
SOCIALE MEDIA UPDATE: TWITTER

Twitter, SOMEFLEX
LEES AL HET NIEUWS OVER TWITTER HIER
Sociale media veranderen continu. Volg hier de laatste updates. Hier lees je elke nieuwe functie die Twitter aankondigt.
16 MEI
Twitter beveiligt privéberichten met versleuteling
en wil audio- en videogesprekken aanbieden
Goed nieuws! Gebruik je Twitter voor zakelijke communicatie? Dan worden jouw Twitter-privéberichten vanaf deze week extra beveiligd met versleuteling. Let op, je geniet slechts van de nieuwe functie als je betalende Blue-abonnee bent. Groepsgesprekken kunnen niet versleuteld worden en de versleuteling geldt alleen voor de inhoud van de berichten zelf. Foto's en video's worden niet versleuteld. Dus, hecht je belang aan privacy en beveiliging van jouw communicatie? Dan is het de moeite waard om te overwegen een Twitter Blue-abonnement te nemen.
Elon Musk, de CEO van Twitter, kondigde aan dat de eerste versie van de versleutelde privéberichten vanaf woensdag beschikbaar zal zijn. In de toekomst zullen er nog meer verbeteringen worden doorgevoerd.
Musk laat ook doorschemeren dat voice- en videochats binnenkort mogelijk zullen zijn op het platform: “Binnenkort zullen audio- en videochats toegevoegd worden, vanaf je account naar gelijk welke andere gebruiker van het platform, zodat je met mensen in de hele wereld kan praten zonder dat je hen je telefoonnummer moet geven.” Twitter zou daarmee een dienst aanbieden zoals Instagram en Facebook dat bijvoorbeeld ook al doen. Wanneer precies? Dat is jammer genoeg nog niet bekend.
Bronnen: Tweakers; DataNews Knack
Versleuteling van Twitter-dm's is enkel beschikbaar voor betalende Blue-abonnees
Musk: Twitter-privéberichten worden vanaf woensdag versleuteld
Twitter wil audio- en videogesprekken aanbieden
10 MEI
Twitter gaat inactieve accounts ‘archiveren’
Elon Musk heeft via een tweet laten weten dat Twitter inactieve accounts zou gaan verwijderen. Maar Musk sprak later ineens van ‘archiveren’. Volgens het huidige beleid van Twitter moeten gebruikers minstens één keer per dertig dagen inloggen op hun account. Dit is dan om te voorkomen dat ze worden verwijderd van het sociale mediaplatform vanwege inactiviteit.
Musk gaf in zijn initiële tweet aan dat Twitter-gebruikers door de 'zuivering' (purge) een daling van het aantal volgers van hun account zullen zien. De mededeling dat inactieve accounts worden aangepakt, leidde uiteindelijk tot zorg en protest.
Sommige gebruikers wijzen erop dat dergelijke accounts van overleden mensen kunnen zijn. Het verwijderen daarvan zorgt in dit geval voor verdriet. In geval van beroemdheden of experts kan het verwijderen van accounts ook zorgen voor verlies van belangrijke, historische communicatie.
Bron: AG Connect
24 APRIL
Zoekfunctie niet meer eender wanneer beschikbaar
Wie geen Twitter-account heeft, of even niet ingelogd is, kan niet langer gebruikmaken van de zoekfunctie binnen de app. Ook op hashtags klikken zal niet meer mogelijk zijn. Vanaf nu moet je altijd ingelogd zijn om gebruik te kunnen maken van deze opties. Hoe hebben ze dat gedaan vraag je je misschien af? Heel simpel: Twitter heeft gewoon de zoekbalk verwijderd voor niet-ingelogde gebruikers. De reden is natuurlijk dat de applicatie de users wil pushen een account aan te maken of de app enkel te gebruiken wanneer je ingelogd bent.
18 APRIL
Tweets van 10.000 tekens beschikbaar voor Blue-abonnees
Goed nieuws voor alle Twitter-gebruikers met een abonnement op de Blue-formule van de app. Iedere gebruiker die betaalt voor Twitter, kan vanaf nu tweets van maximum 10.000 tekens opstellen en publiceren. Gedaan met de beperkte mogelijkheden voor de betalende Twitter-gebruikers. Eerder werd de maximumlengte van een tweet al verlengd tot 4.000 tekens voor Blue-gebruikers. Maar dat wordt nu nog verder uitgebreid. En dat is niet de enige extra optie die beschikbaar wordt gesteld voor Blue-abonnees.
Twitter Blue geeft betalende gebruikers ook de mogelijkheid om tweets te plaatsen met vette, cursieve en andere creatieve tekstvormen. In het verleden werd er al getest met langere formats binnen Twitter toen ze de nieuwsbrief lanceerden. Met deze extra update willen ze gebruikers de mogelijkheid geven lange verhalen te delen.
3 APRIL
De paywall wordt weer groter bij Twitter
Meer en meer features worden betalend op Twitter. Dat werd al duidelijk met de introductie van de Twitter Blue-functie. De betalende variant van het platform. En die tool willen ze bij Twitter nu verder uitbreiden en populair maken bij de gebruikers. Zo werken ze aan een functie waar enkel mensen met een 'blauw vinkje' kunnen deelnemen aan polls. Twitter communiceert zelf over een halt die het wil toeroepen aan de chatbots op deze manier.
