SOCIALE MEDIA UPDATE: FACEBOOK

LEES AL HET NIEUWS OVER FACEBOOK HIER

Sociale media veranderen continu. Volg hier de laatste updates. Hier lees je elke nieuwe functie die Facebook aankondigt.

27 SEPTEMBER

Wissel makkelijk tussen Facebook en Instagram-accounts

In de bureaus van Meta zijn ze momenteel bezig om de apps van het moederbedrijf gebruiksvriendelijker te maken. Zo introduceren ze binnenkort het Accounts Center. Daarmee moet het mogelijk worden voor de gebruikers om makkelijker te wisselen tussen de verschillende accounts. De functie zal zowel beschikbaar zijn voor Android, Apple en in de browser.

Als gebruiker kan je jouw accounts koppelen aan het Accounts Center. Heb je bijvoorbeeld een persoonlijk én een zakelijk account, dan kan je deze makkelijk tegelijkertijd beheren binnen deze nieuwe tool. Zo zie je als user zelfs niet enkel de verschillende Facebook-accounts, maar ook jouw Instagram-profiel zal er zichtbaar zijn. Wanneer deze tool beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend.

19 SEPTEMBER

Meta werkt aan Community-functie

Facebook Groepen krijgen een steeds prominentere rol binnen Facebook. Bij Meta willen ze dat nu zelfs doortrekken naar Messenger. Dat doen ze met een Community-functie binnen de berichtendienst van Facebook. Via deze functie zal je vanuit een chat een Facebook-groep kunnen starten en mensen kunnen uitnodigen. Het moet op die manier mogelijk worden voor gebruikers om Messenger en Facebook Groepen te vermengen met elkaar. 

En of ze bij Meta zeker zijn dat deze functie zal aanslaan. Ze geloven er namelijk sterk in dat de Community-functie voor meer betrokkenheid zal zorgen. Bijvoorbeeld, door meer in te spelen op de stijgende trend dat gebruikers meer delen op hun socials. 

5 AUGUSTUS

Gaming-app verdwijnt van Facebook

2 jaar na de introductie van het gaming platform 'Facebook Gaming' wordt het alweer afgevoerd. Eind oktober valt de app in geen enkele app store meer te downloaden. De spelletjes blijven wel beschikbaar op Facebook. Binnen Facebook Gaming kon je naar livestreams van andere gamers & content creators kijken. Zelf gamen was er nooit mogelijk omdat de Apple Appstore zo'n platform niet kon ondersteunen. 

De gaming app verdwijnt dus. Vermoedelijk komt dat omdat het bedrijf zich voornamelijk wil focussen op livestreaming. In die richting zetten ze bij Meta ook zichtbaar stappen. Zo hebben ze onlangs nog de live aankoopfunctie binnen livestreaming verwijderd. De Gaming App wordt dus vanaf 28 oktober volledig offline gehaald.

23 AUGUSTUS

Instagram Reels kan je nu rechtstreeks op Facebook posten

Bij Meta willen ze het voor hun gebruikers makkelijker maken om Reels-content te delen op Facebook. Rechtstreeks vanaf Instagram naar Facebook. Op die manier willen ze de creators de kans geven om hun publiek uit te breiden op de beide sociale media kanalen. Meta biedt nu de mogelijkheid via een extra knop om die Reels rechtstreeks op Facebook te plaatsen.

Zo gaat Meta nog duidelijker en feller in de aanval tegenover TikTok. De 2 bedrijven Meta & Bytedance vechten al langer om wie de populariteitspoll wint bij de jongeren. Meta hinkte lang achterop met de TikTok-kopie. Maar die achterstand zijn ze nu langzamerhand aan het inhalen.

18 AUGUSTUS

Verstuur versleutelde berichten op Messenger

De kans is groot dat alle berichten op Messenger binnenkort versleuteld zullen worden. Net zoals we dat kennen vanop WhatsApp. 'Versleutelde berichten' wil zeggen dat ze enkel door de zender en de ontvanger van het bericht gelezen kunnen worden. Zonder dat de app kan meelezen. Momenteel is het al zo dat de berichten van Messenger versleuteld kúnnen worden. Maar als gebruiker moet je dat zelf inschakelen.

