
SOCIALE MEDIA UPDATE: INSTAGRAM

Sociale media, Instagram
LEES AL HET NIEUWS OVER INSTAGRAM HIER
Sociale media veranderen continu. Volg hier de laatste updates. Hier lees je elke nieuwe functie die Instagram aankondigt.
31 MEI
Instagram daagt Twitter uit en nodigt externe tools uit om Insta Stories in te plannen
Instagram gaat een drukke zomer tegemoet met deze twee spannende nieuwe ontwikkelingen.
Instagram ontwikkelt een app die zich richt op tekstupdates. Posts waarmee je tot 500 tekens kunnen schrijven, dus langer dan de 280 tekens die je op Twitter gebruikt. Jazeker je leest het goed, Instagram daagt Twitter uit. Uiteraard voorzien ze ook ruimte voor foto's en video's, maar uiteindelijk richten ze hun pijlen met deze nieuwe app voornamelijk op tekst.
Meta verwacht deze nieuwe app eind juni te lanceren en belooft een advertentie vrije ervaring.
De nieuwe app wordt momenteel getest onder beroemdheden en influencers. Bovendien belooft Instagram ‘decentrale interactie’. Dit wil zeggen dat je met hun nieuwe app kan samenwerken met andere platforms zoals Mastodon.
Daarnaast gaat Instagram ook aan de slag met een nieuwe functie omtrent content beheren. Zo zijn ze van plan om het voor bedrijven en influencers gemakkelijker te maken om content te beheren en te posten via externe tools zoals bijvoorbeeld Hootsuite.
Wat omvat deze nieuwe functie? Wel binnenkort plan je tot 25 afbeeldingen, video's of carrousel-berichten per dag in. En de belangrijkste update? Je kan in een mum van tijd Instagram Stories posten en inplannen via je externe apps.
Voor bedrijven en influencers die al gebruik maken van apps zoals Hootsuite, betekent dit dat ze binnenkort al hun Instagram-content, inclusief Stories, vanuit één enkele app kunnen beheren.
Bronnen: Dutch Cowboy; XGN; Social Media Today
10 MEI
AI komt naar Instagram en naar LinkedIn
Een tijdje geleden kondigde Meta aan dat ze met Instagram verder willen inzetten op 'generative AI'. En nu wordt het net iets concreter. Want Meta is momenteel een nieuwe sticker-creatieproces aan het testen.
Het bedrijf test een nieuw proces dat gebruikers in staat stelt visuals te maken in de app op basis van tekstprompts. Deze nieuwe functie zou gebruikers in staat stellen om aangepaste stickers te maken, geanimeerde GIF’s toe te voegen aan verhalen, enzovoort. En dit alles op basis van een tekstprompt in de app... Wij zijn benieuwd en kijken naarstig uit naar het resultaat!
Bron: Social Media Today
3 MEI
Meta verwijdert één van de shopping mogelijkheden
Bij Meta hebben ze het begrepen: shoppen in de app zelf, zonder een verwijzing naar externe websites, werkt. Daarom heeft de sociale mediagigant besloten de optie om te adverteren met een link naar een andere website te verwijderen. Het moederbedrijf van Facebook & Instagram werkt nu aan een reeks nieuwe functies waar advertenties geïntegreerd worden in een Advantage Portfolio. Hoe dat eruit zal zien, is nog onduidelijk.
Alle winkeliers met een Facebook of Instagram Shop kunnen tot en met 10 augustus 2023 derden naar een externe website doorverwijzen. Daarna wordt deze functie officieel verwijderd. De Shopping Tools binnen de Meta-apps worden al langer onder het vergrootglas geplaatst. Zo werd het tabblad verwijderd uit het hoofdscherm van de app. Het is uitkijken naar verdere updates binnen het shoppen.
24 APRIL
Voeg meer dan 1 link toe aan je 'Link in Bio'
Mark Zuckerberg & co zijn bezig aan wat misschien wel de meestgevraagde update van de voorbije jaren moet zijn: meerdere linken in jouw Instagram Bio. Jawel, het is zover. Sterker nog, bij Meta zijn ze deze tool nu al aan het uitrollen. Zo zal je als gebruiker tot maximum 5 linkjes toe kunnen voegen aan jouw bio op Instagram. Qua lay-out verandert er niet veel aan jouw profiel wanneer je meerdere links toevoegt.
De meerdere linkjes zullen vanaf de update onder elkaar gepresenteerd worden op jouw profiel. Het blijft dus wel belangrijk welke link je bovenaan plaatst op jouw profiel. Zo blijft het gedrag van de gebruiker hetzelfde en moet het nog altijd snel in het oog springen. De volgorde zal belangrijk blijven. Check zeker de App Store om te ontdekken of jij deze handige update al kunt doen.
11 APRIL
Download binnenkort Reels via Instagram
Reels zijn en blijven razend populair binnen de Meta-familie. Daarom werken ze bij Instagram aan een nieuwe functie waarin je gepubliceerde video's van accounts die niet in jouw beheer zijn, makkelijk kan downloaden. Nu is het nog zo dat je enkele eigengemaakte Reels kan downloaden. Deze update werd al verschillende keren gevraagd door de gebruikers. Zeker omdat grote concurrent TikTok deze optie wel aanbiedt. Voorlopig is het nog koffiedik kijken of én wanneer deze functie effectief in werking zal treden binnen Instagram. Vanaf dat zo is, lees je het hier eerst.
5 APRIL
Mogelijkheden bij groepchats worden uitgebreid
Meta lanceert binnenkort de mogelijkheid voor gebruikers om posts van andere accounts op te slaan en te delen in een groepchat. De functie moet volgens Meta voor meer brainstorms en plannen zorgen binnen de groepchats van Instagram. Bij Instagram werken ze al langer aan extra opties voor gebruikers wat de communicatie binnen de app betreft.
Als gebruiker van de app kan je een foto of video delen met groepen. Eender welke foto of video? Neen, enkel beelden van openbare accounts kunnen zomaar gedeeld worden. Wat beelden van privé-accounts betreft, zullen enkel mensen die dat account ook volgen, het beeld kunnen zien. Wanneer deze functie geïntroduceerd wordt, is nog niet bekend.
3 APRIL
Nieuw profielfoto-effect op Instagram
1 dag per jaar krijg jij vanaf nu van Instagram de kans om een extra effect aan jouw profielfoto toe te voegen. Zo werken ze aan een update waarin je als gebruiker een verjaardagseffect kunt toevoegen aan jouw profielfoto. En dat is een feature die we nog kennen vanop Facebook. Zo heb je daar verschillende stickers die je kan toevoegen aan jouw profielfoto.
Waarom doen ze deze update?
Net nu Facebook steeds minder populair wordt bij de Meta-gebruikers en de switch naar Instagram nu echt aan gebeuren is, willen ze verschillende leuke functies beschikbaar stellen voor de Instagram Users. Zo kan deze nieuwe feature voor heel wat extra interactie onder de gebruikers zorgen. Wanneer we deze in België mogen verwachten is nog onbekend.
28 MAART
Reels & Stories worden anders geïntegreerd
Bij Meta werken ze aan een manier om Reels & Stories anders te gaan integreren binnen de eigen Instagram App. Zo denken ze eraan om Reels volledig af te spelen in de Stories. Momenteel is het zo dat ze slechts een deel van een Reel in de Instagram Stories wordt getoond. Wil je nu meer zien, dan moet je doorklikken naar de volledige video. Met deze update wil Meta verder inspelen op de populariteit van Reels.
Zoals gezegd zijn de formats razend populair. Zo hebben de makers van de app ontdekt dat gebruikers steeds vaker dergelijke content met elkaar delen in de Instagram DM's. Wanneer deze toevoegingen er écht aankomen is nog koffiedik kijken. Je leest het hier zoals steeds eerst.
15 MAART
Meta werkt aan een nieuwe Instagram Sticker
Meta is momenteel bezig met de uitwerking van een nieuwe sticker die je als gebruiker kan inzetten op Instagram Stories. Concreet gaat het over een Top 3-sticker waarmee je als creator je Top 3-accounts, plaatsen, muzieknummers, en zo voort kan aanduiden.
Wat is het plan van deze nieuwe sticker?
Door het toevoegen van deze nieuwe sticker wil Meta de interactie en de betrokkenheid bij de users aanwakkeren. Het is niet duidelijk wie momenteel al gebruik kan maken van deze tool. Als er meer nieuws is, lees je het hier eerst.
20 FEBRUARI
Instagram lanceert Channels
Net als Someflex werkt Instagram permanent aan de het bijleren en verbeteren van de gebruikerservaring op de app en tool. Daarom lanceert Meta op haar applicatie Instagram een nieuwe feature genaamd: Channels. Met deze, Instagram noemt het zelfs een broadcasting tool, willen ze het de gebruiker makkelijker maken om teksten, afbeeldingen of video's te delen met een groep.