Wil je jouw bereik vergroten? Ook dan ga je beter nadenken over een Blue-abonnement. Binnenkort zal de For You-sectie namelijk niet meer beschikbaar worden gesteld voor reguliere gebruikers. Hoeveel kost zo'n abonnement? Momenteel kost het je €11 per maand. Of dat bedrag in de toekomst nog aangepast wordt, is nog niet bekend.
15 FEBRUARI
Langere tweets eindelijk beschikbaar
Elon Musk & co hebben het eindelijk officieel uitgerold: langere tweets. Voor iedereen? Helaas. Enkel Twitter Blue-gebruikers, de betalende abonnees, kunnen gebruikmaken van deze vernieuwing. Zo kan je als gebruiker tweets plaatsen van maximaal 4.000 tekens in plaats van 280.
Langere tweets krijg je te zien in de standaardlengte binnen de feed. Onderaan staat er een 'toon meer'-knop waarmee je naar de extra inhoud verwezen wordt. Momenteel is het nog niet duidelijk wanneer deze functie wordt uitgerold naar de Benelux. Vanaf er meer nieuws is, lees je het hier.
7 FEBRUARI
Twitter Blue wordt uitgebreid
Elon Musk is binnen zijn eigen app bezig met het uitbreiden van de Twitter Blue-abonnementen. Voor Musk moet Twitter Blue uitgroeien tot een belangrijke inkomstenbron voor de app. Momenteel wordt de toegang tot Blue uitgebreid naar Saoedi-Arabië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal en Spanje. Daardoor kunnen miljoenen gebruikers zich aanmelden voor een verificatievinkje.
Daarnaast is Twitter van plan om Blue verder te pushen door het aanbieden van inkomsten aan gebruikers doormiddel van advertenties binnen de threads. Momenteel vindt Twitter dat er te weinig gebruikers zich aanmelden voor Twitter Blue. Daarom zullen ze ook in de toekomst nog extra tools lanceren.
1 FEBRUARI
Twitter wordt minder streng tegenover overtreders
Vanaf nu gaat Twitter minder streng optreden tegen gebruikers die de regels van de app overtreden. Zo kunnen accounts enkel nog geschorst worden bij ernstige of voortdurende overtredingen. Ernstige overtredingen kunnen gaan van: dreigen met geweld of betrokkenheid bij illegale inhoud of activiteiten tot privacyschendingen en gerichte intimidatie.
Gebruikers die op een andere manier de regels overtreden, worden vanaf nu minder zwaar bestraft. Dat kan zijn: het beperken van de zichtbaarheid van tweets of het sturen van verzoeken om tweets te verwijderen. Vanaf 1 februari gaat de nieuwe regelgeving in.
24 JANUARI
Twitter binnenkort reclamevrij
Elon Musk, de eigenaar van Twitter, heeft recent aangekondigd dat hij een duurder abonnement in het leven wil roepen binnen zijn app. Binnen dat abonnement krijgen de gebruikers de mogelijkheid om reclame-vrij te kunnen scrollen op Twitter. Toch zou dat een radicale verandering zijn binnen het verdienmodel van de app.
Abonnees krijgen naast een reclame-vrije feed ook een verificatievinkje achter hun naam. Momenteel is dat enkel weggelegd voor organisaties of personen die een geverifieerde identiteit hebben gekregen. De duurdere abonnementenformule wordt binnenkort uitgerold binnen Twitter. Hoeveel dat abonnement exact zal kosten, is nog niet bekend.
11 JANUARI
Long-Form Tweets komen eraan
Je kent ze wel op Twitter: de 'threads' . Daarmee pakken creators uit om een lang verhaal uit te leggen op het platform. Binnenkort krijg je als gebruiker een handiger alternatief voor het maken van zo'n lange tweets. De Long-Form Tweets worden namelijk volgende maand al verwacht. Het is zelfs al bekend hoe die eruit zullen zien.
Long-Form Tweets zal je herkennen aan de knop 'Show More' onderaan een tweet die nog niet afgelopen is. Kenners verwachten dat die knop nauwelijks zichtbaar zal zijn en dus zijn Musk & co alweer bezig de knop prominenter op jouw scherm te plaatsen. De lange tweets zullen tot 4000 tekens lang kunnen zijn (nu is een gewone tweet maximum 280 tekens). In februari zal deze feature gelanceerd worden.
10 JANUARI
De Feed verandert
Twitter verandert de manier waarop je beweegt tussen de algoritmische tijdlijn en de omgekeerde chronologische tijdlijn en maakt de algoritmische feed de standaard. Het sterpictogram waarmee u vroeger feeds kon wisselen, zal verdwijnen. Met een veegbeweging zal je kunnen overschakelen naar je omgekeerde chronologische feed.
Er komt ook een 'For You' feed. Deze is vergelijkbaar met de oude "Home"-optie, die je tweets laat zien van de mensen die je volgt, afgewisseld met tweets waarvan Twitter denkt dat je die misschien leuk vindt. En zo gaat ook Twitter TikTok achterna.
Twitter heeft met de nieuwe baas iemand in huis die enerzijds luistert naar de mening van de gebruiker en anderzijds 100% doet wat hij gedacht heeft. Deze keer luistert Musk naar de gebruikers en kondigt aanpassingen aan, het twitter-vinkje, de tijdslijn, de lange tweets en ook de "bookmark" functie komt terug!