Binnenkort is het dus zo dat alle berichten op Messenger end-to-endencryptie zullen krijgen. Bij iedereen, zonder dat je daarvoor nog een optie moet aanklikken in de app of de desktopversie. Momenteel loopt er een testfase in de Verenigde Staten. Wanneer die testfase wordt uitgebreid is nog niet bekend.

9 AUGUSTUS

Liveshopping voorbij op Facebook

Vanaf 1 oktober wordt het voor Facebook-gebruikers onmogelijk om nog aan liveshopping te doen binnen de app. Je zal als gebruiker nog altijd live-evenementen kunnen uitzenden. Maar de mogelijkheid om productafspeellijsten te maken of bepaalde producten te taggen zal verdwijnen. 

Consumenten kijken volgens de makers meer en meer naar korte video's. Het vizier verandert daardoor van schouder bij Facebook. Ze willen zich meer en meer richten op de Facebook Reels. Opvallend: eerder deze zomer meldde TikTok ook al te stoppen met liveshopping. 

28 JULI

Plan Facebook Reels binnenkort in

Wil jij binnenkort van jouw content strategie binnen Facebook een échte gestroomlijnde machine maken? Op alle fronten? Dat kan binnenkort met het inplannen van Facebook Reels. Hoe doe je dat? Via de Creator Studio op de desktop. 

De stappen zijn erg makkelijk. Je opent de Creator Studio en klikt op 'Create Reel'. Daar kan je een video uploaden en daarna ook jouw caption vormen. Wanneer je dat gedaan hebt, kan je de beeldgrootte van de video gaan aanpassen. En vanaf je klaar bent met het bewerken van jouw Reel, dan kan je ervoor kiezen om meteen te publiceren of gewoon te plannen. Wanneer we deze tool mogen verwachten, is nog niet bekend.

20 JUNI

Facebook gaat meer inzetten op video

Bij Meta zijn ze meer en meer aan het inzetten op video. Zo voorzien ze binnenkort een update waarbij je op jouw feed meer video te zien zult krijgen. Ook video's van profielen, accounts en mensen die je eigenlijk niet volgt en/of kent. Het gaat voornamelijk over Reels & Stories.

Die content wordt geselecteerd via algoritmes. Al de video's blijven dus wel binnen jouw interessegebied liggen. Het sociale mediaplatform wil op deze manier zorgen voor meer interessante content voor de gebruiker.

Zo gaat Meta nog maar eens wat meer lijken op TikTok.

20 JUNI

Messenger komt terug naar de app

Facebook komt met de opmerkelijke update dat ze Messenger opnieuw beschikbaar gaan stellen in de Facebook-app. Jaren geleden werd die nog verwijderd door de makers van de app om de functies van beide tools ten volle te kunnen benutten.

Een woordvoerder van Meta heeft het nieuws ondertussen bevestigd aan het mediabedrijf The Verge. Wanneer de mogelijkheid terugkomt in de app van Facebook is niet duidelijk. Wat wel zeker is, is dat Facebook Messenger als afzonderlijke app zal blijven bestaan.

6 JUNI

Messenger wordt overzichtelijker

Bij Meta gaan ze binnenkort inspelen op de stijgende populariteit van video-en audiogesprekken op Facebook Messenger. Sinds de coronapandemie zijn we allemaal massaal meer beginnen online bellen. Met en ook zonder videoverbinding. En dat laat Meta niet zomaar passeren. Zo willen ze er extra op inzetten.

Dat doen ze door een aparte knop 'Gesprekken' te voorzien. Hier komt een verzameling van alle gemiste, en afgewerkte gesprekken te staan. Zo kan je makkelijk die mensen terugbellen, of heb je een duidelijk overzicht over wie je wanneer gesproken hebt.

Wanneer deze functie voor iedereen beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

4 JUNI

Facebook & Instagram Reels worden uitgebreid

In de hoofdkantoren van Meta zitten ze duidelijk niet stil. Naast de toevoeging van de 'Gesprekken'-knop werken ze op het departement Reels ook aan nieuwe creatieve mogelijkheden voor de gebruikers. Zo willen ze in de nabije toekomst een aantal interessante tools uitrollen.