Binnen deze channels zal je als creator of gebruiker DM's kunnen sturen naar verschillende mensen tegelijkertijd door ze samen te gooien in een groep. Anders dan DM's heb je dus contact met een groep mensen, in plaats van de individuele gesprekken die je nu voert. Momenteel wordt deze tool getest in de Verenigde Staten. Later zal deze ook in Europa geïntroduceerd worden.
Shopping Tab verdwijnt volledig
Instagram blijft haar eigen interface aanpassen. Onlangs zagen we de Instagram Notes verschijnen binnen de DM-tab van Instagram. Notes zijn kleine mededeling die je kan delen met jouw volgers. En daar is de volgende verandering alweer. Zo verdwijnt de Shopping Tab nu definitief uit je feed in de balk onderaan. Die heeft plaatsgemaakt voor een oude en bekende knop.
Instagram wil in plaats van social commerce weer verder inzetten op het maken van content. Dat doen ze door de 'Maken'-knop terug te voegen aan de balk onderaan. Zoals dat vroeger was. Nu staat die nieuwe knop op de plaats waar je voordien Reels kon bekijken. De Reels-knop is dan weer opgeschoven naar rechts. Deze nieuwe interface wordt momenteel uitgerold naar alle accounts. Houd jouw Instagram-app in de gaten de komende dagen & weken voor een update.
8 FEBRUARI
Voeg muziek toe aan een post
Vanaf nu kan je muziek toevoegen aan een post op Instagram. Dat doe je in hetzelfde scherm waar je een beschrijving toevoegt, anderen tagt, een locatie toevoegt, en zo voort. Op deze manier legt Instagram nog maar eens een link naar Instagram Reels. De TikTok-variant van Meta. Door muziek toe te voegen aan een post kan je een gevoel bij jouw foto plaatsen. Dat geeft gebruikers een extra inkijk bij jouw content.
Muziek toevoegen aan een post kan je zowel op een account voor bedrijven maar ook op een gebruikersaccount. Check het nu.
7 FEBRUARI
Instagram werkt aan betalende functies
Net zoals bij Twitter werkt Instagram aan een functie waar gebruikers kunnen betalen voor een vinkje. Dat dient dan als verificatie van een erkend account. Instagram heeft zelf het bestaan van de functie nog niet bevestigd. Maar in een code die gelekt is, wordt er verwezen naar een betaalde blauwe badge.
Op Twitter kan je als betalende gebruiker zo'n verificatie aanvragen. Dan krijg je ook de mogelijkheid om tweets aan te passen, de leesmodus in te schakelen, en langere video's te plaatsen. Dat allemaal voor een maandelijkse bijdrage van €8. Er wordt verwacht dat ook Instagram extra functies toevoegt aan het betalende abonnement. Welke dat dan zijn, is nog niet bekend.
AI komt naar Instagram & WhatsApp
Komt ChatGPT, dé AI-tool die de voorbije weken en maanden volledig is ontploft letterlijk naar deze Meta-apps? Neen, niet letterlijk. Het is wel zo dat er gelijkaardige functies toegevoegd worden aan WhatsApp en Instagram. Dat hebben ze gemeld tijdens een presentatie van de kwartaalcijfers. Het bedrijf zegt dat het verder wil inzetten op 'generative AI'.
Echt concreet is het nog niet. Wat wel zeker is, is dat Meta voornamelijk verder gaat inzetten op kunstmatige intelligentie die tekst, afbeeldingen en video's genereert. Op lange termijn willen ze het creators makkelijker maken om productieve en creatieve content te maken binnen de apps. To be continued!
1 FEBRUARI
Notes komen naar Europa
Weet je nog dat Instagram Twitter achterna zou gaan? Op 19 december schreven wij van Someflex er nog dit over: Met Instagram Notes kondigt de Meta-app een eigen versie van Twitter aan. Gebruikers zullen binnenkort korte berichten de wereld in kunnen sturen binnen deze tool. Zo zullen ze via de inbox van Direct Messages kunnen kiezen wie de Notes gaat ontvangen. Hierover heeft Meta nu een update aangekondigd. Zo hebben ze aangekondigd Instagram Notes uit te rollen in Europa. Misschien kan jij de app al updaten. Check het nu.
26 JANUARI
Meta werkt aan avatars als profielfoto
Bij Meta zijn ze volop aan het inzetten op de metaverse. Daarom willen ze op al hun platformen actief inzetten op avatars en andere digitale afbeeldingen om de metaverse-ervaring levendig te maken. Momenteel werken ze aan de mogelijkheid om avatars toe te voegen als profielfoto.
Deze toevoeging ligt volledig in lijn met de plannen van Meta om iedereen langzaamaan kennis te laten maken met de metaverse. Bij Meta kijken ze voornamelijk naar de laatste trends bij jonge webgebruikers. Die zijn al langer mee met de interactieve avatars als profielfoto op videospelletjes zoals Minecraft en Fortnite. Voor Meta hét signaal om het verder uit te bouwen binnen de eigen platformen. Met als eerstvolgende stap: Instagram.
24 JANUARI
Instagram lanceert 'Quiet Mode'
Sociale media veranderen razendsnel. Het is druk in de online wereld van Meta, maar ook bij Twitter, LinkedIn en natuurlijk TikTok. Die drukte kan soms gevaarlijk zijn voor je hersenen. En daar heeft Instagram iets op gevonden. Binnenkort lanceren ze een extra modus: de 'Quiet Mode'.
Op die Quiet Mode ontvang je minder meldingen en kan je zelfs gepersonaliseerde boodschappen instellen binnen jouw eigen profiel. Zo'n modus kan handig zijn tijdens het werken of het studeren. Op zo'n moment is de verleiding namelijk groot om de binnengekomen meldingen zo nu en dan te checken. Met deze nieuwe tool kan je dus als gebruiker bewuster met de app omgaan.
10 JANUARI
Shopping Tab verdwijnt op Instagram
Vanaf februari ziet het Instagram-menu er alweer anders uit. Zo verdwijnt de Shopping Tab uit de balk van de Meta-app. Nochtans werd deze toevoeging pas vorig jaar geïntroduceerd. Waarom doen ze dat? Bij Instagram willen ze opnieuw focussen op het delen van content door gebruikers. Zo verschuift de Reels-knop een plaatsje naar rechts in de plaats van die Shopping Tab. In de plaats van die Reels-knop krijgt de knop om content te maken opnieuw een prominente plek binnen Instagram.
Het blijft als (professionele) gebruiker mogelijk om een Instagram Shop in te stellen en te gebruiken. Instagram zal ook verder blijven inzetten op winkelen op Instagram. Zo gaan ze binnenkort aanpassingen doorvoeren omtrent de winkelervaring van de gebruikers.
19 DECEMBER
Instagram gaat Twitter achterna
Met Instagram Notes kondigt de Meta-app een eigen versie van Twitter aan. Gebruikers zullen binnenkort korte berichten de wereld in kunnen sturen binnen deze tool. Zo zullen ze via de inbox van Direct Messages kunnen kiezen wie de Notes gaat ontvangen. Enkel gebruikers die jou terug volgen of in jouw 'Beste Vrienden-lijst' staan, komen in aanmerking. Een bericht kan maximaal 60 tekens bevatten. Dat verschijnt vervolgens bovenaan de Instagram DM's.
Wanneer mogen we dit verwachten?
Als alles goed gaat, wordt deze functie vanaf nu uitgerold over de hele wereld. Zo beginnen ze in de Verenigde Staten en Azië. Daarna is het de beurt aan Europa.
Gezamenlijke profielen in de maak?
Meta is bezig met de uitrol van de feature genaamd Group Profiles. Zo zullen de users een gezamenlijk profiel kunnen aanmaken als een afgezonderde Instagram-pagina. De leden van dat profiel kunnen net zoals gewone gebruikers posts delen. Die inhoud wordt enkel weergegeven aan de leden van het groepsprofiel. Niet aan de volgers van het individuele account binnen het gezamenlijke.
Bij Instagram spreken ze over 'binnenkort' als het gaat over de release van de tool. Wanneer dat exact is, blijft voorlopig nog onduidelijk.
14 DECEMBER
BeReal komt naar Instagram
Candid Stories. Dat is de laatste nieuwe feature van Instagram. Met deze tool gaan ze BeReal achterna en introduceren ze hun eigen versie van deze populaire app. Net zoals in de nieuwe app zal je binnen Candid Stories een foto kunnen nemen van je voor-en achterkant. Ook binnen deze Instagram tool krijgen de gebruikers een dagelijkse melding om een foto te maken. Net zoals op BeReal. Wanneer deze functie effectief gelanceerd wordt, is nog niet bekend.
2 DECEMBER
Instagram introduceert Dark Mode op Desktop
We ontdekten het deze week zelf: de Dark Mode op Instagram is nu ook een feit op de desktop en niet langer enkel op smartphone. Een gigantische verandering is het niet. Wel een bevestiging dat hoe langer hoe meer functies vanop de smartphone worden geïntegreerd op de desktop en omgekeerd. Kan jij jouw Instagram-feed ook al omschakelen naar een donkere modus? Laat het ons weten.
15 NOVEMBER
Reactieweergave op Instagram verandert
Bij Instagram werken ze aan een nieuwe update waarin de reactieweergave in de app gaat veranderen. In de laatste bètaversie is te zien hoe ze bij Meta nu al een nieuwe versie aan het testen zijn. Zo valt het op dat het aantal likes op een comment verplaatst is onder het hartje. Bovenaan krijg je dan de naam te zien van de persoon die een comment heeft geplaatst, samen met wanneer de reactie gepost werd.
Is deze aanpassingen definitief?
Het lijkt erop dat deze nieuwe update wel degelijk uitgerold zal worden door Instagram. Momenteel wordt de tool getest door een beperkt publiek. Wanneer deze nieuwe weergave uitgerold wordt, is nog niet bekend.
8 NOVEMBER
Leeftijd wijzigen? Toon je paspoort!
Als jij jouw leeftijd op Instagram wil veranderen naar een leeftijd ouder dan 18, dan zal je dat niet meer zomaar kunnen doen. Bij Instagram vragen ze jou vanaf nu een foto van jouw paspoort in te sturen alvorens je de toelating krijgt die verandering door te voeren. Het verificatieproces werd al eerder aangekondigd in de Verenigde Staten. Daarvoor werken ze samen met het bedrijf Yoti. Een erkend en onafhankelijk bedrijf gespecialiseerd in data rond leeftijden.
Momenteel wordt deze update enkel doorgevoerd wanneer je als gebruiker jouw leeftijd wil aanpassen als je al een account hebt op het kanaal. Wanneer je registreert kan je nog gewoon jouw leeftijd naar keuze ingeven. Op Instagram staat er een minimumleeftijd van 13 voor alle gebruikers.
7 NOVEMBER
Maak Reels van Stories
Onlangs ontdekten we bij Team Someflex een nieuwe knop én tool binnen Instagram. Zo kan je nu met één handige klik op een knop een Reel maken van één of meerdere stories. Op deze manier willen ze bij Meta extra inzetten op het recycleren van bestaande content binnen andere formats op de app. Creators krijgen zo de mogelijkheid hun content nog wijder te verspreiden op hetzelfde platform.
Hoe werkt dat dan?
Via deze extra knop kom je meteen in de bewerking van jouw nieuwe reel terecht. Eerst wordt er gevraagd jouw content te synchroniseren met de audio die ze bij Instagram aan jou aanraden. Je kan ook zelf audio kiezen. Daarna kom je in de verdere bewerking terecht. Hier heb je de gekende tools om video's te bewerken binnen Instagram. Deze tool is momenteel al te gebruiken. Check jouw Instagram-app en ga aan de slag.
24 OKTOBER
Plan binnenkort posts in via Instagram
Hoe plan jij momenteel jouw posts in voor sociale media? Via de Meta Business Suite? De Studio voor Makers misschien? Misschien is dat binnenkort verleden tijd wanneer Instagram jou de mogelijkheid biedt om via het eigen platform alles in te plannen. Ze werken momenteel aan een bètaversie die het voor een aantal mensen mogelijk maakt berichten klaar te zetten en later te publiceren.
Vooralsnog gaat het om een update enkel voor berichten. Stories worden nog niet betrokken in deze nieuwe manier van werken. Om een bericht in te plannen ga je tijdens het publiceren naar de knoppen onderaan waar je een tag & een locatie kunt toevoegen. Daar komt ook een knop te staan waar je kunt inplannen. Zo simpel is het. Wanneer dit gerealiseerd wordt, is nog onbekend.
Meta werkt aan een puntensysteem en groepen binnen Reels
Bij Facebook weten ze dat gebruikers lid van zijn gemiddeld 15 groepen. Om de users nog meer te bedienen willen ze groepen mét puntensysteem ontwikkelen. Zo zal je binnenkort Reels kunnen doorsturen naar specifieke groepen die je zelf samengesteld hebt. Voor elke bijdrage kunnen de leden van zo'n groep dan extra punten verdienen. Het groepsgesprek houdt alle punten bij en maakt een klassement.
Meta wil er ook voor zorgen dat er openbare evenementen in groepen getoond kunnen worden via Instagram Stories. Zo willen ze de betrokkenheid van gebruikers binnen de app vergroten. Wanneer deze tools beschikbaar worden, is nog niet bekend.
19 OKTOBER
Instagram Bio mét muziek binnenkort
Weet je nog toen Instagram 'gewoon' een fotodagboek was? Ondertussen is dat he-le-maal veranderd. Nu hebben we Stories, Reels, advertentiemogelijkheden, DM's, en veel meer. Tot nog toe speelde muziek een beperkte rol binnen het platform. Daar willen ze binnenkort verandering in brengen. Momenteel is het enkel mogelijk om muziek toe te voegen aan jouw story of jouw reel. Nu willen ze die functie ook betrekken in de Instagram Bio.
Het nummer dat jij verkiest wordt via een link toegevoegd aan jouw bio. Als alles goed gaat wordt dat deuntje dan automatisch afgespeeld wanneer iemand jouw profiel opent. Wanneer deze feature gelanceerd wordt, is nog niet bekend.
17 OKTOBER
Groepschats komen naar Instagram
Het onmogelijke lijkt te gaan gebeuren. Instagram maakt het binnenkort mogelijk om te communiceren in publieke groepschats. Via een 'Kanaal' zal je meerdere mensen kunnen toevoegen aan een gesprek. Je kan tussen iedereen kiezen, of enkel jouw vrienden. Dat ligt helemaal bij jou als gebruiker.
Voorlopig is het nog onbekend wanneer de groepschats écht worden gelanceerd binnen de app. In een latere fase van de testperiode wil Instagram daar zelf ook mee over berichten.
Plaats meerdere links in jouw Instagram Bio
Het wordt al langer getest door de makers van Instagram: meerdere links in jouw Insta Bio als content creator én als bedrijfspagina. Als gebruiker kan je binnenkort jouw belangrijkste 'url' plaatsen onder het topic: 'Hoofdlink'. Daarnaast heb je nog 2 extra mogelijkheden om links toe te voegen onder de tab: 'En 2 andere'.
De functie wordt al sinds oktober vorig jaar getest in verschillende variaties. Instagram wil deze tool voornamelijk doorvoeren omdat het komaf wil maken met websites zoals Linktree waar je met 1 link meerdere webpagina's kunt bundelen op 1 pagina. Wanneer het voor iedereen toegankelijk wordt, is nog niet bekend.
11 OKTOBER
Meer advertenties op Instagram
Op Instagram komen er binnenkort meer plaatsen waarop professionele accounts kunnen adverteren. Zo zal dat snel mogelijk zijn in de korte video's ofwel Reels, en op de profielpagina's van gebruikers. Bij Reels gaat het om advertenties van maximum 4 tot 10 seconden. En tot slot komen er ook advertenties binnen het tabblad 'Explore'. Als gebruiker zal je er wel voor kunnen kiezen die advertenties over te slaan. Voor Creators zijn de advertenties op de profielen van gebruikers een belangrijke toevoeging.
Creators krijgen op de profielen een nieuwe mogelijkheid om geld te verdienen. Elke advertentie die op het account van een bepaalde creator loopt, kan hen geld opleveren. Wanneer deze toevoegingen er exact komen, is nog onbekend.
5 OKTOBER
Lange stories worden niet meer opgesplitst
Instagram heeft een simpele maar fijne update gelanceerd. Zo worden video's die je als gebruiker op je story plaatst en langer dan 60 seconden zijn niet meer opgesplitst in verschillende segmenten. Een kleine update, maar wel één die het aangenamer maakt wat betreft de gebruiksvriendelijkheid van de app.
28 SEPTEMBER
Binnenkort krijg je via DM's een waarschuwing van posts
Terwijl ze volop zoeken naar nieuwe manieren om relevant te blijven, experimenteren ze er bij Instagram op los. Zo zijn ze bezig met een nieuwe functie die het mogelijk maakt om waarschuwingen te krijgen van posts via jouw DM's. Een update die er zeer 'spamy' uit kan zien. Dus vraagt de community zich af of dit een optie is die je kan in-of uitschakelen, en eventueel kan activeren bij beperkte accounts.
Momenteel is er nog maar weinig bekend over de verdere uitrol van deze tool. Het is namelijk zo dat de makers bij Meta zien dat de feed steeds minder geconsulteerd wordt, en gebruikers voornamelijk tijd spenderen in de berichtendienst. Wanneer deze functie officieel uitgerold wordt, is nog niet bekend.
26 SEPTEMBER
Geen ongewenste berichten meer op Instagram
Instagram maakt het binnenkort mogelijk om een nieuwe filter toe te voegen binnen jouw Instagram DM's. Die zorgt ervoor dat alle vormen van naaktbeelden automatisch geblokkeerd worden door de app. Daarmee wil de Meta-applicatie een einde maken aan ongewenste beelden waar veel gebruikers last van hebben.
Als gebruiker ben je volledig vrij om deze filter in of uit te schakelen. Als user hoef je je ook geen zorgen te maken dat Instagram zomaar jouw berichten zou kunnen meelezen. Dat is voor alle duidelijkheid niet het geval. Het gaat louter om een preventieve maatregel om ongewenste berichten aan banden te leggen. Wanneer Instagram deze functie wil lanceren, is nog niet duidelijk.
13 SEPTEMBER
Instagram lanceert 'Re-Post'-functie
Ken je de retweet-functie op Twitter? Binnenkort zullen de Instagram-gebruikers een gelijkaardige functie kunnen gebruiken op Insta. Zo werken de makers van de app aan een functie waarmee je posts van andere accounts kunt delen op jouw eigen kanaal. Komen die dan op jouw eigen feed terecht, zonder dat het content van jouw kanaal is? Ja en nee.
Concreet komt er een extra knop op jouw kanaal die alle gedeelde foto's zal verzamelen. Naast foto's waarin je getagd bent, komt er dus een nieuwe knop, in de vorm van 2 pijltjes, die alle gedeelde foto's toont. En zo deel je dus content van andere kanalen op het jouwe. Wanneer we deze functie mogen verwachten is nog niet bekend.
7 SEPTEMBER
Reels krijgt nieuwe knop
Binnenkort wordt het voor creators mogelijk om Reels beter te ordenen. Het gaat om de knop 'Topics' waardoor je als gebruiker en maker van Reels kunt beslissen om een categorie toe te voegen aan je Reel. Zo kunnen jouw video's in de toekomst beter gevonden worden door andere Instagram-gebruikers.
Reels zijn ontzettend belangrijk voor Instagram. Dat lieten ze zelf al blijken, maar ook bij gebruikers is dat meer en meer voelbaar. Zo worden er steeds vaker eisen gesteld vanuit de community om aanpassingen te doen aan de Reels of om extra knoppen toe te voegen. Wanneer we deze functie mogen verwachten is nog niet bekend.
5 SEPTEMBER
Maak jouw tijdslijn persoonlijker
Instagram gaat het binnenkort mogelijk maken om jouw eigen feed persoonlijker te maken. Zo willen ze ervoor zorgen dat alle 'voor jou niet-interessante berichten' verborgen worden uit jouw tijdslijn. Het algoritme zal rekening houden met de onderwerpen die jij niet op jouw feed wil zien. Het was al langer mogelijk om posts te markeren als 'niet interessant'. Maar nu wordt het mogelijk om in één keer meerdere topics te bannen vanop jouw tijdslijn.
Als gebruiker zal het mogelijk worden voor jou om zinnen, woorden, emoji's, en hashtags te weerhouden uit jouw feed. In juni kondigde TikTok al een gelijkaardige functie aan. Binnen de update wordt er ook gewerkt aan de 'Snooze'-functie. Die werkt dan 30 dagen en niet voor altijd. Wanneer de versie om volle toeren draait, is nog niet bekend.
23 AUGUSTUS
Reels krijgen nieuwe features
Op Instagram kan je binnenkort je Reels pimpen met extra features. Meta is hard aan het werk om nieuwe tools beschikbaar te stellen voor de creators. Zo willen ze meer inzetten op de Reels en de creatie ervan. 1 van die nieuwe mogelijkheden is de toevoeging van de knop 'Add Yours'. Deze sticker zorgt voor heel erg veel interactie in de stories tussen mensen die elkaar niet kennen. En dat willen ze nu overbrengen naar Reels. Maar er is meer.
Zo kan je ook Reels posten vanuit jouw Story Archives. Nog makkelijker en snel posten dus. Daarnaast wordt er gewerkt aan 'Stars'. Hiermee willen ze een mogelijkheid bieden om geld te verdienen bij het maken en publiceren van Reels. Hoe dat exact zal werken is nog niet bekend. Vanaf er meer nieuws is, lees je het hier.
18 AUGUSTUS
Plan binnenkort Reels in via desktop
Creators die willen inzetten op Reels krijgen er binnenkort een extra optie bij. Zo zullen ze via de Creator Studio de mogelijkheid krijgen om die korte filmpjes in te plannen via de desktop. Daarnaast voegen ze ook extra video-editingtools toe aan de Studio. De testfase zou al langer lopen en werd recent breder uitgerold.
Op deze manier willen ze de creators steunen en extra mogelijkheden bieden om short-formvideo's te maken en plaatsen binnen Instagram. Wanneer deze tool officieel uitgerold wordt over de hele wereld, is nog niet bekend.
12 AUGUSTUS
Plaats binnenkort verticale foto's
Eerder dit jaar kondigde Instagram drastische aanpassingen aan in de feed. Zo werden alle foto's en video's in de feed verticaal om mee te surfen op de hype van Reels. Maar dat konden de gebruikers niet smaken. En dus draaide Instagram die update terug. Nu heeft Meta deze tool aangepast en geüpdatet. Zo zal de tekst niet meer over de afbeelding heen hangen.
Met deze verbeteringen hopen ze bij Meta op meer 'liefde' vanuit de gebruikers-community. De fans klaagden vooral over de tekst die op de foto's stond en de uitvergrootte versie van de content. Dat hebben ze aangepakt, en zo hopen ze te voldoen aan de eisen en klachten van de gebruikers. Wanneer deze update gelanceerd wordt, is nog niet bekend.
9 AUGUSTUS
Instagram gaat BeReal achterna
Je hebt ongetwijfeld al van de app BeReal gehoord. De applicatie die weg stapt van het stereotype beeld dat sociale media af en toe 'fake' zouden zijn. Misschien ben je zelf al een fervente BeReal'er, of heeft je zoon of dochter de app. Maar ook Instagram heeft interesse om functies vanuit die applicatie over te nemen.
Instagram is bezig met het testen van de functie 'Dual'. Daarmee kan je een beeld maken van jouw voorste en achterste camera tegelijkertijd. Net zoals op BeReal. Daarnaast testen ze ook een functie waarin je een QR-code kunt koppelen aan jouw post. Wederom: net zoals op BeReal. Wanneer deze functies voor iedereen uitgerold worden, is nog niet bekend.
25 JULI
Ga live met de desktop dankzij externe tools
Livestreamen via de dekstop op Instagram? Yes you can. Helaas niet via de desktopversie van de applicatie. Maar wel via een externe tool. Zo bestaat er een tool genaamd 'Loola.tv'. Een erg handige tool om dus live uit te gaan zenden op Instagram via de desktop.
Hoe je dat doet? Heel simpel. Je logt in met je Google-account binnen het programma. Gewoon gratis. Daarna koppel je jouw Instagram-account en eigenlijk is Kees dan al klaar. Daarna moet je nog jouw camera, en audio koppelen. Zo makkelijk gaat dat. Over de lanceerdatum is nog niks bekend. Dat volgen we voor jou op de voet.
23 JULI
Instagram draait TikTok-versie terug
De Instagram-gebruikers hadden de voorbije weken al hun felle kritiek geuit, en daar heeft de app nu naar geluisterd. Ze hebben officieel aangekondigd dat de TikTok-versie van Instagram opnieuw verdwijnt en ook in de toekomst niet meer zal terugkeren. Niet alleen verdwijnt de 'full screen'-versie van de content, ook zullen er minder aangeraden berichten gepusht worden op jouw feed door Instagram.
Bij Instagram zeggen ze blij te zijn met de feedback van de gebruikers. Hierdoor weten ze dat ze bij Instagram door af en toe te falen zichzelf blijvend uit te dagen. Nu gaan ze opnieuw samenzitten en terugkomen met een nieuw idee.
21 JULI
Betaal onmiddellijk via Direct-chat van Instagram
In de Verenigde Staten kunnen alle Instagram-gebruikers vanaf nu producten aanschaffen van kleine bedrijven. Dat heeft de app aangekondigd. De functie is gelanceerd binnen de Instagram DM's van de applicatie. Je koopt een product aan via de Instagram-app en de betreffende bedrijven kunnen vervolgens een betaalverzoek sturen naar de klant via de DM.