14 DECEMBER
Twitter vinkjes worden beschikbaar gesteld
Vanaf nu is Twitter opnieuw begonnen met de blauwe vinkjes. Ze zijn vanaf nu officieel te koop. Bij Twitter hebben ze beloofd de controle beter te bewaren over wie er zo'n vinkje aan mag kopen. Een blauw vinkje kan je aankopen bij het afsluiten van een Twitter Blue-abonnement. Dat kost je als gebruiker 8 dollar wanneer je een Android-smartphone hebt, als Apple-gebruiker kost het je 11 dollar.
2 DECEMBER
Gebruikers kunnen binnenkort meer statistieken zien
Elon Musk zegt veel. Heel veel. Het ene is al serieuzer dan het andere, sommige berichten zijn geloofwaardig en andere weer helemaal niet. Eén van zijn laatste tweets viel ons toch op. Zo wil hij het binnenkort mogelijk maken voor Twitter-gebruikers om te zien hoe vaak hun tweets bekeken worden.
Voorlopig kan je enkel zien hoe vaak een video bekeken wordt op Twitter. De community vindt dat echter interessante informatie en daarom willen ze dit ook door trekken naar de tweets van gebruikers. Voor wanneer deze update is, weten we niet. Voorlopig is de enige bron een tweet van Musk. En ondertussen weten we dat die niet altijd waterdicht zijn.
28 NOVEMBER
Blauwe vinkjes worden (ook) grijs en goud
Twitter krijgt meer kleurtjes dan enkel wit en blauw. Zo geeft Elon Musk een eerste inzicht in het uitgebreidere vinkjessysteem dat de ondernemer wil introduceren. De blauwe vinkjes waren al langer voer voor discussie binnen Twitter. Daarnaast krijgen individuen ook een mogelijkheid om kleinere logo's te voegen als extra brand tool. Dat kunnen ze dan naast hun naam & profielfoto plaatsen.
Blauwe vinkjes, die zullen toebehoren tot alle individuele gebruikers. Grijze en gouden vinkjes worden dan weer mogelijk voor overheden en bedrijven. Binnen welk abonnement de verschillende vinkjes zullen vallen, is nog niet duidelijk.
22 NOVEMBER
Blauw vinkje komt nog niet terug naar Twitter
De kans bestaat dat Twitter Blue toch nog niet terugkomt eind deze maand. Elon Musk, de nieuwe eigenaar van het sociale media kanaal verklaarde maandag dat de dienst pas terugkomt wanneer er zekerheid is dat de gebruikers het blauwe vinkje niet gaan misbruiken door het simpelweg te kopen. Organisaties zullen ook een andere kleur als vinkje krijgen dan bekende personen. Dat heeft Musk zelf getweet.
In eerste instantie had Elon Musk 29 november nog aangeduid als datum waarop Twitter Blue zou terugkomen naar de app. Accounts zouden dan 90 dagen moeten wachten om gebruik te kunnen maken van de dienst. Nu de terugkomst van Twitter Blue weer erg onzeker is, kunnen we niet zeggen wanneer deze dienst effectief opnieuw online gelanceerd zal worden. Wij volgen het op de voet.
7 NOVEMBER
Edit-knop binnenkort beschikbaar voor iedereen
Nu Elon Musk de eigenaar van Twitter is geworden, komen er steeds meer updates aan binnen de app. Recent heeft Musk aangegeven de edit-knop beschikbaar te willen stellen aan alle gebruikers. Gratis en voor niks. Momenteel is het zo dat Twitter Blue-gebruikers deze tool al kunnen gebruiken bij een abonnement van $5 per maand. Als user kan je jouw tweet bewerken tot 30 minuten na het plaatsen.
Het is nog niet 100% bekend wanneer deze tool voor iedereen beschikbaar wordt. Bij Twitter werken ze momenteel hard aan de volledige uitrol van de functie. Sommige experten spreken over een lancering voor 2023. Anderen hebben het dan weer over februari/maart.
2 NOVEMBER
Blauw vinkje op Twitter wordt betalend
Nieuwe eigenaar van Twitter Elon Musk heeft vorige week aangekondigd dat hij het blauwe vinkje betalend zal maken. Concreet ligt er een plan op tafel om een abonnement van €8 in te voeren voor alle creators die zo'n blauwe vinkje willen. De voordelen van zo'n vinkje is dat je account authentiek gecertificeerd is en je wordt automatisch ook minder aan reclame blootgesteld.
Kan iedereen zo'n abonnement afsluiten?
Elon Musk wil het exclusieve karakter van dat blauwe vinkje afschaffen. Zo wil hij de tool beschikbaar stellen voor iedereen. Alle gebruikers van Twitter zullen dus zo'n abonnement kunnen afsluiten en het blauwe vinkje aanvragen. Wanneer deze tool toegevoegd wordt, is nog niet bekend.
17 OKTOBER
Beperk wie je kan @-en op Twitter
De mention, de functie waarmee je iemand kunt taggen of toevoegen aan een tweet, op Twitter kan tot nu toe nog altijd onbeperkt gebruikt worden door alle Twitteraars. Daar willen ze binnenkort verandering in brengen. Zo werken ze aan een beperking op mentions per gebruiker. Zo zal je in de toekomst kunnen kiezen om enkel mentions toe te laten door mensen die jou volgen.
Waarom doen ze dat?