Ze werken bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om heel wat eigenschappen uit de Instagram Stories te integreren binnen de Reels-bewerkingsmodus. Facebook gaat dan weer een eigen variant van de TikTok For You-page lanceren binnen de Facebook Reels. Daarnaast wordt het mogelijk om zowel Instagram als Facebook Reels te bewerken binnen de desktopversies. En tot slot komt Instagram met sjablonen om het maken en bewerken van Reels makkelijker te maken.

Ben jij benieuwd naar deze tools? Ze komen er snel aan.

1 JUNI

META TEST NIEUWE STORY-REACTIES

Bij Meta werken ze, naast de mogelijkheid om te reageren op een Reel met een video, ook aan de optie om meer reactiemogelijkheden te bieden voor stories. Nu is het zo dat ze je standaard de optie geven om te reageren op zo'n story met een bericht, of de standaard-iconen die ze zelf voorstellen. Maar dat willen ze binnenkort uitbreiden.

Om verder te gaan in de VR-beleving op de app, gaan ze binnenkort avatar-reacties lanceren voor stories. Recent maakten ze bekend dat je een avatar kunt maken op de app, en nu gaan ze die dus integreren in de story-reacties. Wanneer deze gelanceerd zullen worden, is nog niet bevestigd.

3 MEI

PODCAST PLATFORM VERDWIJNT OP FACEBOOK

Meta heeft beslist dat podcasts een jaar na de lancering op het platform alweer zullen verdwijnen. Gebruikers zullen vanaf 3 juni geen toegang meer hebben tot het Podcast Platform op Facebook. Geen enkele podcast zal nog terug te vinden of te beluisteren zijn. 

Daarnaast zet Facebook ook de samenwerking met Soundbites en de audiohub stop. Die laatste vloeit verder in de Facebook Live Audiorooms in Facebook Live. 

Dit bevestigt opnieuw de focus die Meta de laatste weken en maanden aan het leggen is op Instagram en Instagram Reels.

8 MAART

META TEST EEN NIEUWE LAY-OUT VOOR FACEBOOK

Facebook test een nieuwe lay-out in de desktopversie van de app. Sommige gebruikers hebben onlangs dit nieuwe formaat op hun scherm losgelaten gekregen. Zo is de uitlijning voor de verschillende desktop-apps gewijzigd. Je zou het kunnen vergelijken met de manier hoe Twitter of Gmail deze apps weergeeft.

Op deze manier moeten de menu’s iets meer inklapbaar worden, zodat je niet alles op je scherm te zien krijgt. 

Wanneer deze nieuwe lay-out beschikbaar zal worden, is nog niet bekend. Vanaf er meer informatie is, lees je het hier eerst.

23 FEBRUARI

MAAK EN BEKIJK NU REELS OP FACEBOOK

Wat al lang voorspeld werd, is werkelijkheid geworden. Facebook-gebruikers kunnen vanaf nu Instagram Reels bekijken en zelfs maken. Reels, je weet wel, die korte filmpjes die Instagram gekopieerd heeft van TikTok.

Meta heeft ook al aangekondigd dat er in de toekomst meer updates aan zitten te komen om het gebruik van Reels op Facebook te promoten. Zo kwamen er onlangs al updates zoals de verlenging van 30 naar 60 seconden. Daarnaast werd er ook een remixfunctie toegevoegd. Zo kun je makkelijk een video delen op andere platforms.

14 FEBRUARI

META INTRODUCEERT ‘VANISH MODE’ VOOR MESSENGER EN INSTAGRAM

Neen. De ‘Vanish Mode’ heeft niks met het wasmiddel te maken. Wat is het dan wel? Het zorgt ervoor dat berichten die je verstuurt, verdwijnen wanneer de ontvanger ze heeft geopend. Of het nu gaat om een tekstbericht, een afbeelding, een video of een GIF.  En dat is een functie die we kennen van bij Snapchat. 

Waarom is die tool er nu bijgekomen? Dat hebben ze geïntroduceerd naar aanleiding van Safer Internet Day. Op die manier heb je meer mogelijkheid om jouw eigen chats te beveiligen. En dat zorgt er dan weer voor dat de gebruiker meer tools voor handen heeft om de eigen berichten in handen te nemen.