De betalingen worden via Meta Pay georganiseerd. Dat is het gratis betaalsysteem van Instagram. Eerder werd deze functie al aangekondigd binnen WhatsApp. Maar nu breiden ze het bij Meta uit naar Instagram. Wanneer dit ook mogelijk zal zijn in de Benelux is nog niet bekend. Ook of dat in de toekomst mogelijk wordt, is nog een raadsel.
Met Instagram Boost veranderen Reels in Ads
Bedrijven kunnen binnenkort van hun Reels advertenties maken. Dat heeft de app zelf aangekondigd. Dat doen ze via de nieuwe functie 'Instagram Boost'. Om in aanmerking te komen moet de Reel korter zijn dan 60 seconden en ze moeten de 19:6 beeldgrootte hebben, ofwel verticaal. Er mogen geen auteursrechtelijke muziekfragmenten inzitten, geen GIF's, filters of interactieve stickers. Maar het échte goede nieuws is dat elk bedrijf van deze functie gebruik kan maken.
Als bedrijf zal je kunnen klikken op de 'Boost'-knop om de Reel in kwestie te delen als advertentie. Hier vind je een stap-voor-stap-plan om deze functie te integreren. Wanneer deze update officieel geïntegreerd wordt, is nog niet bekend.
19 JULI
IG Notes komen naar de Instagram DM's
Instagram werkt aan een nieuwe functie genaamd 'Instagram Notes'. Daarmee kan je binnen het vak IG DM's een statusupdate brengen over wat je op dat moment denkt. Zie het als een tweet die bovenaan het DM-scherm verschijnt, of als een story maar dan in tekstvorm. Je krijgt maar 60 tekens om te formuleren wat je denkt, voelt of wilt delen, en daarmee moet je het doen.
Momenteel wordt deze tool stelselmatig uitgerold onder enkele IG-testers. De bètaversie is ook beschikbaar gesteld in ons land dus wie weet ben jij één van de gelukkigen die met de functie aan de slag kan. Hoe dan ook eentje om verder op te volgen. Je leest het hier wanneer er nieuwe updates zijn.
Instagram werkt verder aan IG Subscriptions
Bij Meta zijn ze verder aan het werken aan de IG Subscriptions. Dat is een manier om content creators geld te laten verdienen via het sociale media platform. Zo kan je als creator binnenkort Instagram Reels maken die enkel beschikbaar zijn voor jouw volgers. Tot voor kort was het zo dat je als lid van de bètaversie enkel livestreams en stories kon maken voor jouw abonnees. Maar dat wordt nu dus aangepast.
Er komt zelfs een extra tabblad waarin exclusieve content te zien zal zijn voor alle volgers die een abonnement op jouw kanaal hebben afgesloten. Bij Meta zullen ze geen percentage vragen op de winst van de creator. En dat nog tot minstens 2024. Wanneer we deze tool in België mogen verwachten is nog niet bekend.
5 JULI
Video's worden automatisch Reels
Normale video's zoals we die vandaag de dag kennen op Instagram zijn weldra verleden tijd. Bij Meta denken ze er sterk aan de video's automatisch te veranderen naar Reels. Adam Mosseri kondigde die verandering eind vorig jaar al aan. En nu zouden ze daar ook echt mee gestart zijn. Het belang van Reels is sindsdien steeds groter geworden op de app. De aanwezigheid wordt enkel nog aangemoedigd door de makers.
Testers van een nieuwe bètaversie krijgen de optie bij het plaatsen van een video om die in het gewone overzicht te posten. Daarbij wordt die video automatisch gepubliceerd binnen Instagram Reels. De bocht richting verticale video's wordt zo nog feller ingezet.
27 JUNI
Instagram introduceert gezichtsherkenning
Om de leeftijd van de gebruikers te achterhalen gaat Instagram artificiële intelligentie gebruiken. Zo zijn bezig met de ontwikkeling van gezichtsherkenning voor de verificatie van de leeftijden. Kunstmatige intelligentie zal er dan voor zorgen dat Instagram een juiste inschatting maakt van jouw leeftijd en jou op basis daarvan wel of geen toegang geeft tot het sociale media kanaal.
Die aanpassingen doen ze om tegemoet te komen aan alle eisen van de Amerikaanse regering die vorig jaar nog snoeihard was voor de makers bij Meta. Het miljardenbedrijf krijgt al geruime tijd klachten binnen over de schending van de privacy en de invloed die ze hebben op de maatschappij. Wanneer de technologie officieel uitgerold wordt, is nog niet bekend.
20 JUNI
Reels krijgt meer editing tools
Bij Reels zijn ze volop bezig met het updaten van de tool. Zo werken ze nu aan meer opties om video's te bewerken. Sterker nog, zo willen ze de gebruikers nu aansporen om ook met foto's Reels te maken. Die vormen zij binnen hun nieuwe editing tool 'Remix' dan om tot een boeiende video. Zo heb je met leuke foto's ook snel en makkelijk een mooie Instagram Reel gemaakt.
Bij Meta hebben ze steeds beter door dat Reels de toekomst vormen van het platform. Het ligt volledig in lijn met de groei van TikTok. Instagram wil en kan niet achterblijven.
Wanneer deze tool geïntegreerd wordt op Instagram Reels is nog niet bekend.
17 JUNI
Maak nu Reels & Stories via de Creator Studio
Het is zover. Meta gaat het mogelijk maken om binnenkort Reels én Stories te maken via de Meta Creator Studio. Een veelgevraagde tool bij de gebruikers. Deze update betekent dan ook een grote stap in de integratie van de Creator Studio bij de beheerders van professionele pagina's.
Het wordt ook mogelijk om de Reels in te plannen of posten vanuit de Studio. De uitrol is al bezig in de US!
Vanaf wanneer deze tool beschikbaar zal zijn voor alle gebruikers is nog een raadsel.
8 JUNI
Maak 3 posts of Reels vast aan jouw feed
Dat TikTok en Instagram elkaar graag achterna gaan, dat is een publiek geheim. En nu wil het toeval dat ze dat nog maar eens bewezen hebben. Zo maakt Instagram het vanaf nu mogelijk om 3 posts of Reels vast te maken, bovenaan jouw feed. Net zoals we dat kennen vanop.... TikTok. De optie bestaat & is te gebruiken voor en door iedereen. Probeer het nu.
31 MEI
REAGEER MET VIDEO OP EEN REEL
Instagram werkt aan een nieuwe manier van interactie binnen de Instagram Reels. Zo kan je binnenkort reageren op een korte video met een eigen videoreactie. Daarmee hopen ze bij Instagram dat meer mensen content gaan maken, en dat de populariteit van TikTok afneemt nu ze langer op de Instagram-app zullen doorbrengen om reactievideo's te maken.
Momenteel is Instagram Reels het snelst groeiende format binnen de Facebook-apps. Ze zijn dus goed op weg om even goed, of misschien in de toekomst zelfs beter, te doen dan TikTok. En dat is toch nog altijd het grootste en belangrijkste doel.
24 MEI
INSTAGRAM LANCEERT NIEUW LETTERTYPE
In de nieuwste Instagram-update heeft de app van moederbedrijf Meta een nieuw lettertype aangekondigd. Het zal de naam Instagram Open Sans dragen en komt binnenkort online. Volgens de makers weerspiegelt het uiterlijk van het lettertype exact de toewijding en het vakmanschap van de ontwikkelaars.
De vraag is nu hoe de gebruikers deze veranderingen zullen ervaren. Wanneer deze officieel wordt gemaakt en gebruikt kan worden, is nog niet bekend. Vanaf er meer nieuws is, leest u het hier eerst.
23 MEI
INSTAGRAM ZIT IN EEN NIEUW JASJE
Wat nog maar pas aangekondigd werd, is nu officieel gelanceerd: Instagram zit in een nieuw jasje. De feed ziet er anders uit. Hoe anders? Net zoals TikTok. Fullscreen, zonder zwarte randen, zonder opvulling. De knoppen zitten in de content (de foto, de video, de visual).
Met deze update voeren ze uit wat al langer aangekondigd werd. En zo blijven de sociale media kanalen ook in lijn der verwachtingen liggen. Zo zien we verschillende kanalen tools, knoppen en updates overnemen. Zelfs al hebben die niet hetzelfde moederbedrijf.