Met deze update willen ze pestgedrag en intimidatie aanpakken. Eerder werd er al een 'unmention'-functie aangekondigd en gelanceerd door Twitter. Daarmee kunnen gebruikers zichzelf verwijderen uit een openbaar 'gesprek'. Wanneer de beperkingen op mentions gelanceerd worden, is nog niet duidelijk.
3 OKTOBER
Zelfs Twitter gaat TikTok achterna
Twitter heeft aangekondigd dat het video's op de mobiele app vanaf nu in een volledig scherm gaat tonen. Daardoor zullen de gebruikers net als bij TikTok binnenkort verticaal door video's kunnen scrollen. Een nieuw sociale media kanaal dat zijn pijlen gaat richten op TikTok. De videofunctie zou de komende dagen al toegevoegd kunnen worden aan de IOS-app.
Alle Android-gebruikers zullen nog een tijdje moeten wachten op deze nieuwe feature binnen Twitter. Vooralsnog is er nog geen datum bekend waarop het bedrijf deze tool uitbreidt naar de Google Play Store. Eerder kopieerden Instagram, Facebook en YouTube deze TikTok-functie ook al.
5 SEPTEMBER
'Circles' worden voor iedereen mogelijk op Twitter
Met Twitter Circles zal het voor jou als gebruiker mogelijk worden om tweets te versturen naar een beperkte groep van maximum 150 leden. Je zou het kunnen zien als de 'Beste Vrienden'-functie die we kennen vanop Instagram. Deze tool werd eerder al getest in een beperkte groep. Als gebruiker wordt het voor jou mogelijk om tot en met 150 mensen toe te voegen aan jouw Circle. Iemand verwijderen zal ook ongemerkt voorbij kunnen gaan. Maar die mensen zien het wel als ze ín de Circle zitten. Dus kijk uit wie je gaat verwijderen.
Met Twitter Circles wil de app het mogelijk maken voor gebruikers om meer controle te krijgen over hun privacy-instellingen. Daarvoor hoeft jouw account in de toekomst dus niet meer verborgen te worden. Deze tool kan je vanaf nu gebruiken bij het updaten van de Twitter-app.
23 AUGUSTUS
Podcasts worden verder geïntegreerd in de app
Bij Twitter werken ze verder aan de integratie van podcasts op het platform. Ondanks de dalende hype van de content op sociale media, wil Twitter het nog niet opgeven. Zo voorzien ze binnenkort een nieuwe Audio Tab genaamd 'Stations'. Voor de duidelijkheid, dit blijft wel verschillend aan Spaces. Dat format bestaat erin om live in gesprek te gaan met volgers of niet-volgers. Stations zal een heel andere functie inkleden binnen de app.
De podcasts zullen in hetzelfde scherm verschijnen als de Spaces. Maar bij die laatste kan je live in het gesprek duiken, terwijl je podcasts enkel later kunt beluisteren. Ze worden niet live opgenomen in de app, maar wel gepubliceerd wanneer de creator deze beschikbaar wil stellen. Wanneer deze nieuwe functie eraan komt, is nog niet bekend.
9 AUGUSTUS
Audiochat Spaces verandert drastisch
Twitter test met een versie van de eigen Spaces die meer lijkt op een on-demand-radiostation. Het bedrijf wil verder niet ingaan op meer details maar zegt wel de audiochat drastisch te gaan veranderen. Online doken er al screenshots op van hoe die nieuwe versie eruit zal zien.
Twitter benadrukt dat de screenshots een eerste fase zijn van de nieuwe ontwikkeling. Twitter Spaces zal er in de toekomst helemaal anders uitzien. Het zal zelfs niet lijken op wat er nu op die befaamde screenshots te zien is. Vanaf er meer nieuws is, lees je het hier eerst.
Twitter lanceert 'Location Spot'
Middenin de juridische strijd tussen Elon Musk en de makers van Twitter is de app volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe tools. Zo maken ze binnenkort de functie 'Location Spot' officieel bekend. Hiermee kunnen bedrijven allerhande info delen met hun volgers. Zo wordt contact leggen plots een pak makkelijker tussen een professioneel bedrijf & geïnteresseerde volgers/potentiële klanten.
Als bedrijf wordt het mogelijk op jouw bedrijfslocatie (je adres) te delen, maar ook de openingstijden en eventuele contactinformatie. Zo kunnen klanten hen bereiken via sms, e-mail, maar natuurlijk ook nog altijd Twitter Direct Message. Rond de adresfunctie werken ze samen met Google Maps waardoor klanten bij het aanklikken van een adres ook meteen een routebeschrijving kunnen krijgen. Interessante update. Wanneer we die mogen verwachten, is echter nog niet bekend.
3 AUGUSTUS
Twitter maakt gepinde reacties mogelijk
Heb jij ooit een reactie gekregen van een beroemdheid, of gewoon een reactie waarvan je wilde dat je ze voor altijd kon bewaren? Tot vandaag is dat erg moeilijk. Je kan ze namelijk niet ergens bewaren en dus ook niet zomaar terugvinden. Daar heeft Twitter een oplossing voor gevonden. Zo maakt het het binnenkort mogelijk om reacties te pinnen.
Concreet gaat Twitter een introductiescherm voorzien om deze reacties te verzamelen. De eerste testfase werd al in mei uitgevoerd. Daarom lijkt de officiële introductie niet lang meer op zich te zullen wachten. Vanaf het definitief aangekondigd wordt, lees je het hier eerst.
