale media. Daar willen we mikken op dialoog

Daarom is het zo belangrijk om je bewust te zijn van de juiste balans in je sociale media content. Er mag uiteraard ruimte zijn voor communicatie over je merk of product, maar dit mag niet domineren. 

Zorg dat je sociale media pagina’s niet zomaar een kopie worden van de communicatie die je op je andere kanalen deelt, zoals je website, je folders of je nieuwsbrief.  

De kunst is om met al je content een link te leggen naar je zaak, alleen: het mag er niet te dik op liggen

Beeld je bijvoorbeeld in dat je een ontbijtzaak uitbaat: op Instagram vertellen dat jij de lekkerste granola hebt van heel de regio komt anders over dan tonen hoe jouw granola vers gemaakt wordt. Beide berichten gaan over je granola, maar het effect is helemaal anders. Het eerste vertelt louter iets. Het tweede toont iets, en werkt misschien wel inspirerend. 

Hoe bewaar je dan de balans in je content? 

Daar zijn drie eenvoudige tips voor:

  • Gebruik de 4-1 regel

Voor elk bericht of elke video die je deelt over je product, dienst, merk of organisatie, mag je drie andere soorten berichten delen. Het verschil ligt hem in waar je de nadruk op legt. Louter een boodschap gericht op een product of dienst die je verkoopt, mag dus 1 keer op de 4 berichten voorkomen. 

Vergelijk even deze twee berichten van de Gele Flamingo. Het eerste is een productgericht bericht, met als doel om te verkopen adhv een korting. Terwijl het tweede een heel ander soort bericht is, met als doel de volgers te raken met humor. Als je kijkt naar de betrokkenheid van deze twee berichten, zie je dat het bericht met ‘humor’ (dus zonder verkooppraatje) veel beter scoort. 

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

DE GELE FLAMINGO - SOCIAL MEDIA

Instagram bericht De Gele Flamingo (verkoop)

(vind-ik-leuk’s: 36 / opmerkingen: 0)

DE GELE FLAMINGO - INSTAGRAM

Instagram bericht De Gele Flamingo (intentie: humor)

(vind-ik-leuk’s: 2086/ opmerkingen: 222)

  • Denk na over je intentie

Wat wil je bereiken met je content? Als je jezelf deze vraag stelt, zal het snel opvallen dat je misschien te veel aan het ‘verkopen’ bent, en dan kan je nadenken over een andere intentie. Drie andere intenties die je zou kunnen kiezen zijn entertainen, bewegen of informeren. Bij entertainen wil je dat je volgers bij het consumeren van je content plezier beleven, gaan lachen of een goed gevoel krijgen. 

Bij bewegen wil je je volgers gaan raken met je content, om bijvoorbeeld een gesprek uit te lokken of een emotie los te maken.

Bij informeren wil je je volgers iets bijleren, welke expertise of weetjes heb jij die je zou kunnen delen? Maak je bijvoorbeeld gezonde granola? Wat kan je dan vertellen over het belang van een gezond ontbijt? 

Tip: hou eens bij welke intenties je plaatst bij je berichten en kijk hoe gemakkelijk of moeilijk het is om balans te vinden zodat elke intentie een keer aan bod komt. 

Ontdek onze agenda

Zie hieronder twee verschillende voorbeelden van AS Adventure. Met het eerste bericht informeren ze hun volgers over alternatieve wandelroutes, dit is een soort ‘cadeautje’ dat ze delen. Onrechtstreeks is het natuurlijk heel relevant voor hun merk (want ze verkopen wandelschoenen), maar het ligt er helemaal niet te dik op met deze aanpak. Het tweede bericht heeft duidelijk een entertain gehalte.

as adventure - instagram

Instagram bericht AS Adventure (informeren)

(Vind-ik-leuk’s: 217/ Opmerkingen: 2)

AS ADVENTURE - SOCIAL MEDIA

Instagram bericht AS Adventure (bewegen met humor)

(Vind-ik-leuk’s: 344/ Opmerkingen: 10)

  • Bedenk vaste rubrieken

En als laatste tip: om balans te behouden, is het slim om met vaste rubrieken te werken. Zo weet je welke post je wanneer gaat plaatsen. Bijvoorbeeld dinsdag is de dag waarop je een inspirerende quote deelt en donderdag is de dag waarop jij vertelt over een leuk moment die week.

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Deel dit bericht op

Lees meer