#SOCIALKOTCAST - ARNE COSYNS: “ELK KANAAL HEEFT VOOR ONS ZIJN EIGEN DOEL”

#SOCIALKOTCAST - ARNE COSYNS: “DE SNELHEID WAARMEE SOMEFLEX ALLE UPDATES TOT BIJ ONS BRENGT, IS EEN GROTE MEERWAARDE.”

Gevarieerde, authentieke content. Daarvoor moet je op de sociale media kanalen van Sportwerk zijn. Maar hoe doen ze dat, hoe is het zoveel jaren geleden begonnen & wat schuilt er achter de strategie? Daarover kwam Marketing & Communicatieverantwoordelijke Arne Coysns praten in de #Socialkotcast.

 

Sportwerk is al jaar en dag dé organisatie die instaat voor iedereen die tewerkgesteld wil worden binnen de (non-profit) sportsector. Van lesgevers, tot coördinatoren, er is voor iedereen een plek. En daarnaast fungeert Sportwerk ook als kenniscentrum over tewerkstelling binnen de sector. Iedereen met een vraag kan bij de organisatie terecht. Maar hoe schrijven zij dan juist aan het sociale mediaverhaal? En wanneer is dat begonnen?

“Elk kanaal bij ons heeft zijn eigen doel. Zo hebben we Instagram voor de Employer Branding, LinkedIn zetten we voornamelijk in voor het delen van kennis & Facebook is een mooie combinatie van de 2.”

Toen Arne Cosyns als Marketing & Communicatieverantwoordelijke aan de slag ging bij Sportwerk, stonden de kanalen van de vzw nog in de kinderschoenen. Arne kreeg de vrijheid deze uit te bouwen. Met een doel & een duidelijke visie: “We zijn voornamelijk actief op Facebook, Instagram & LinkedIn. Sinds kort zit TikTok ook in de strategie van Sportwerk, maar daar is het voor ons nog een zoektocht om content te maken. Elk kanaal bij ons heeft zijn eigen doel. Zo hebben we Instagram voor de Employer Branding, LinkedIn zetten we voornamelijk in voor het delen van kennis & Facebook is een mooie combinatie van de 2”.

De uitdaging ligt voor Sportwerk in het warm maken van de eigen werknemers om ook met sociale media aan de slag te gaan. Tijdens de coronapandemie kon de vzw geen beroep doen op flexibele werkkrachten. De maatregelen zorgden ervoor dat sportevenementen onmogelijk werden. En dat willen ze nu nieuw leven inblazen: “Nu de maatregelen zo goed als overal weggevallen zijn, willen we terug gebruikmaken van onze flexibele poule. Met Someflex als ideale partner willen we al onze werkkrachten op locatie opleiden om content voor ons te creëren. Op die manier zetten we onszelf & ons werk in de kijker”, zo zegt Arne Cosyns.

Voor ons is humor erg belangrijk tijdens het creëren van posts. In de sportsector hebben we het geluk dat daar absoluut een plaats voor is.”

Waar de sociale media van Sportwerk nog grotendeels stil lag tijdens de lockdown(s), zijn ze nu weer springlevend. Onder meer door in te zetten op Employer Branding. Maar voor Arne is er nog een belangrijke factor die zeker een plaats moet krijgen op de verschillende sociale media kanalen: “Voor ons is humor erg belangrijk tijdens het creëren van posts. In de sportsector hebben we het geluk dat daar absoluut een plaats voor is. Met Sportwerk proberen we, zeker op Facebook & Instagram, een positieve boodschap te brengen. Met leuke & authentieke content, kom je daarin al erg ver.”

Als Marketing & Communicatieverantwoordelijke is het erg belangrijk mee te zijn met de laatste trends. Zo weet je zelf wat te posten. Tegelijkertijd blijf je als bedrijf, onderneming of vzw actueel en relevant: “Zelf ben ik een passieve gebruiker van sociale media. Ik plaats op mijn persoonlijk profiel niet heel veel content, maar scrollen doe ik zeker wel. Op die manier blijf ik mee met de laatste trends, ik doe inspiratie op. Dat  in combinatie met wat we leren bij Someflex, zorgt ervoor dat we altijd weten wat te posten”, aldus Arne van Sportwerk.

"We hebben de voorbije maanden hard gewerkt aan onze methodieken om te achterhalen wie van waar komt. Nu alles op punt staat, kunnen we echt de cijfers erbij nemen en verzamelen we veel informatie.”

Binnen de vzw werken ze hard aan wat ze posten, wat werkt, en waarop ze vooral wel of niet moeten inzetten. Zo hebben ze onlangs een meetproces uitgewerkt waarmee ze kunnen zien hoe de posts en advertenties het doen, daar is Arne erg trots op: “We hebben de voorbije maanden hard gewerkt aan onze methodieken om te achterhalen welke volger, klant, ... van waar komt. Nu alles op punt staat kunnen we echt de cijfers erbij nemen en achterhalen we veel informatie. Dat maakt het tastbaar en zo weten we waarop we zeker moeten blijven inzetten.”

Arne heeft door de jaren heen als Marketing & Communicatieverantwoordelijke geleerd de doelen per kanaal goed te onderscheiden. Dat vraagt een bepaalde denkoefening en onderzoeken, maar eens die goed staan, ben je vertrokken. Dat is dan ook zijn grootste tip: “Ik zou zeggen dat het ontzettend belangrijk is om te weten wat je op welk kanaal wil posten, wat er werkt, voor welke doelgroep je dat doet, en wat je ermee wilt bereiken. Van daaruit vertrekt alles. Daarmee kan je aan de slag met jouw content strategie, en kan je zorgen voor een duidelijke visie”, zo zegt de MarCom-verantwoordelijke.

“De snelheid waarmee Someflex alle updates tot bij ons brengt, is een grote meerwaarde”

Arne bracht ons leerplatform al een aantal keren ter sprake. Hij is dan ook héél duidelijk in zijn visie: “Someflex is voor mij een hele goede tool. Als je niet continu bezig bent met sociale media, dan heb je niet door hoe snel het allemaal verandert. De snelheid waarmee Someflex alle updates tot bij ons brengt, is een grote meerwaarde. Heb ik snel iets nodig van LinkedIn, dan ga ik het zoeken in de cursus. Zo heb je snel antwoord.

Dankjewel voor het interessante & waardevolle gesprek.

Deel dit bericht op

Lees meer