26 JULI
Statusupdates komen terug op Twitter
Een tool die we al langer kennen vanop Facebook komt terug naar Twitter. De app heeft er al verschillende keren mee geëxperimenteerd, laatst nog in 2019, maar de statusupdates zijn nu écht terug van weggeweest. Met die functie kan je als Twitter-gebruiker bij een tweet aangeven hoe je je voelt. De opties zullen beperkt zijn, geeft het platform wel aan. Anders dan op Facebook kan je op Twitter op de status klikken om andere tweets te ontdekken onder dezelfde status.
Na de niet-overname van Elon Musk zit de app dus niet stil. Want zo wordt er ook hard gewerkt aan de Twitter Notes en Twitter Circles. Ook daar verwachten we binnenkort weer nieuws over. Wanneer de statusupdates beschikbaar zullen zijn, is nog niet bekend. Vanaf er meer updates zijn, lees je dat hier eerst.
12 JULI
Elon Musk koopt Twitter dan toch niet
Het hing al even in de lucht en het nieuws is nu bevestigd. Elon Musk wordt dan toch niet de nieuwe eigenaar van Twitter. De Tesla-gigant heeft zichzelf teruggetrokken als koper nadat hij het niet eens raakte met het bedrijf over de nepaccounts. Die waren voor Musk al langer een probleem en wilde hij gaan aanpakken. Daarover moest hij in onderhandeling met de makers van Twitter, en die onderhandelingen zijn zonder akkoord beëindigd.
Wat er nu met Twitter moet gebeuren is voorlopig niet duidelijk. Het heeft er alle schijn naar dat er een nieuwe koper gevonden zal moeten worden.
Tweet binnenkort samen
Een functie die we kennen vanuit Instagram. Na de Instagram Collab wordt binnenkort ook de Twitter Collab uitgerold. Daarmee kan je samen met een andere Twitter-gebruiker een tweet maken en versturen. Samen. De officiële titel van deze tool 'CoTweets' zal ervoor zorgen dat de 2 accounts als afzender van de tweet gepubliceerd worden.
Je kan ook zelf een tweet maken en iemand taggen als co-creator. Zonder dat die andere persoon mee heeft gewerkt aan die tweet. Momenteel wordt deze update volop getest binnen een speciale bètaversie. Wanneer deze functie uitgerold wordt, is nog niet bekend.
27 JUNI
Schrijf langere berichten met Twitter Notes
Met Twitter Notes kan je binnenkort berichten schrijven die langer zijn dan 280 tekens. Zo krijg je de mogelijkheid om langere artikels te schrijven en binnen die artikels zelfs afbeeldingen en andere tweets te integreren. Momenteel is een groep van ervaren schrijvers aan het werken aan de functie door de update te testen. Twitter houdt momenteel een lijstje bij van hun werken.
Momenteel is het zo dat die schrijvers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ghana en Canada deze tool al kunnen testen. Wanneer deze functie voor alle gebruikers wordt uitgerold is nog niet bekend.
13 JUNI
Twitter breidt shopping functie uit
In de Verenigde Staten is Twitter momenteel bezig met de testfase van een uitgebreide shopfunctie. Zo kunnen gebruikers via 'Product Drops' nu een seintje krijgen over wanneer een bepaald product (opnieuw) gelanceerd wordt.
Daarna zullen gebruikers de knop 'herinner mij' kunnen inschakelen waarna ze op het moment van de lancering een nieuwe melding krijgen met het heuglijke nieuws. In de tweet zelf zal dan de naam, de kostprijs, en de beschrijving van het product zitten. Bedrijven zoals Dior en Home Depot werken nu samen met Twitter voor de uitrol van deze tool.
Wanneer deze verder uitgerold wordt, is nog onbekend.
5 JUNI
Krijgen we binnenkort pushmeldingen over zoekopdrachten
Bij Twitter doen ze er alles aan om de activiteit van de gebruiker zo interessant mogelijk te houden. De feed is op maat gemaakt, je kunt zoeken wat je wilt. Maar ze werken aan meer.
Twitter is bezig met de uitrol van een nieuwe functie waarmee je pushmeldingen krijgt over bepaalde zoekopdrachten. Over welke dat exact gaat, zou jij helemaal zelf kunnen instellen. Het werkt zo: als je een zoekopdracht ingeeft krijg je binnenkort de optie om via de +-button te abonneren op dat zoekwoord of die ene zoekopdracht. Wanneer deze functie uitgerold wordt, is nog niet bekend.
31 MEI
CIRCLES WORDEN UITGEBREID NAAR VOOR GEBRUIKERS
Twitter heeft aangegeven dat het de nieuwe functie Twitter Circles stilaan gaat uitrollen naar meerdere gebruikers. Circles is de Twitter-variant van wat we kennen op Instagram in de vorm van Instagram Beste Vrienden. Hier deel je content voor een specifieke groep vrienden.
Let wel op. Aan zo'n Circle kan je 'slechts' 150 mensen toevoegen. Daarna word je door Twitter gevraagd om mensen te verwijderen zodat je weer nieuwe en andere vrienden kunt toevoegen.
Je kan checken of jij al gebruik kunt maken van deze nieuwe functie door de app te updaten en bij het opmaken van de tweet binnen de instellingen te zoeken naar Twitter Circle. Veel succes.
25 MEI
NIEUWE LOOK TWITTER CREATE
Twitter zit in een nieuw jasje. Net als Instagram. Met dit nieuwe design wil Twitter de content professionaliseren. Zo zullen ze onder andere gelijkaardige content groeperen om het overzicht voor de gebruiker te bewaren.
Daarnaast wordt ook het taggen op een nieuwe manier toegepast binnen de app. De zoekbalk is aangepakt en geoptimaliseerd in z'n werking. Zo zal je vanaf nu de content die je zoekt makkelijker kunnen vinden.
Deze nieuwe update is nu te downloaden via de Appstore van jouw smartphone.
4 MEI
START EEN SPACE OVER EEN SPECIFIEKE TWEET
Twitter maakt het binnenkort voor jou mogelijk om een Twitter Space, dat is een podcast/audioruimte te maken, over een bepaalde tweet. Zo kan die ene tweet waar jij met anderen over wilt babbelen, betrokken worden in jouw Space. Op basis daarvan kunnen gebruikers dan ontdekken of de Space interessant is voor hen.
Op deze manier zal je als gebruikers de mogelijkheid hebben om nog specifieker op zoek te gaan naar jouw ideale Space. Wanneer je zo'n tweet -waar een Space over wordt opgezet- hebt gevonden, kom je alles te weten over het onderwerp dankzij het gesprek.
TWITTER TEST TWITTEREN VOOR BEPERKT PUBLIEK
Twitter is bezig met het ontwikkelen van een functie die we al kennen vanop Instagram. Op Insta is het namelijk mogelijk om stories te plaatsen voor jouw 'Beste vrienden'. Dat is een beperkte groep waarmee jij jouw content kunt delen. Ook Twitter gaat dit uitwerken op het eigen platform. Zo maken ze het met Twitter 'Circle' mogelijk om te tweeten voor een beperkte groep lezers.
In totaal kunnen er zo'n 150 gebruikers toegevoegd worden aan zo'n 'Circle-groep'. Deze tweet kan niet geretweet worden door eender wie binnen de groep. Momenteel is deze functie mogelijk voor een beperkt aantal gebruikers. Of en wanneer deze functie toegankelijk wordt voor iedereen.
5 APRIL
MAKEN WE BINNENKORT SAMEN TWEETS?
Binnenkort is het misschien mogelijk om samen met een andere persoon tweets te versturen. Twitter werkt namelijk aan een Collaboration-tool. Zo zal het onderaan te zien zijn met wie je de tweet aan het schrijven bent. Daar zal onderaan het bewerkveld een knop voor terug te vinden zijn.
Het zal mogelijk zijn om samen met openbare accounts een tweet te schrijven. Het account dat je vraagt mee te tweeten moet jou wel volgen.
Wanneer deze tool beschikbaar wordt, is nog niet bekend.
23 MAART
TWITTER VOEGT MANIER TOE OM GIFS TE MAKEN
IOS-gebruikers zullen binnenkort zelf GIFS kunnen maken binnen Twitter. Dat heeft het platform zelf aangekondigd. Wanneer je de camera aanklikt in de app krijg je de optie ‘GIF-creatie’. Met die knop kan jij dan aan de slag in het maken van jouw eigen grappige filmpje.
Eerder was het voor gebruikers ook al mogelijk om Live Photo’s om te vormen tot een GIF. Maar nu wordt het dus breder getrokken met de mogelijkheid om zelf GIFS op te nemen.
Wanneer deze tool voor iedereen beschikbaar zal zijn, lees je hier.
21 MAART
OP TWITTER KAN JE SPACES-SNIPPETS POSTEN
Twitter Spaces zijn een gigantisch succes op het platform. In tegenstelling tot de Twitter Fleets worden de Spaces veelvuldig gebruikt in de app. En daar wil het platform dezer dagen extra op inzetten. Zo gaan ze het toevoegen van snippets, ofwel korte fragmenten van een Space, in een tweet mogelijk maken.
Zo kan je een fragment van 30 seconden uploaden als tweet om deze te promoten op Twitter. Denk bijvoorbeeld aan een opvallende of grappige uitspraak van de hosten of 1 van de gasten. Het zal er erg professioneel uitzien, aldus het platform.
Vanaf wanneer deze update mogelijk is, is nog niet bekend.
15 MAART
TWITTER WERKT AAN TWITTER AWARDS
Na de Twitter Fooien, de Super Follows en andere abonnementen, komt Twitter met een Award-optie. Dat wordt een nieuwe manier om inkomsten te genereren via inspanningen die op het platform zelf gebeuren. De Award zal getoond worden in het scherm via een cadeau-icoon in de onderste tweetbalk. Deze functie heeft het mooi gekopieerd van bijvoorbeeld TikTok en Reddit.
Twitter wil het zo aantrekkelijker maken om te doneren aan creators. Jouw volgers zullen je ook gewoon kunnen steunen via deze Award-optie. Zo kan je bij een virale tweet op een andere manier zichtbaar worden.
TWITTER TREKT MEER EN MEER DE KAART VAN E-COMMERCE
Twitter Shops wordt officieel gelanceerd in de Verenigde Staten en zal snel binnen Europa geïntegreerd worden. Hier zal je als winkel producten kunnen aanbieden via Twitter. Binnen het Twitter-profiel komt er een extra knop ‘Toon Winkel’. En dan komt er een lijst van producten tevoorschijn.
Dit bevestigt de trend van e-commerce binnen sociale media. Na WhatsApp werkt nu ook Twitter aan volgende stappen binnen de integratie van de tool. Officieel gelanceerd binnen Twitter USA, binnenkort naar Europa. Je leest het hier eerst.
22 FEBRUARI
TWITTER WERKT AAN VASTGEMAAKTE DM’S
Als je vaak berichten verstuurt via Twitter, zal deze update zeker iets voor jou zijn. Twitter werkt namelijk aan een tool waarmee je DM’s zult kunnen vastmaken.
Hoe doe je dat? Heel simpel. Je gaat naar de privéberichten in Twitter. Je klikt een gesprek dat je wilt vastpinnen lang aan en drukt daarna op ‘Gesprek vastmaken’. Dat zal je in totaal met maximum 6 gesprekken kunnen doen.
Het is niet voor het eerst dat Twitter deze tool lanceert. Eerder deden ze dat al voor abonnees van Twitter Blue.
10 FEBRUARI
GA VANAF NU AAN DE SLAG MET PODCAST-VARIANT TWITTER SPACES
Daar zijn ze. De Twitter Spaces zijn officieel in het land. Vanaf nu kan jij Twitter Spaces, dat is de Clubhouse/podcast-variant van Twitter. En dat heeft wel even geduurd. De Twitter Spaces werden al een tijdje verwacht maar werden lang getest in de Verenigde Staten. Sinds kort zijn ze ook in Europa en dus ook in België aanwezig.
Wanneer er iemand die volgt een Twitter Space heeft geopend, kan je die ontdekken bovenaan de homepage, waar vroeger de Twitter Fleets stonden. Daarnaast kan je zo’n Spaces ook maken, beluisteren of zoeken via de plus-button op het startscherm. Van daar uit kan je ook aan de slag met deze tool.
Ga jij zelf aan de slag met Twitter Spaces?
TWITTER TEST VERSNELDE VIDEO’S EN AUDIO-TWEETS
Twitter is bezig met een test om versnelde video’s en audio-tweets mogelijk te maken in de app en op de desktop. Dat meldt één van de bazen van Twitter. Concreet zal het gaan om de opties waarmee je video’s of stukken audio kunt versnellen tot x0.2 en x0.25
De knoppen voor video’s zullen zich rechtsboven in de tweet bevinden. Daarmee kan je dan de video’s versnellen. Die knop zal je kunnen herkennen als instellingenpictogram.
Deze nieuwe update zit momenteel nog volop in de testfase. Wanneer die werkelijkheid wordt en naar Europa komt, is nog niet bekend.
8 FEBRUARI
TWITTER BIEDT MEER ANTWOORD-MOGELIJKHEDEN OP TWEETS
Twitter wil meer interactie tussen privéberichten in de app mogelijk maken door voor gebruikers een nieuwe DM-pictogram aan tweets toe te voegen.
Twitter heeft dit eigenlijk al in 2016 geprobeerd, met een DM-pictogram die ingebouwd was in je directe reactieopties. Op dat moment was Twitter bezig om de DM-activiteit te vergroten. Het wordt afwachten of het nu waardevol wordt. Het is nog niet zeker hoeveel mensen warmlopen voor het idee om vaker direct te kunnen reageren op privégesprekken.
Voorlopig is het een kleinschalige test, alleen op iOS. Het zal ongetwijfeld interessant zijn om te zien wat Twitter als resultaat ontdekt.
4 FEBRUARI
TWITTER BREIDT VIND-IK-NIET-LEUK-KNOP TESTS VERDER UIT
Twitter maakt werk van de vind-ik-niet-leuk-knop. Hiermee gaan gebruikers andere tweets als niet fijn of leuk bestempelen. Dat meldt het platform. De functie werd alleen getest onder een beperkt publiek binnen de IPhone-gebruikers. Maar nu wordt die test uitgebreid naar willekeurige Android-browsergebruikers.
Op dit moment veranderen de stemmen nog niets aan de volgorde waarin gebruikers tweets te zien krijgen. Ook zijn de duimpjes nog niet door de schrijver van de tweet te bekijken.
Momenteel veranderen de stemmen nog niets aan het algoritme waarin gebruikers tweets te zien krijgen. Ook duimpjes zijn nog niet altijd door de schrijver van de tweet te bekijken.
3 FEBRUARI
TWITTER MAAKT LONGREADS BINNENKORT MOGELIJK
Twitter werkt aan ‘Twitter Articles’. Deze functie zou gebruikers de mogelijkheid geven om langere artikelen te schrijven op het platform. Twitter bevestigt noch ontkent de ontwikkeling van de nieuwe functie.
In een reactie zegt Twitter dat het altijd nieuwe manieren probeert te vinden om gesprekken op het platform op gang te brengen. Het bedrijf bevestigde dus niet of de functie daadwerkelijk zal worden uitgerold.
Deze ontdekking van die mogelijke Twitter-functie doet denken aan begin vorig jaar. Toen nam het de Nederlandse dienst Revue over voor betaalde nieuwsbrieven. Revue geeft schrijvers van nieuwsbrieven de mogelijkheid om geld te verdienen door ontvangers voor de nieuwsbrieven te laten betalen.
25 JANUARI
MAAK KENNIS MET DE TWITTER FLOCKS
Twitter ontwikkelt een functie waarbij je tweets alleen kan delen met een kleine groep van vrienden. De zogenaamde Flock-optie wordt momenteel door Twitter volop getest.
Met de feature zou je zo’n 150 mensen kunnen toevoegen aan een Flock. Tweets die naar een Flock worden gestuurd zullen niet openbaar toegankelijk zijn, maar uitsluitend zichtbaar voor leden van de desbetreffende Flock.
Gebruikers zullen de optie krijgen om een tweet al dan niet publiekelijk zichtbaar te maken. Dat doet dan weer denken aan de closefriends-optie van Instagram bij het plaatsen van een story.
24 JANUARI
TWITTER MAAKT WERK VAN NFT-INTEGRATIE
Op Twitter kun je sindskort zeshoekige profielafbeeldingen tegenkomen bij bepaalde gebruikers. Wie NFT's op afbeeldingen bezit (zoals de Bored Ape Yacht Club), kan deze instellen als profielafbeelding op Twitter met speciale vormgeving. Hoe ze er exact uit zullen zien, of wanneer ze worden gelanceerd, is nog niet bekend.
Volg het hier op de voet!
13 JANUARI
TWITTER TEST NIEUWE ZOEKBALK
Twitter test bij sommige iOS-gebruikers een nieuwe zoekbalk in de Home-tab. In die balk zie je een of twee nieuwe zoekknoppen. De functie is aangekondigd door Twitter zelf via – natuurlijk – een tweet.
In de eerste nieuwe versie lijkt de zoekbalk op de huidige stijl. Het is in het centrum van de Home-tab en het maakt het zoeken wat toegankelijker. De tweede versie is wat anders en heeft een rond icoontje aan de rechter kant. Daarnaast is ook de Explore-tab iets veranderd en lijkt de stijl wat meer op de versie van de Mac en web-app.
De nieuwe functie is nu nog beschikbaar voor een select aantal Twitteraars.
10 JANUARI
TWITTER TEST VIDEOREACTIE’S
Twitter neemt de volgende stappen met zijn full-screen, video reply optie. Dat doen ze met de lancering van een live test op iOS die gebruikers in staat zal stellen om 'Quote Tweet with reaction' te kiezen om een unieke Tweet take te creëren en aan te passen.
De optie, die voor het eerst werd gespot tijdens het testen vorige maand, neemt in wezen de belangrijkste elementen van Fleets, zijn mislukte Stories kloon, en hergebruikt ze binnen de reguliere tweet ervaring.
In dezelfde lijn test Twitter ook een geüpdatete teksteditor optie voor tweets, die je in staat zou stellen om meer kleur en aanwezigheid toe te voegen aan je commentaar.
De tijd zal het leren, maar je kunt verwachten dat deze nieuwe, schermvullende reacties op tweets binnenkort je tijdlijn zullen infiltreren.
22 december
TWITTER TEST EEN EXPLORE-PAGINA
Twitter is momenteel bezig met het testen van een 'Explore'-pagina. En die lijkt verdacht veel op die van TikTok. Daarmee zal je nieuwe content kunnen vinden die volgens het algoritme goed bij je past.
Voorlopig is de functie alleen nog te gebruiken door een aantal mensen in bepaalde Engels-sprekende landen. Het is niet bekend wanneer de nieuwe Explore-pagina naar iedereen wordt uitgerold.
Maar dat zal in ieder geval op zowel iOS- als Android-apparaten gebeuren.
ALLE VIDEO’S KRIJGEN AUTOMATISCHE BIJSCHRIFTEN OP TWITTER
Twitter heeft aangekondigd dat binnenkort bij alle video's die in tweets worden geüpload, auto-bijschriften zullen worden ingeschakeld. Hierdoor zullen gebruikers meer manieren krijgen om video-inhoud in de app te consumeren.
Vanaf het gelanceerd wordt, zullen alle video's die bij tweets zijn gevoegd, automatisch bijschriften krijgen. Bijschriften zullen worden geactiveerd voor in-stream video's op zowel iOS als Android. Desktop-gebruikers zullen in staat zijn om ze aan en uit te schakelen wanneer ze dat willen.
Wanneer deze functie officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.
30 november
TWITTER BLUE LANCEERT THEMA-ICONEN
Twitter Blue abonnees kunnen binnenkort een aantal nieuwe feestelijke functies uitproberen. Zoals je kunt zien in deze afbeeldingen, gedeeld door app-onderzoeker Alessandro Paluzzi, hebben de nieuwe iconen betrekking op seizoenen en vakantievieringen.
Je zult deze iconen voor een meerprijs van €3 bovenop het abonnement van Twitter Blue kunnen activeren. De iconen moeten zorgen voor een frisse vibe binnen Twitter Blue.
Of ze effectief al in werking zijn, is nog niet bekend. Ook over een eventuele lanceringsdatum weten we voorlopig nog niets.
24 NOVEMBER
TWITTER INTRODUCEERT LIVE SHOPPING
Samen met Walmart heeft Twitter onlangs een live shopping-functie getest. Gebruikers kunnen dan producten kopen die tijdens een livestream worden getoond. Het eerste online shopping event was er eentje met zanger en TikTok-ster Jason Derulo.
Eerder dit jaar kondigde Twitter al aan dat Live Shopping eraan zit te komen. Een aantal Amerikaanse bedrijven gaan daar ondertussen al mee aan de slag. Maar voorlopig is deze functie enkel beschikbaar in de Verenigde Staten.
