Sociale media nieuws en inspiratie

Sociale Media Trends 2023: Turbulentie in het Sociale Medialandschap

Geschreven door Eva Jenny Dorhetso | 28/11/2022

2023 is in zicht en we mogen het ‘eindelijk’ zeggen: wat een onrust, 12 maanden vol chaos en onzekerheden! We herinneren het ons nog goed, eind vorig jaar had je heel wat frisse voornemens. De coronacrisis nam aan kracht af. Je kon opnieuw uitkijken naar meer omzet en groei, … Maar nu we 2023 naderen, ziet het er veel delicater uit. Toch in het sociale medialandschap.

Organisaties en ondernemers stuiten op een dreigende recessie, toenemende inflatie, dalende consumentenbestedingen, personeelsinkrimpingen, … noem maar op. 

En als je zegt: ‘Het sociale media nieuws verwart mij!?’ 

Dan geloven we je voor de volle 100%! Want ja, de economische onrust zorgt ook voor turbulentie in het sociale medialandschap. Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, verliest heel wat aandeel, TikTok blijft doorbreken en de toekomst van Twitter is onzeker. Hier deel ik 6 sociale media trends die jij in de gaten moét houden.

Short-form-video is de norm en Social Audio is een blijvertje

Studies laten zien dat de aandachtsspanne van de gemiddelde persoon 8 seconden is, terwijl dat 20 jaar geleden nog 12 seconden was. Zoals we allemaal weten speelt sociale media in op deze korte spanningsboog. Hoe? Via content formats zoals verticale video. 

Shorts, Short-form-video krijgt een prominente rol bij TikTok, Instagram, YouTube en Facebook. Het komende jaar gaan we dus nóg meer short video’s maken en kijken. 

Daar blijft het echter niet bij. Want, naarmate meer sociale-mediaplatforms zich richten op video, verandert ook de rol van audio steeds sneller. 

Facebook en Instagram lanceerden soundbite-reactietools, Twitter mikte op gesproken tweets, Twitter Spaces (podcasts luisteren) blijft populair en LinkedIn zette in op audio-evenementen.

Net daarom is het hoog tijd om social audio en (vertical) short-form-video in jouw contentstrategie op te nemen. 

Someflex geeft je alvast een zetje in de rug. Leer in 2023 samen met Expert Michael Humblet hoe je ‘YouTube Shorts’ betrekt in jouw strategie. 


Creators of micro-influencers, de opkomst van user-generated content

In 2023 gaan we een stap verder, we zetten in op content-campagnes die onze volgers kunnen delen. Meer nog, influencers of nano-influencers worden een onmisbaar onderdeel van je content planning. Waarom? 

Wegens privacy regels is het steeds moeilijker om te mikken op  interesses en demografische gegevens van jouw volgers. Het is een uitdaging om jouw doelgroep gericht te bereiken. Het maken van relevante en aantrekkelijke content is dus zeer belangrijker. En daarbij spelen creators een cruciale rol. Want, door samen te werken met de juiste niche-influencer kan je jouw doelgroep makkelijk bereiken. Bovendien gaat het niet enkel om influencers, maar ook om content van creators die uit je community komen.Vraag je bestaande klanten of volgers om je merk te promoten. Jij hoeft slechts te zorgen voor user-generated-(peer-to-peer) content.

TikTok en dé ultieme shopping ervaring

Hoog tijd om TikTok mee te nemen in je strategie voor 2023! Want, dit kanaal was en is nog steeds dé grootste groeier in het sociale medialandschap. Wil jij de jonge generatie bereiken? Dan kan je duidelijk niet meer zonder. Zowel op vlak van social commerce als op vlak van research is het entertainment platform een goudmijn. Je bouwt er makkelijk affiniteit op voor een merk, je kan er shoppen, het gebruiken als een zoekplatform, … 

Jazeker, voortaan mogen we TikTok gaan beschouwen als ‘nieuwe Google’. TikTok is momenteel het grootste platform als het aankomt op alternatieve ‘zoekmachines’. Neem van ons aan dat sociale media kanalen ook langzaam transformeren  in een zoekmachine. Bye, bye Google? 