Wanneer deze tool officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

FACEBOOK MESSENGER LANCEERT EIGEN SPLITWISE

Ken je de app Splitwise? Dat gaat nu geïntroduceerd worden binnen Facebook Messenger. De tool zal ‘Split Payments’ gaan heten en zit er stilaan aan te komen. Met deze tool kan je betaalverzoeken sturen binnen een Facebook Messenger-gesprek. 

Je voegt je betaalgegevens makkelijk toe binnen Messenger en zo kan je rechtstreeks in de app betalen. Heb je betaalgegevens nog niet toegevoegd wanneer iemand jou een betaalverzoek stuurt? Dan kan je dat makkelijk op het moment zelf doen.

De tool is momenteel volop in ontwikkeling. Wanneer die officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

1 FEBRUARI

MAAK JE EEN SCREENSHOT IN MESSENGER? DAN GAAT DAT BINNENKORT NIET MEER ONOPGEMERKT

Berichtendiensten, ze zijn ab-so-luut van deze wereld. We kunnen niet meer zonder. Het grote voordeel is dat je, in tegenstelling tot vroeger, naar hartelust video’s, foto’s en andere media kan delen via die apps. Maar die worden niet altijd goed gebruikt, en het kan weleens mislopen. 

Jij stuurt vol vertrouwen een foto naar je crush, je vriend of vriendin en even later blijkt dat hij of zij die zonder jou weten heeft opgeslaan en heeft gedeeld met anderen. Je kan dat deels tegengaan door tijdelijke berichten of foto’s te sturen maar zelfs dan blijft een screenshot een optie.

Messenger zal voortaan een melding geven wanneer er in een conversatie een screenshot wordt gemaakt. Dat zal wel enkel gebeuren in conversaties die beschikken over end-to-end encryptie.

Binnenkort wordt deze functie officieel uitgerold.

31 JANUARI

META GAAT MESSENGER END-TO-END ENCRYPTEN

Meta voorziet dat je vanaf nu veiliger kunt chatten binnen Facebook Messenger. Dat doen ze door de end-to-end-encryptie toe te voegen aan het platform. Maar dat doen ze niet volledig. In tegenstelling tot iMessage en WhatsApp worden niet alle gesprekken in Messenger versleuteld. Zo is dit alleen maar het geval wanneer je handmatig ervoor kiest om een gesprek geheim te voeren. De optie kun je inschakelen via de Messenger app ▸ Ik ▸ Geheime gesprekken ▸ schakel de gelijknamige optie in.

Je kunt deze tool gebruiken bij het downloaden van de laatste versie.

18 JANUARI

DE METAWATCH WORDT DE SMARTWATCH VAN FACEBOOK

We wisten al een tijdje dat Facebook werkte aan een slim horloge, maar nu het moederbedrijf Meta heet en er een Metaverse is geïntroduceerd, plaatst dat die smartwatch wel in een heel ander daglicht.

Met de aankomende slimme horloge van Meta zal je een stappenteller in het horloge vinden waarmee je in de Metaverse een spel kunt ‘spelen’ waarin je een bepaald aantal stappen zal moeten zetten. Het hogere doel is in ieder geval dat je als gebruiker van de smartwatch meer gaat bewegen.

Wanneer we dit nieuwe gadget mogen verwachten, dat is onbekend. Er is lang 2022 gefluisterd, dus we hopen dat dat nog steeds klopt. Meta moet er nog een officiële aankondiging over lanceren, maar er wordt gedacht aan de zomer.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

5 JANUARI

FACEBOOK BUSINESS SUITE VOORZIET AANBEVOLEN UUR VAN GEPLANDE BERICHTEN

Facebook Business Suite, de tool waarmee je onder andere berichten voor Facebook en Instagram kan laten inplannen, heeft een nieuwe functie. Zo kan je vanaf nu de uren bekijken waarin jouw volgers massaal op Facebook & Instagram aan het scrollen zijn. Die uren worden dan ook door Meta verkocht als de aanbevolen uren om te posten op sociale media.

Hierdoor wil Meta jouw bereik, organisch dan nog wel, de hoogte in duwen. Een mooie extra tool dus om dit te bereiken. Laat ons zeker weten of het effect heeft op jouw bereik.