16 MEI
AVATARS BESCHIKBAAR OP STORIES
We hebben opnieuw een fijne update ontdekt binnen Instagram. Zo kan je binnen de Instagram Stories vanaf nu een avatar aanmaken en inzetten. Met deze avatar heb jij een handige manier om jezelf digitaal naar buiten te brengen. Dat ligt volledig in lijn met wat we al vaker hebben gezien op sociale media. Steeds meer digitale, artificiële mogelijkheden in jouw communicatie op jouw kanalen.
Iedereen met een Appstore-toestel kan deze avatar nu aanmaken & gaan inzetten in stories. Ontdek het nu!
9 MEI
INSTAGRAM TEST TIKTOK-FEED
Instagram werkt hard aan de eigen app. Dat is al weken duidelijk. Maar nu komt er wel een héél grote update aan. De app van moederbedrijf Mèta werkt namelijk aan een TikTok-feed. Dat wil zeggen: full screen content over de feed, zoals we dat kennen van TikTok en Reels.
Het is niet de eerste keer dat Instagram tests uitvoert met de feed. Zo probeerden ze via algoritmes de volgorde van de posts al te manipuleren. Maar die update hebben ze een aantal weken geleden teruggedraaid. En daar waren de gebruikers erg blij mee.
Met deze update gaat het weer meer in de richting van TikTok. Bijna een exacte kopie van de feed om zo de gebruikers langer op de app te houden.
2 MEI
BINNENKORT ZIE JE WIE ER ONLINE IS OP INSTAGRAM
Dat Facebook, Instagram en WhatsApp door 1 en hetzelfde bedrijf worden gerund, wist je allicht al. Dan verbaast je ook niet meer dan die apps verschillende tools, knoppen en mogelijkheden van elkaar kopiëren.
Zo hebben ze bij Instagram aangekondigd dat ze binnenkort zullen weergeven in de app wie van jouw volgers actief is. Een tool die we kennen van Facebook & Messenger.
Het is niet duidelijk of de functie momenteel al te gebruiken valt voor de Instagrammers in Europa. Als jij de tool al hebt, laat het zeker even weten. En anders komt het er binnenkort aan. Wanneer dat is, ontdek je dankzij Someflex als eerste.
EEN INSTAGRAM-NAAM MAG NU MEER DAN 30 TEKENS BEVATTEN
Weet je het al? Instagram heeft een belangrijke update doorgevoerd voor iedereen die slechts is in samenvatten. Zo kan je vanaf nu een Instagram Naam verzinnen die meer dan 30 tekens bevat. En of dat een belangrijke update is.
Zo zorgt een alleszeggende naam ervoor dat je beter vindbaar bent. Zo kunnen mensen jouw bedrijfskanaal vinden door te zoeken op zoekwoorden die in jouw naam staan.
Deze update is vanaf nu door iedereen te gebruiken. Check het nu zelf!
26 APRIL
INSTAGRAM TEST 'PINNED POSTS'
Het werd eerder al gelanceerd op TikTok en dus kan Instagram niet achterblijven. Er komen ‘Pinned Posts’ aan op de app van moederbedrijf Meta. Die ‘Pinned Posts’ moeten ervoor zorgen dat gebruikers kunnen kiezen om eender welke post vast te maken bovenaan het profiel.
Een gelijkaardige functie is er natuurlijk al op Instagram met de ‘Highlights’. Op die manier kan je stories vastmaken aan jouw profiel. Als je binnen die stories ook posts plaatst, kan je natuurlijk al op een andere manier content ‘Pinnen’.
Maar nu komt er voor afzonderlijke posts toch ook een aparte knop. Wanneer die er voor alle gebruikers komt, is nog niet bekend.
ER KOMEN TEMPLATES AAN VOOR INSTAGRAM REELS
Instagram werkt aan de mogelijkheid om Templates toe te voegen aan Reels. Zo kan je met bestaande videotemplates aan de slag om video’s te bewerken. Dat gaat het voor gebruikers mogelijk maken om op een andere manieren video’s te bewerken.
Daarnaast komt er ook audiosynchronisatie zoals we die kennen van TikTok. Daarmee zal het in de bewerking mogelijk zijn om de audio te 'matchen' met de videobeelden.
Wanneer deze tools beschikbaar worden, is nog niet bekend.
22 APRIL
INSTAGRAM MAAKT PRODUCT TAGS MOGELIJK
Voor alle gebruikers in de Verenigde Staten is het vanaf nu mogelijk om een product tag toe te voegen aan een post. Wanneer 1 van jouw volgers op die product tag klikt krijgen ze informatie te zien over het product om het dan ook meteen aan te kunnen schaffen. Ook in Europa krijgt een beperkte groep nu de mogelijkheid om deze functie te testen.
Momenteel blijft de testfase nog even actief. Wanneer de officiële nieuwe versie geactiveerd wordt voor alle gebruikers, is nog niet bekend. Vanaf er meer nieuws is, leest u het hier eerst.
29 MAART
INSTAGRAM WERKT AAN SPRAAKBERICHTEN ALS REACTIE OP STORIES
Meta werkt aan een nieuwe functie voor de Instagram-app. Zo willen ze gebruikers spraakberichten laten sturen als reactie op Instagram Stories. Dat blijkt uit een rapport van Engadget. Dit kan een nieuwe manier zijn om te reageren op tijdelijke content van vrienden op het kanaal.
Maar er is een kanttekening. Door het toevoegen van deze optie kan het in conflict komen met zichzelf en haar eigen privacywetgeving. Maar volgens verschillende experts zullen die problemen weggewerkt kunnen worden.
Wanneer de tool beschikbaar wordt, is nog niet bekend. Momenteel wordt ze uitgerold via de Verenigde Staten.
INSTAGRAM TEST EEN FULLSCREEN FEED
Instagram werkt aan een nieuwe update waarin een Instagram Fullscreen Feed werkelijkheid wordt. Deze feed zal zowel gelden voor de homefeed met de gewone feed-posts, Instagram Stories en Instagram Reels. Momenteel is het nog zo dat er kaderbalken rond de content staat bij het posten van foto’s en video’s. Maar die zal dankzij deze update verdwijnen.
Zo zetten ze opnieuw een stap richting TikTok. En niet alleen visueel. Ook de algoritmes zullen hierdoor veranderen. Zo zal het algoritme zich baseren op het gedrag van de gebruiker op afzonderlijke content van zijn of haar volgers.
Deze update is een ultieme stap naar de TikTok-kloon, en wordt momenteel verder uitgewerkt. Wanneer deze tool officieel uitgerold wordt, is nog niet bekend.
24 MAART
CHRONOLOGISCHE VOLGORDE IS WEER TERUG IN DE FEED
De grootste Instagram-fans onder ons hebben het misschien al ontdekt: de chronologische volgorde van Instagram-posts is ein-de-lijk terug. Nadat het platform jarenlang heeft geprobeerd op de populairste foto’s en video’s te pushen op de tijdlijn, komen de chronologische posts terug.
In december werd de aankondiging alvast gedaan. Dankzij deze update krijg je twee tijdlijnen. Eentje voor je favorieten. Dat is een lijst met favorieten die je zelf hebt samengesteld. Die komen dan in chronologische volgorde op jouw tijdlijn. Daarnaast heb je ook een lijst van de kanalen of profielen die je volgt.
Zo geeft Instagram toe aan de smeekbedes van de gebruikers.
23 MAART
ALLE GEBRUIKERS KUNNEN NU PRODUCTEN TAGGEN
Instagram werkt volop en voortdurend aan het vernieuwen van de features op de app. Zo maken ze het binnenkort mogelijk voor alle gebruikers om producten te taggen in posts. Oorspronkelijk was dat enkel mogelijk voor geverifieerde makers met een professioneel profiel. Maar daar heeft Instagram nu verandering in gebracht. Op deze manier kunnen merken een gratis boost krijgen nu iedereen ermee aan de slag kan. Zo krijgt de social commerce ook een volgende kans om te groeien op de verschillende platforms met eerdere updates van TikTok en WhatsApp.
Instagram wil van de feed het belangrijkste onderdeel van de app maken. De toekomst oogt goed voor de e-commerce. Wanneer deze update voor iedereen zichtbaar zal zijn, is nog niet bekend. Vanaf er meer nieuws beschikbaar is, hoor je het hier eerst.
22 MAART
INSTAGRAM TEST NIEUWE ‘GEPLANDE’ STICKER VOOR EVENEMENTEN
Instagram voegt opnieuw meer opties in de stories. En, daar komt dan nog een extra tool bij. Ze gaan namelijk aan de slag met het promoten van evenementen via de stories. Dat doet Instagram via een nieuwe sticker ‘Scheduled’.
Momenteel kan je evenementen al promoten via eigen posts. Daar heeft het onlangs nog een knop voor toegevoegd. Maar nu wordt dat dus ook mogelijk via de stories. Ook de countdown-sticker is bedoeld om evenementen te promoten.
