SOCIAL MEDIA DAY: 10 REDENEN WAAROM JE ZAKELIJK ZOU INZETTEN OP SOCIALE MEDIA

Ben jij nog niet overtuigd van de kracht van sociale media voor jouw organisatie, bedrijf of winkel? Wij geven jou 10 redenen waarom sociale media voor jou het verschil kunnen maken!

REDEN 1: DE CIJFERS BEWIJZEN ALLES

De allereerste en tegelijk ook belangrijkste reden om in te zetten (en te blijven inzetten) op sociale media zijn de cijfers. Uit cijfers van de Digimeter 2020 zien we een stijging in het dagelijks sociale media gebruik van Vlamingen van alle leeftijden. Om precies te zijn gebruikt 84% van de Vlamingen minstens 1 chatdienst of sociale mediaplatform per dag! Van de totale schermtijd op de Vlaamse smartphones, gaat 39% naar sociale media. Ben je bang dat sociale media niets voor jouw zaak is omdat jouw doelgroep van een oudere generatie is? No stress, want 72% van alle 55+’ers gebruikt minstens 1 keer per maand sociale media.

REDEN 2: JE LEGT EEN ONLINE CONNECTIE MET JE KLANTEN EN MEDEWERKERS

Sociale media is al lang zoveel meer dan gewoon een online reclamebrochure. Het woord zegt het zelf: sociaal. De verschillende kanalen die vandaag bestaan (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Pinterest, LinkedIn, YouTube,...) staan allemaal in teken van connecteren. In contact komen met je vrienden, maar ook connecties maken met mensen die je nog niet in real life kent. Ook als zakelijke pagina is het belangrijk om online te verbinden met je klanten, potentiële klanten en medewerkers. Dit kan door leuke, authentieke content te maken waar jouw volgers mee kunnen interageren.  

REDEN 3: DE MOGELIJKHEDEN ZIJN EINDELOOS

Vandaag de dag hebben sociale media oneindig veel mogelijkheden, functies, tools en features. Denk maar aan live streamen, groepen, shops, adverteren.. Maar ook stories, polls, carrousels, collages, boomerangs, quiz-stickers, muziek, Reels, TikToks, effecten en ga zo maar door. Elke manier van content creëren is een nieuwe kans om je boodschap te verspreiden op een hele creatieve en leuke manier. Probeer deze eindeloze mogelijkheden niet als een drempel te zien, maar als extra gereedschap om je doelen te behalen. 

REDEN 4: JE ONTDEKT EEN NIEUWE DOELGROEP 

Naast het connecteren en verbinden met je bestaande klanten en medewerkers, zorgen sociale media er ook voor dat je een nieuwe doelgroep kan bereiken. Door slim in te zetten op content die een groot bereik haalt (zoals Reels of een slimme hashtag-strategie), kan je mensen bereiken die jou op dit moment nog niet kennen. Op elk kanaal vind je een andere doelgroep. Instagram, Facebook en TikTok bereiken bijvoorbeeld elk volledig andere leeftijdsgroepen. Eenmaal je hier meer over bijleert, kan je slim inzetten op het juiste kanaal. Hoe meer mensen in contact komen met jouw pagina(‘s), hoe beter.

REDEN 5: JE KAN JE BOODSCHAP ÉCHT OVERBRENGEN

Het aantal vind-ik-leuks of volgers is niet het belangrijkste op jouw sociale media pagina’s. Pin jezelf niet te hard vast op een getal, maar denk na over jouw boodschap. Wat wil je precies vertellen? Hoe vertaal je dat naar leuke content? Sociale media helpen jou hierbij door jou heel wat inspiratie te geven van andere pagina’s en tientallen opties om je boodschap te delen. Zo kom jij weer op nieuwe ideeën en zien mensen jouw boodschap eens op een andere manier dan bijvoorbeeld op je website of in een brochure. 

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

REDEN 6: EEN STERKERE EMPLOYER BRANDING

Naast het verspreiden van jouw boodschap, het inzetten op verschillende tools en het bereiken van huidige en nieuwe doelgroepen, is het ook belangrijk om te kijken naar de voordelen op intern gebied. Misschien dacht je er nog niet eerder aan, maar sociale media zijn fantastisch als het gaat om employer branding. Zo kan je bijvoorbeeld een eigen hashtag lanceren en je collega’s aanmoedigen om zelf online content te maken over je bedrijf/winkel/organisatie met gebruik van deze hashtag. Elke post die over jou verschijnt, is een extra kans om gezien te worden. Als jij op zoek bent naar nieuwe medewerkers, dan is deze online employer branding uiterst belangrijk! 

