ALS ZIEKENHUIS ONLINE MEER BETEKENEN DAN ENKEL INFORMEREN

De #Socialkotcast is terug met een gloednieuw seizoen. In de tweede aflevering van seizoen twee kwam Kevin Mollet, diensthoofd van het communicatieteam in het AZ Damiaan Ziekenhuis in Oostende online langs. Het ziekenhuis staat al jaar en dag bekend als een goed communicerende en verfrissende pagina op de verschillende kanalen. Ontdek hier hoe ze dat doen.

Bekijk of beluister de podcast hier:


Abonneer op ons YouTube-kanaal om geen enkele podcast te missen.

Sinds 2012 is het AZ Damiaan begonnen aan zijn weg om een begrip te worden op sociale media. Kevin, die toen nog startende verpleegkundigen en studenten begeleidde, heeft alles vanaf de eerste seconde op de voet kunnen volgen. Voor het ziekenhuis begon alles op Facebook en Twitter. Vanuit een HR-nood was het belangrijk een platform op te bouwen om nieuwe werkkrachten te vinden én om de huidige werkkrachten in de kijker en de bloemetjes te zetten. Ook de verhuis naar het nieuwbouwziekenhuis was voor de omgeving te volgen via de sociale media. Een aantal jaren later is het dan écht in een stroomversnelling gekomen. Nadat er een bepaalde community was ontstaan op Facebook en Twitter, maakten ze de stap naar Instagram. Niet lang daarna kwam YouTube erbij, om nu zelfs in te zetten op TikTok en zelfs podcasts. De Ostenders Walk/Talk-podcast is ondertussen een onderdeel van een grootschalige campagne: ontdek ze hier.

“WE ZIJN OOK UITGEGROEID TOT EEN ORGANISATIE DIE VOLOP INZET OM ZIJN EIGEN MEDEWERKERS OM TE VORMEN TOT ECHTE AMBASSADEURS DOOR ZE IN DE KIJKER TE PLAATSEN OP ONZE KANALEN.”

Maar wat dient een ziekenhuis nu exact te communiceren naar haar volgers, medewerkers en doelpubliek? Dat hebben ze in het AZ Damiaan zeer concreet afgelijnd: “Tijdens de coronacrisis hebben we heel fel moeten schakelen van onze gewone communicatie naar crisiscommunicatie om te berichten over alles dat geweten moest worden. Los van de coronapandemie zijn we eigenlijk geshift van het overbrengen van nieuws naar het luisteren wat er leeft bij onze verschillende doelgroepen. We zijn ook uitgegroeid tot een organisatie die volop inzet om zijn eigen medewerkers om te vormen tot echte ambassadeurs door ze in de kijker te plaatsen op onze kanalen”, aldus Kevin Mollet.

Naast een duidelijke aflijning in hun strategie op sociale media, zitten ze bij AZ Damiaan ook alles behalve stil om nieuwe formats uit te denken. Zo proberen ze op verschillende manieren te informeren, en bepaalde boodschappen over te brengen. En hoe posten ze die dan? Aan de hand van een duidelijke planning en planningstools: “Sinds een tijdje zijn we begonnen met het inplannen van onze posts. Dat geeft ons de kans om meer content te maken op hetzelfde moment, en we verder vooruit kunnen kijken in onze sociale mediaplanning. Via de tool Coosto kunnen wij alles inplannen en ook alle binnengekomen reacties beheren. Dat proberen we ook echt te doen. Als je luistert naar de mensen, moet je ook kunnen reageren.”, zegt Kevin Mollet van AZ Damiaan.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

“WE PROBEREN MEER EN MEER TE KIJKEN NAAR WAT WE WAAR EN WANNEER POSTEN. DAAR GEBRUIKEN WE OOK ONZE DATA VOOR, OM OP BASIS DAARVAN TE GAAN KIJKEN OF DAT EEN PLAATS HEEFT OP BIJVOORBEELD INSTAGRAM.”

Differentiëren in content is nog een uitdaging voor het ziekenhuis: “We proberen meer en meer te kijken naar wat we waar en wanneer posten. Daar gebruiken we ook onze data voor, om op basis daarvan te gaan kijken of dat een plaats heeft op bijvoorbeeld Instagram.”, aldus Kevin.

In het verleden heeft AZ Damiaan al heel wat campagnes opgezet en succesvol uitgevoerd. Maar het meest trots zijn ze toch op de manier waarop ze inspelen op de inhakers, geeft Kevin toe: “Wij vinden het heel erg fijn om in te haken op een actueel item dat op dat moment enorm leeft op sociale media. Daar proberen we dan, als het onderwerp dat toelaat, met een kwinkslag op te reageren. En tot nu toe werkt dat ook echt heel goed en zijn de reacties heel erg lovend.”

“DAT WILLEN WE DOEN DOOR NOG MEER IN TE ZETTEN OP FACEBOOK MESSENGER, DE INSTAGRAM DM’S EN OOK WHATSAPP. OP DIE MANIER STAAN WE DICHTER BIJ ONZE VOLGERS EN WORDT ONZE BAND MET HEN OOK VERSTERKT.”

Naar de toekomst toe wil AZ Damiaan nog meer inzetten op het luisteren naar en het begrijpen van de doelgroep. Wanneer er bijvoorbeeld vragen binnenkomen, dat die met een persoonlijk aanpak worden behandeld: “We zouden in de toekomst onszelf echt de rol nog meer willen aanmeten van een begripvolle organisatie. Dat willen we doen door nog meer in te zetten op Facebook Messenger, de Instagram DM’s en ook WhatsApp. Op die manier staan we dichter bij onze volgers en wordt onze band met hen ook versterkt.”, zegt Kevin Mollet.

Als tip wil Kevin als communicatiemedewerker meegeven dat je gewoon moet doen. Velen twijfelen, hebben schrik, of willen de stap niet zetten uit tijdsgebrek, maar de kunst is effectief om het gewoon te doen, de sprong te wagen, en er met volle goesting voor te gaan.

Om af te ronden werd er nog een bloemetje gegooid naar het platform Someflex: “Niet alleen staat het platform er echt. In zijn geheel, de verschillende tools, en alles wat jullie aanbieden, maar vooral: de manier waarop jullie het brengen zorgt ervoor dat je als kijker de zin krijgt om bij te leren, te doen, en er vol voor te gaan. En dat maakt de ervaring telkens zo uniek. Je voelt je echt op jouw gemak binnen Someflex, en da’s voor mij het belangrijkste. Op een mindere dag klik ik wel al eens een videoles aan om weer energie te vinden.”, zo sluit Kevin af.

Bedankt voor het inspirerende gesprek, Kevin!

Abonneer op ons Spotify-kanaal, en mis geen enkele aflevering van de #Socialkotcast

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? INTERSSE IN ONZE ONLINE EXPERTSESSIES?
Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Deel dit bericht op

Lees meer