7 DECEMBER

MESSENGER KRIJGT TOOL OM CONTACTEN MAKKELIJK TERUG TE BETALEN

Als het van Facebook Meta afhangt, is het binnenkort gedaan met het terugbetalen via QR-codes. Meta, het bedrijf achter onder andere Facebook en Instagram, werkt aan een ingebouwde applicatie in Facebook Messenger. 

De functie zal ‘Split Payments’ heten en daarmee zal je je vrienden kunnen vragen om je terug te betalen. 

Je kan die vrienden ook makkelijk zelf hun geld teruggeven. Op dit moment test het bedrijf de nieuwe applicatie uit op een groot testpubliek in de Verenigde Staten. Of en wanneer de applicatie naar België komt, is nog niet zeker.

Je zal er volledige rekeningen kunnen bijhouden, elkaar betaalverzoeken sturen, de app laten uitrekenen hoeveel iedereen je moet en je kan de bedragen per persoon zelf aanpassen. 

Je zult ook kunnen zien wie er al betaald heeft, en wie je nog geld moet. Een perfecte manier om je eigen boekhouding bij te houden dus. 

17 NOVEMBER

BINNENKORT ADVERTEER JE NIET MEER OP RAS OF RELIGIE

Meta, het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram, gaat bedrijven verbieden om nog langer gericht te adverteren op 'gevoelige' advertentiecategorieën, zoals ras, religie en politieke overtuiging. 

De wijzigingen gaan in vanaf 19 januari 2022. Dat heeft Meta bekendgemaakt.

De wijziging in Meta's advertentiebeleid komt nadat er al langer kritiek is op het bedrijf. Een groot aantal adverteerders zou hiervan misbruik maken en bepaalde kwetsbare groepen discrimineren of juist targeten.

Maar dat is binnenkort dus niet meer mogelijk.

10 NOVEMBER

META GAAT DOOR MET GEZICHTSHERKENNING

In de vorige update las je dan wel dat Facebook stopt met gezichtsherkenning. Maar het gloednieuwe moederbedrijf ‘Meta’ gaat er gewoon mee door. Meta denkt dat gezichtsherkenning waardevol is in de metaverse, de virtuele wereld waar het volop aan werkt.

Meta belooft wel dat, ondanks het behoud van de gezichtsherkenning, de privacy van de gebruikers centraal zal blijven staan. Er zal ook altijd duidelijk gecommuniceerd worden over het gebruik van de functie. Dat liet rtlnieuws.nl weten.

FACEBOOK KONDIGT HEEL WAT UPDATES VOOR ‘GROEPEN’ AAN

Facebook heeft een heleboel nieuwe groepstools aangekondigd. Hier is een overzicht van alle nieuwe opties die worden toegevoegd om het aanbod verder te stroomlijnen en te verbeteren. Om te beginnen voegt Facebook nieuwe aangepaste kleuren en achtergronden toe voor groepen, net zoals specifieke lettertypes die beschikbaar worden gesteld door beheerders.

Admins of beheerders kunnen nu ook de standaard emoji's selecteren waarmee gebruikers in hun groep reageren. Facebook voegt ook een geautomatiseerde begroetingsboodschap toe. Die stelt gebruikers in staat heel snel een automatisch bericht in de groep te plaatsen.

Facebook test ook een nieuwe subgroepen-optie binnen groepen waarmee beheerders elementen van groepsdiscussies kunnen scheiden in meer specifieke categorieën.

Een ander nieuw element binnen het engagement zijn de Community Chats, die zowel op Facebook als Messenger zullen verschijnen. Om meer dat community gevoel te vormen binnen de chats.

En tot slot denkt Facebook aan het monetizen. Dat willen ze doen door onder andere fondswervingen. Heel wat updates dus! Het valt nog af te wachten welke werkelijk zullen ontstaan.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

GEEN VIND-IK-LEUKS MEER OP FACEBOOK PAGINA’S

Er komen heel wat veranderingen op de Facebookpagina’s. De grootste aanpassing? De like-knop verdwijnt! Binnenkort zal je dus geen vind-ik-leuks meer kunnen bekijken van je Facebookpagina en zal je zelf geen andere pagina’s kunnen liken. Op dit moment heb je op je Facebookpagina vind-ik-leuks en volgers. Maar na de aanpassingen zullen dat dus enkel nog volgers zijn. Volgens Facebook komt deze aanpassing er omdat ze merken dat veel gebruikers niet meer weten dat ze een bepaalde pagina geliket hebben.