In de laatste versie van Instagram is deze knop al beschikbaar. Ontdek zelf of jij deze tool al kunt gebruiken.
15 MAART
INSTAGRAM LANCEERT MODERATOR-OPTIE IN IG LIVESTREAMS
Instagram is bezig met de integratie van een nieuwe optie binnen Instagram Livestreams. Je zal binnenkort een moderator kunnen toewijzen binnen een stream. De moderator zal de optie krijgen om opmerkingen te rapporteren of uitschakelen en kijkers te verwijderen. Zo zal de stroom van de inhoud binnen streams makkelijker te controleren zijn. Daarnaast zal ongepast gedrag sneller aangepakt kunnen worden.
Creators zullen de moderator kunnen toevoegen via de menu naast het commentaarvak. Van daar uit kan je als creator een moderator selecteren uit een lijst die Instagram voorstelt, of zelf een moderator zoeken.
10 MAART
INSTAGRAM VOORZIET TOOL DIE CREATORS IN DE KIJKER ZET
Instagram heeft een tool voorzien speciaal voor de creators. Binnenkort gaat het mogelijk zijn om ze in de kijker te zetten, ook al hebben ze de foto, video, reel niet zelf gepost. Zo kunnen fotografen, artiesten, schrijvers, en andere makers via een aparte knop getagd worden door de persoon die de content plaatst.
Dat doen ze omdat het maken van content vaak veel moeite kost. Moeite die niet alleen uitgaat van degene die de foto plaatst, maar ook de cameraman, editor, make-up artist, en ga zo maar door. Die kan je binnenkort via een nieuwe knop afzonderlijk taggen.
Wanneer dat beschikbaar zal zijn voor iedere gebruiker is nog niet duidelijk.
9 MAART
INSTAGRAM SCHRAPT BOOMERANG-EN HYPERLAPSE-APP
Meta, het moederbedrijf van Instagram heeft beslist om de Boomerang-en Hyperlapse-app te verwijderen uit de Apple-en Google-Appstore. Dat moet volgens het bedrijf de focus ten goede komen.
Nochtans was Boomerang een zeer populaire app. Gemiddeld werd de app 26,000 keer per dag gedownload. In 2014 en 2015 werden deze apps gelanceerd om de gebruiksvriendelijkheid van Instagram te bevorderen. Maar in de tussentijd zitten deze tools gewoon in de Instagram-app. Dat maakte de app volledig overbodig.
3 MAART
AUTOMATISCHE ONDERTITELS VOOR FEED-VIDEO’S
Instagram-creators zullen binnenkort gebruik kunnen maken van de functie om Instagram Feed Posts van automatische bijschriften te voorzien. En niet alleen bij feed posts, maar ook bij Reels via de bijschriften knop.
Via deze tool zullen video creators de mogelijkheid krijgen om hun doelgroep uit te breiden door ondertitels te plaatsen onder hun video’s. Zo kan je anderstalige volgers alsnog bereiken met jouw boodschap. Maar, zo zorg je er ook voor dat elke volger jouw video zonder geluid kan bekijken en wel gewoon mee is met de boodschap van jouw video.
Vanaf wanneer de tool voor iedereen beschikbaar wordt, is nog niet bekend.
22 FEBRUARI
INSTAGRAM VERHOOGT DE TIJDSLIMIET
Een tijdje geleden deed Instagram de update waarmee je een tijdslimiet van enkele minuten kon instellen zodat je jezelf kon beperken op Instagram te scrollen. Dat deden ze naar aanleiding van de ‘scrolverslaving’ waar veel gebruikers nu mee kampen. Maar die limiet hebben ze nu alweer gewijzigd.
De tijdslimiet werd opnieuw verlegd van enkele minuten naar 30 minuten. Deze update hebben ze heel stilletjes gedaan. Zonder dat breed uit te smeren.
Op deze manier proberen ze de gebruiker toch weer langer op de app te houden.
15 FEBRUARI
LIKEN WE BINNENKORT INSTAGRAM STORIES?
Instagram heeft aangekondigd dat je in de nabije toekomst met een hartje zult kunnen reageren op een Instagram Story, zonder dat je daarbij een privé-bericht naar die persoon moet versturen. Die nieuwe functie zal ervoor moeten zorgen dat de inbox minder snel overstroomt na een populair verhaal.
Voor andere gebruikers zal het nog altijd onzichtbaar blijven om te zien wie een hartje heeft gegeven aan de story. Instagram is de functie momenteel volop aan het uitbouwen, maar nog lang niet iedereen kan ermee aan de slag.
Wanneer dat wel het geval is, valt nog af te wachten.
14 FEBRUARI
INSTAGRAM MAAKT WERK VAN BETERE BEVEILIGING
Instagram zet fel in op de Safer Internet Day. Dat doen ze onder andere door de tools ‘Security Checkup’ & ‘Your Activity’ uit te werken. Die eerste tool maakt het mogelijk om op 1 plek makkelijk, toegankelijk en snel jouw account te beveiligen. De app neemt je mee om alle beschikbare stappen te doorlopen.
Daarnaast kan je met ‘Your Acitivity’ alle interactie die gaande is op het platform en binnen jouw profiel bekijken. Alles komt hier terecht in 1 handig overzicht.
Wanneer deze tools werkelijkheid worden, is nog niet bekend.
31 JANUARI
META BRENGT AVATARS NAAR INSTAGRAM
Meta is al een tijd bezig met het implementeren van avatars op de verschillende platforms die eigendom zijn van het bedrijf. En dat is ook het geval voor Instagram. De persoonlijke avatars van Meta zijn straks ook op Instagram te gebruiken. Daarnaast zijn de gezichtsvormen verbeterd. Dat doen ze om de integratie van die avatars beter uit te rollen via die andere app van Meta.
De avatars zijn eerst in de Verenigde Staten, Mexico en Canada te gebruiken. Later rolt de functie uit naar de rest van de wereld. In de toekomst moeten de avatars onderdeel worden van de metaverse, een gedeelde virtuele wereld.
31 JANUARI
INSTAGRAM VOEGT EXTRA KNOPPEN TOE IN STORIES
Instagram heeft in alle stilte gewerkt aan de uitbreiding van de poll-sticker voor de Instagram Stories. Zo zal je vanaf nu vier antwoordopties ter beschikking hebben binnen jouw poll. Dat is geweldig nieuws voor sociale media managers die op zoek zijn naar meer betrokkenheid bij hun volgers. Daarnaast is er ook ontdekt door een redacteur van socialmediatoday.com dat je de kleur van de vraag kunt aanpassen.
Dit zijn twee kleinere updates binnen het grote plaatje van de Instagram Stories en de pollsticker in het specifiek. Deze zullen voor het bredere publiek dan ook zeker een meerwaarde kunnen betekenen in de toekomst.
Deze update is vanaf nu te downloaden. Het vereist enkel de laatste versie van de app.
28 JANUARI
PLAN BINNENKORT LIVESTREAMS OP INSTAGRAM IN
Instagram heeft zijn nieuwe weergave van geplande livestreams op makersprofielen geschetst. Hierdoor wordt er een andere manier geboden om de aandacht te vestigen op komende live-uitzendingen in de app.
IG Live is uitgegroeid tot een belangrijk verbindingsoppervlak in de app. Zeker tijdens de pandemie. En nu Instagram ernaar streeft om de optie uit te breiden naar e-commerce, kan het vermogen om een effectievere IG Live-strategie uit te stippelen een grote hulp zijn.
Het lijkt misschien een relatief kleine toevoeging in het bredere schema, maar het kan een grote hulp zijn bij het verhogen van de bekendheid, en het krijgen van meer kijkers naar uw komende uitzendingen.
20 JANUARI
INSTAGRAM TEST BETALENDE ABONNEMENTEN
Instagram gaat influencers de mogelijkheid geven om betalende abonnementen aan te bieden aan hun volgers. Dat heeft Instagram-baas Adam Mosseri aangekondigd.
In eerste instantie zal Instagram de betalende functie uitrollen in de Verenigde Staten. Betalende volgers zouden dan zowel exclusieve stories als lives te zien kunnen krijgen. Via een paars symbool naast hun naam, zullen de makers hen ook gemakkelijk kunnen identificeren.
Wanneer en of deze functie ook naar Europa zal komen, is nog niet bekend.
12 JANUARI
KIES ZELF IN WELKE VOLGORDE JOUW FOTO’S KOMEN TE STAAN
Instagram test op dit moment een functie waarmee gebruikers volledig zelf kunnen kiezen welke fotoblokjes in welke volgorde te zien zijn op je profiel. De nieuwe optie zou via de profielinstellingen te vinden zijn.