En over social commerce gesproken. Een term die zeker niet onbekend in de oren klinkt. De veranderende behoefte van consumenten is duidelijk. We willen allemaal efficiënt en vlot kunnen shoppen. Als we ‘iets’ zien op sociale media dan willen we via 1 knop in actie kunnen schieten, we noemen het ‘Instant gratification’. Voor platformen zoals Meta en TikTok is dit een drijfveer om in 2023 tools te lanceren zoals ‘Live-shoppen’, ‘TikTok-Ads’ en ‘Collaborative ads’. 

Onze Someflex-community zal hier niets over moeten missen! In 2023 lanceren we namelijk nieuwe lessen over TikTok advertenties, Adverteren via LinkedIn, etc. 

Nog geen lid en benieuwd naar wat wij te bieden hebben? Vraag jouw gratis dagpas aan en ontdek meer dan 1400 snackable lessen.

Algoritmen spelen in op content en interactie 

Meer volgers bepalen niet langer het succes van je social media marketing! 

Vandaag kijken de algoritmen van zowel Instagram als TikTok naar content op basis van interesses. Dus maak vooral kwalitatieve en authentieke content, inhoud die waarde brengt over bepaalde topics in je business. 

Je zal zien dat jouw posts, video’s of reels een enorm bereik krijgen, los van hoeveel fans je hebt. Content wordt dus meer dan ooit KEY!

Wist je dat het algoritme ook meer en meer interactie wil zien?  

Zorg ervoor dat jouw doelgroep comments achterlaat en met jou het gesprek aangaat. Of nog belangrijker, ga zelf het gesprek aan en reageer!
Show some love to get some love. 

Meta introduceerde nieuwe functionaliteiten die dit steeds sneller en gemakkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de stickers op Insta of de mogelijkheid om reacties en/of vragen achter te laten via je stories. Alles draait dus rond een diepere connectie realiseren met je volgers. 


MastoWat? Onrust rond Twitter

Het platform "Mastodon" wordt door sommigen naar voren geschoven als hét alternatief voor Twitter. Met de overname van Elon Musk is er heel wat turbulentie en onrust rond Twitter. En het wispelturig karakter van deze techmiljardair speelt daar duidelijk een rol. Veel Twittergebruikers overwegen daarom over te stappen naar een nieuw sociale media kanaal, Mastodon. De look-and-feel van het platform lijkt in eerste instantie op Twitter. Toch is Mastodon geen commercieel bedrijf dat concurrentie probeert te zijn.

De belangrijkste vraag voor jou als bedrijf of organisatie is echter het volgende: is het overschakelen naar een nieuw platform zoals Mastodon nuttig? Nee, je hoeft helemaal niet opnieuw te beginnen met een netwerk op te bouwen. Leg de focus op stabiele platformen zoals bijvoorbeeld LinkedIn.

Meta (Facebook) zet in op de ‘Metaverse’

Volgens Mark Zuckerberg zal de metaverse-economie net zo groot zijn als de fysieke economie zoals we die nu kennen. En dat is waarschijnlijk waarom hij het merk Facebook aanpastte naar Meta, investeert in Metaverse-patenten, NFT en op 3D-avatars. 

Maar, wat is ‘Metaverse’? Waarom is het zo’n mysterieuze term en toch een hype? Het is simpelweg een technologische vooruitgang van ‘Augmented Reality’ en ‘Virtual Reality’. Of, in andere woorden, van ‘ouderwetse’ 2D-websites en-pagina’s, naar 3D AR/VR-verrijkte dimensies. waarin je als consument letterlijk kunt rondwandelen. Het is een nieuwe vorm van online beleving. En Someflexer and early-adopter Nadja houdt het alvast nauw in de gaten.  

We zijn nog lang niet uitgepraat. De onzekerheden en talrijke verschuivingen zijn het nieuwe normaal. Nu meer dan ooit zijn we jouw gids in het sociale medialandschap.

Onze gratis trends-sessies zijn een jaarlijks succes, de inschrijvingen stromen binnen. Iedereen die trends wil inzetten om te groeien, heeft een plaats in deze sessie.” En was het ook dit jaar. Méér dan 600 deelnemers voor deze super populaire sessie. Benieuwd? Je kunt nu gratis de opname bekijken!