Onder de nieuwigheden zal er een uitgebreider en apart nieuwsoverzicht komen voor pagina’s. Hier zie je enkel posts verschijnen van andere pagina’s. Daarnaast komt er een Q&A-functie. Oftewel een vraag-en-antwoordsessie. Ook op gebied van beheer en rechten komen er meer mogelijkheden. Ook zal de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en snelheid verbeteren voor Facebookpagina’s.

FACEBOOK LANCEERT REELS OP HET EIGEN PLATFORM

Het is geen toeval. Enkele dagen nadat TikTok bekend maakte dat het een miljard actieve gebruikers had bereikt, heeft Facebook vandaag Reels op Facebook gelanceerd voor alle gebruikers in de VS. Hierdoor hopen ze dat de TikTok-concurrent van Facebook genaamd Reels, nog meer mensen bereikt. En niet alleen dat, het moet de gebruikers ook op de verschillende platforms van Facebook houden.

Het lijkt er wel op dat de makers van Facebook enthousiaster zijn over de functie dan de eigen gebruikers. Wat volledig nieuw zal zijn, is het feit dat de Reels-video’s te bekijken zullen zijn via Facebook Groepen. En zo doen ze hun stinkende best om TikTok bij te benen.

De tool is zoals gezegd net verschenen in de Verenigde Staten. Wanneer die naar België komt, is nog niet bekend.

NIEUWE LAY-OUT OP FACEBOOK AL GEZIEN?

In een vorig blogbericht schreven we over de nieuwe lay-out in Facebook Messenger. Deze is inmiddels uitgerold. Facebook heeft een nieuwe lay-out update doorgevoerd.

Klik onderaan op de 3 lijntjes om naar dit nieuwe Facebook menu te gaan.

Hier worden alle functies die je vroeger had in de zijbalk op Facebook gegroepeerd.

Bij Vrienden vind je alle openstaande vriendschapsverzoeken. Facebook zal hier ook nieuwe vriendschapsverzoeken voorstellen.

Bij Groepen krijg je een overzicht van de activiteit die plaatsvindt in de groepen op Facebook waarin je zit.

Marketplace is het online veilingsplatform op Facebook (tweedehands) waarop je dingen kan kopen en verkopen.

Bij Video’s op Watch krijg je een overzicht van populaire video’s op Facebook.

Evenementen is een overzicht van evenementen die er aan zitten te komen. Hier kan je aangeven of je gaat of geïnteresseerd bent.

facebook.png

Bij Herinneringen krijg je een overzicht van jouw herinneringen. Dit zijn updates die je ooit op Facebook hebt geplaatst en waarvan Facebook denkt dat het leuk is om ze opnieuw te zien (en te delen). Onderaan krijg je herinneringen van vriendschapsverzoeken met vrienden op Facebook te zien.

Onder de tab Opgeslagen vind je Facebookberichten die je ooit bewaard hebt om bijvoorbeeld later opnieuw te lezen.

Bij Vrienden in de buurt zie je welke Facebook vrienden bij jou in de buurt zijn. Belangrijk is dat je hiervoor wel jouw locatie opzet.

Bij Games krijg je een overzicht van spelletjes op Facebook. Ook krijg je hier een overzicht van livestreams te zien.

Bij Vacatures krijg je een overzicht van vacatures die op Facebook zijn geplaatst of kan je zelf een nieuwe vacature plaatsen.

Klik op Advertentiebeheer om een overzicht te krijgen van jouw advertenties. Krijg inzicht in hoe jouw advertenties presteren of maak volledig nieuwe advertenties.

Crisisreactie is gelanceerd om in tijden van crisis - bijvoorbeeld de aanslagen in Brussel - vrienden te laten weten dat je veilig bent. Ook kan je hier geld doneren om mensen tijdens een crisissituatie te helpen.

Deel dit bericht op

Lees meer