Alessandro Paluzzi, een ‘nieuwe tool spotter’, heeft screenshots ontdekt over die functie. Daarop is een 'Edit Grid'-knop te zien. Klik je daarop, dan krijg je de fotoblokjes van je profiel te zien.
Vervolgens kun je blokjes oppakken en naar een andere plek toe slepen. Op die manier kun je bijvoorbeeld andere foto's bovenaan laten zien, waar ze het meeste opvallen. Of foto's die je liever wegmoffelt, ergens onderaan plaatsen.
Wanneer deze tool officieel gelanceerd zou worden, is helemaal nog niet bekend.
7 JANUARI
INSTAGRAM TEST DRIE MOGELIJKHEDEN OM FOTO'S IN TIJDLIJN TE SORTEREN
Instagram test de mogelijkheid tot het bekijken van foto's en video's in chronologische volgorde. Gebruikers kunnen binnenkort kiezen uit drie opties, schrijft directeur Adam Mosseri op Twitter.
De eerste noemt het bedrijf 'Home' en dat is de tijdlijn zoals deze nu voor alle gebruikers bestaat. De tweede optie heet 'Favorites' en toont foto's en video's van accounts die gebruikers zelf hebben geselecteerd in chronologische volgorde. De laatste mogelijkheid is 'Following', waarbij foto's en video's van alle accounts in chronologische volgorde worden weergegeven.
En zo komt Instagram tegemoet aan de roep van de vele gebruikers die wilden dat de chronologische functie terugkwam. Wanneer het voor iedereen beschikbaar wordt, is nog niet bekend.
22 DECEMBER
POSTS KOMEN WEER CHRONOLOGISCH IN DE FEED OP INSTAGRAM
Eén van de Instagram-topmannen, Adam Mosseri, heeft gezegd dat zijn bedrijf werkt aan een terugkeer van de chronologische weergave van de nieuwsfeed. Zo komen alle nieuwste berichten weer bovenaan te staan.
Een vergelijkbare optie bestaat al bij Twitter. Tussen 2016 en 2018 hadden zij geen chronologische weergave meer. Ondertussen kunnen gebruikers met een knop bovenaan de pagina makkelijk wisselen tussen een weergave van ‘meest recente’ en 'meest relevante' tweets.
Wanneer deze functie beschikbaar zal zijn voor iedereen, is nog niet bekend. Vanaf dat wel het geval is, hoort u het hier eerst.
OUDERS KRIJGEN OP INSTAGRAM TOEZICHT OVER HET GEBRUIK
Meta zal vanaf maart volgend jaar Instagram van functies voor ouderlijk toezicht voorzien. Ouders of voogden zullen dan kunnen zien hoe lang tieners tijd besteden op Instagram en daar eventueel limieten aan stellen.
Volgens Instagram komt er ook een optie waarmee tieners ervoor kunnen kiezen dat er een notificatie naar hun ouders wordt gestuurd als ze een account rapporteren. Op screenshots is daarnaast ook te zien hoe ouders toegang krijgen tot statistieken van het Instagram-gebruik. En ze denken ook aan de optie om een tijdslimiet in te schakelen. Die varieert van 30 minuten tot 3 uur per dag.
De opties voor ouderlijk toezicht moeten in maart 2022 beschikbaar komen. Volgens Instagram gaat het om een eerste versie en zullen er daarna meer opties volgen.
REAGEER BINNENKORT OP EEN COMMENT MET EEN REEL
Instagram is het al een tijdje aan het testen, maar onlangs heeft de app officieel aangekondigd dat gebruikers nu kunnen reageren op reacties met een Reel. Hierdoor komt er nog een manier om Reels te integreren in het Instagram-proces.
Zoals je in dit voorbeeld kunt zien, heb je nu ook de optie om op de blauwe Reels-knop te tikken om een videorespons te maken. Die verschijnt dan als een sticker die je naar de commentator kunt sturen, wanneer je op een reactie op een post reageert.
Dit is een andere manier om Instagram te helpen de betrokkenheid te vergroten. En terwijl speelt het ook in op de korte video trend. Het is ook -niet verrassend- bijna identiek dezelfde functie als die die TikTok in juni vorig jaar toevoegde.
Wanneer deze functie officieel verschijnt, is wel nog een raadsel.
LIVE-FOTO’S KUNNEN OP DEZE MANIER OP INSTAGRAM VERSCHIJNEN
Ken je de functie Live-Foto’s op de iPhone? Leuk, hé! Het is een beetje magie via de smartphone. Alleen zo jammer dat je die niet kunt posten op sociale media. Maar via een omweg zou dat binnenkort toch mogelijk zijn op Instagram.
De workaround om Live Foto's op Instagram te posten is om de afbeelding als een "Boomerang" te posten. Zo kan het dus toch. Een Instagram "Boomerang" neemt namelijk een verzameling foto's en plakt ze aan elkaar tot een hoogwaardige mini-video van één seconde die vooruit en achteruit speelt. Voor Live Foto's gebruikt de Boomerang-functie dan die ene foto. Meer is het niet.
Wanneer deze functie gelanceerd wordt, is nog niet bevestigd.
VIDEO’S OP INSTAGRAM STORIES WORDEN 60 SECONDEN LANG
Instagram gaat het binnenkort dan toch mogelijk maken om Stories van 60 seconden te plaatsen. Momenteel staat die limiet nog op 15 seconden. Die stap past perfect in de koers van Instagram om de strijd met video-app TikTok nog concreter en forser te gaan voeren. Sommige gebruikers hebben nu alvast toegang gekregen tot de uitgebreide Stories-functie.
Instagram test ook een aangepaste interface voor het plaatsen van verhalen. Daarbij zou het makkelijker worden om anderen te vermelden en locaties toe te voegen aan zo’n story. Er komt namelijk een specifieke knop voor, onderaan in de bewerkingsmodus van een story.
Wanneer deze functie voor iedereen beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend.
30 NOVEMBER
INSTAGRAM TEST LANGERE VIDEO’S IN STORIES
Nadat het vorige maand werd gespot in het nieuws, heeft Instagram nu officieel een live test gelanceerd van 60-seconden video's in Stories. Dat zal betekenen dat langere videoclips niet langer opgesplitst worden in segmenten van 15 seconden. Instagram zegt dat de optie momenteel wordt getest met een kleine groep gebruikers.
De uitbreiding naar videoclips van 60 seconden in Stories is een volgende stap in de geleidelijke samensmelting van alle contenttypes binnen Instagram. Daarbij zal de app zich op een gegeven moment waarschijnlijk openstellen voor een schermvullende feed van Stories, feed posts en Reels, allemaal in één. Net zoals op TikTok.
HAAL VANAF NU INDIVIDUELE FOTO’S UIT EEN CARROUSEL
Instagram heeft een nieuwe tool gelanceerd, genaamd: ‘Carousel Deletion’. Met de 'Carousel Deletion'-functie is het voortaan mogelijk om een individuele foto uit een fotocarrousel te verwijderen. Volgens Mosseri, een gekend expert die dergelijke nieuwigheden meteen onderschept, is dit een functie waar gebruikers al lang naar vragen.
En nu is het Instagram gelukt om de gebruikers tegemoet te komen. Deze functie is voorlopig echter alleen nog beschikbaar voor iOS-gebruikers.
ZO GEEF JE IN DE TOEKOMST SNELLER KLACHTEN AAN
Instagram is volop bezig met de uitrol van tools om de beveiliging en klantendienst te versterken. Dat doen ze met de lancering van de functie genaamd 'Rage Shake'.
Daarmee kunnen gebruikers voortaan een probleem melden zonder op een knop te drukken. Als er bijvoorbeeld een storing is, waardoor de app niet meer goed te gebruiken is, kunnen gebruikers hun telefoon schudden waarna er een optie op het scherm moet verschijnen waarop je een klacht kunt indienen.
Wanneer deze functie officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.
6 OKTOBER
NIEUW VIDEOFORMAT OP INSTAGRAM
Het grote nieuws blijft maar komen over Instagram. Want heet van de naald hebben ze aangekondigd te werken aan een nieuw videoformat binnen de app. En dat format zal de IGTV en Feed-video’s combineren.
Gedaan met de twijfel over waar je nu jouw video moet posten als hij minder lang is dan 60 seconden. Hoe gaat dat eruit zien? Wel, de video’s komen terecht in de Feed en als ze langer dan 60 seconden duren, komt daar de preview van het volledige filmpje te staan. Daarna krijg je ook extra functies ter beschikking.
Zo zal je filters op de video kunnen plaatsen. Kan je binnen Instagram ook gaan knippen in het filmpje, en kan je daar rechtstreeks personen en locaties taggen.
Groot nieuws dus. Wij wachten vol ongeduld af tot het in België mogelijk zal zijn.