REDEN 7: JE KRIJGT MEER VERKEER NAAR JE WEBSITE

Indien je nu nog steeds niet overtuigd bent van de kracht van sociale media, heb ik nog een hele goede reden voor jou: meer verkeer naar je website. Is jouw website de bron van alle informatie? Wil je je (potentiële) klanten dan ook zoveel mogelijk naar deze site lokken? Dan kunnen sociale media jou hier ook enorm bij helpen. Zo krijg je op elk kanaal de kans om een URL toe te voegen aan je eigen beschrijving. Ook kan je content maken in functie van je website. Bijvoorbeeld door een blog te onderhouden en content te maken over deze blog op je socials. Als je dan als lezer alles wilt te weten komen, kan je makkelijk doorklikken naar de website.

REDEN 8: HET MAAKT JOUW ZAAK PERSOONLIJKER 

Het klinkt misschien tegenstrijdig, de woorden ‘zakelijk’ en ‘persoonlijk’ en toch gaan ze op sociale media hand in hand. Authenticiteit werkt het best op elk kanaal. Mensen houden er namelijk van om andere mensen te zien. Jezelf of je team in beeld brengen is beter dan enkel stockfoto’s of perfecte commerciële video’s te delen. Op sociale media hoeft het allemaal al lang niet meer zo afstandelijk te zijn. Je volgers houden het meest van posts waar ze zichzelf in kunnen herkennen. Je kan authentieke content gerust afwisselen met een visual, quote of productfoto, zolang het maar persoonlijk blijft.

REDEN 9: JE HAALT MEER VERKOOP ZONDER EEN GROOT BUDGET

Verkoop jij een product en heb je een webshop? Dan is inzetten op Facebook en/of Instagram een goed idee. Je kan namelijk jouw online catalogus uitbouwen door middel van Instagram of Facebook shops (en binnenkort ook WhatsApp!). Door shops te gebruiken, open je eigenlijk een virtuele winkel. Jouw volgers kunnen zo via je pagina alles te weten komen over jouw product (naam, foto’s, beschrijving, prijs,...). Bij interesse kan men makkelijk doorklikken naar jouw webshop om de betaling af te ronden. Na het aanmaken van een Facebook- of Instagramshop, kan je je producten taggen in je foto’s. Op die manier wordt een kijker heel handig en gebruiksvriendelijk doorverwezen naar je shop. Het maken van een shop is trouwens volledig gratis!

Naast inzetten op shops via Facebook en Instagram, kan je ook meer verkoop halen door te adverteren op sociale media. Een advertentie plaatsen kan al vanaf een zeer laag budget. Zo kan je bijvoorbeeld al vanaf 2 euro adverteren op sociale media. Door te adverteren kies je zelf je ideale doelgroep op basis van online gegevens zoals regio, geslacht, leeftijd en interesses. 

REDEN 10: SOCIALE MEDIA HAND IN HAND MET JE HUISSTIJL EN DNA 

Hecht jij veel belang aan je branding en DNA? Dan ben je al ongelofelijk goed bezig. Wist je dat je die huisstijl en identiteit ook gewoon kan doortrekken naar je sociale media kanalen? Aan de hand van verschillende tools en apps die jou op weg helpen, kan je enorm creatief en origineel uit de hoek komen op sociale media én tegelijk jouw huisstijl en DNA verweven in jouw posts. Geen idee waar te beginnen? Start met scrollen. Kijk eens rond en raak geïnspireerd. 

Zin om echt aan de slag te gaan met je kanalen, je goede voornemens waar te maken of gewoon het nog beter te doen? Dan helpt onze leercommunity Someflex je op weg. Wil je werk maken van je sociale media pagina’s, maar weet je gewoon niet hoe? Heb je de knopjes en tools helemaal nog niet in de vingers? Wij helpen je aan de hand van online videolessen op weg. Lukt er iets niet? Onze community en team van experten staat 24/7 klaar om jou persoonlijk te helpen. Geen tijd om bij te leren? Geen zorgen, onze lessen duren amper 3 minuten. Zo kan je in weinig tijd enorm veel bijleren. 

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer