Sociale media voor lokale ondernemers

Dat we met sociale media heel de wereld kunnen bereiken is geen geheim. Zo zitten er maar liefst 2,9 miljard mensen op Facebook en al 1,4 miljard op Instagram. Door het groot globaal bereik vraag je jezelf misschien af of sociale media dan wel een verschil kunnen maken voor de lokale ondernemer, handelaar of organisatie? Natuurlijk! Hier delen we 3 simpele en zinvolle elementen binnen sociale media voor lokale ondernemers.

Sociale media kanalen worden naast Google het meeste gebruikt voor online marketing- en communicatiedoelstellingen. De voornaamste reden hiervoor? Het aantal mensen dat je kan bereiken is enorm groot. Toch is de relatie die je kan opbouwen met prospecten en klanten anders dan op eender welk digitaal kanaal. Social media zijn de meest menselijke digitale kanalen die ooit bestaan hebben. Gratis en real-time kan jij met je prospecten en klanten praten, gedachten wisselen en in contact blijven. En dit overal te wereld.

Ook al zijn sociale media globale netwerken, ze maken de wereld soms kleiner. Want je kunt zonder problemen berichtjes sturen naar mensen in de Verenigde Staten of videobellen met iemand in Australië. Maar sociale media kunnen ook iets lokaal betekenen. Zo kun je bijvoorbeeld op Facebook informatie krijgen over een evenement in je dorp tijdens het weekend, of leer je een nieuw lokaal merk kennen op Instagram.

Dankzij deze drie simpele elementen zijn de verschillende sociale media kanalen waardevol voor de lokale ondernemer: vermeldingen, locatie en taal.

Vermeldingen

Wanneer je actief bent op sociale media kunnen je klanten je ‘vermelden’ in hun content. Dan doen ze door het gebruik van het apenstaartje gevolgd door je naam; bv. @someflex. Dit is enorm waardevol, want dit is eigenlijk digitale mond-aan-mondreclame. Zo leren heel veel mensen je kennen. 

Wees dus niet verlegen om af en toe aan je klanten te vragen om iets van je merk te delen! Hebben ze lekker geluncht in je zaak? Vraag dan of ze daar iets over willen delen, je kan er iets leuks aan koppelen, bijvoorbeeld een gratis dessertje. Wat je ook kan doen is een plek in je zaak creëren die mensen motiveert om een beeld of video te delen, bijvoorbeeld een toffe zetel voor een selfie of leuke quote tegen de muur – dingen die heel shareable zijn werken altijd! Nog een extra tip: wanneer mensen jouw merk vermelden krijg je daar vaak een melding van, en dan kan jij die content ook nog eens opnieuw delen op je eigen kanalen!

                                 vemelding  

(Een merk vermelden kan ook in een Instagram verhaal)

Locatie op sociale media

Op de meeste sociale media kanalen kan je je locatie delen, dan ga je eigenlijk de locatie vermelden van de plek waar je bent. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens een concert in het sportpaleis een bericht op je Facebook plaatsen met de vermelding van Het Sportpaleis. Dit wordt vaak de location tag genoemd. Op Facebook doe je dit door de ‘check in’ functie te kiezen en op Instagram kan je een locatie kiezen bij het maken van een bericht, story of video.

Ook als bedrijf of organisatie kan je je locatie aanmaken als erkende plek in Facebook en Instagram, en zo kunnen mensen die bij jou over de vloer komen jouw bedrijf vermelden in hun content. Zo leren andere gebruikers jou kennen.

Met advertenties of betalende berichten kan je de locatie dan weer gebruiken in het scherpstellen van je doelgroep, zo kan je als lokale ondernemer enkel inwoners van een bepaalde regio aanspreken. Dit kan heel handig zijn wanneer jij bijvoorbeeld een horecazaak of handelszaak hebt op een specifieke plaats.

                             locatie2                                                        locatie

(Een locatie toevoegen kan op veel platformen, bijvoorbeeld op Instagram in een verhaal of op Facebook bij een bericht)

Taal

Onderzoek toont aan dat consumenten tot 5 keer meer bereid zijn om van merken te kopen die in hun moedertaal communiceren. Dus ben jij actief in Vlaanderen of Nederland? Dan is het heel slim om je content in het Nederlands te plaatsen, zodat jij ook gebruikers die Nederlands als hun ingestelde taal hebben, kunt bereiken. En zo heb je een voordeel tegenover de grote internationale merken! Maar weet dan wel dat je door in het Nederlands te communiceren geen Engelstalige of Franstalige klanten zal bereiken.

Op Someflex kan je per kanaal leren hoe je als lokale ondernemer kan scoren met je content.

Nog meer en beter sociale media inzetten voor jouw lokale onderneming?
Een volwaardige online etalage uitbouwen? 

Volg dan op 18 november ons GRATIS webinar 'Sociale Media voor Lokale Ondernemers'. Start: 11u30. Alle info vind je hier.

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer