Sociale media nieuws en inspiratie

HOE JE ALS STAD TIJDENS EEN CRISIS VERTROUWEN WINT

Geschreven door Seppe Meul | 14/03/2022

Als publieke sector zijn sociale media erg belangrijk. Voor informatieve berichtgeving, maar ook voor culturele of sportgerelateerde aankondigingen. Dat is niet anders voor de stad Geel. Aan hun online activiteit werken ze al heel wat jaren. Met succes. Daarom zijn wij erg blij met Brent Simon, deskundige communicatie van de stad Geel om een babbel te slaan over het online reilen en zeilen van de stad.

Bekijk of beluister de podcast hier:

Abonneer je hier en mis geen enkele aflevering

Stad Geel is actief op sociale media sinds 2012. Daarmee behoort het tot het unieke clubje binnen de publieke sector die het belang ervan snel doorhadden. Binnen de mogelijkheden van toen zijn ze in Geel gestart met het uitbouwen van een community op Facebook en Twitter. Daarvoor haalden ze de inspiratie bij die andere steden en gemeenten die er al snel bij waren. Het actiefst waren ze in de beginfase op Twitter, maar meer en meer verlegden ze hun focus naar Facebook om daar ook zelf content te voorzien. Vanaf dat moment was de content creatie op sociale media écht vertrokken. En nu, vele jaren later hebben ze geprobeerd, geëxperimenteerd en heruitgevonden. Een proces van vallen en opstaan, met op de dag van vandaag een levendige pagina als gevolg.

“ALS STAD GEEL ZIJN WIJ TROTS DAT GELENAAR LOTTE STEVENS DE NIEUWE MEGA MINDY WORDT, ZO’N FIJNE BERICHTEN HEBBEN OOK ZEKER EEN PLAATS OP ONZE KANALEN.”

Momenteel is de stad Geel nog steeds voornamelijk actief op Facebook. In de loop der jaren werd ook LinkedIn belangrijker, en zijn ze daar ook meer op gaan focussen. Altijd met een concreet doel voor ogen: “Via sociale media is het onze bedoeling om dichterbij de burger te komen. Door middel van informatieverstrekking, maar ook door te luisteren naar meningen en vragen. Daarnaast proberen we vaak luchtige berichten te brengen. Zo is Lotte Stevens, een Gelenaar, onlangs verkozen als nieuwe Mega Mindy. Dat bericht deelden we op onze kanalen, en dat heeft ontzettend goed gescoord. Ook zo’n zaken hebben zeker een plaats op onze verschillende pagina’s.”, zegt Brent Simon.

In het verleden was elke post uniek, in die zin dat er geen vaste huisstijl vasthing aan een foto of een video. Maar sinds de coronapandemie hebben ze keihard gewerkt aan een huisstijl en een vaststaand sjabloon voor de content die op de pagina verschijnt. Ook het belang van goed fotomateriaal steekt stad Geel niet meer onder stoelen of banken. Daar zetten ze nu écht volop op in.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

“SAMEN NADENKEN OVER EEN LEUKE INSTEEK, EFFECTIEF EEN RESULTAAT BEKOMEN DAT GEZIEN MAG WORDEN, JA, DAAR DOE JE HET VOOR.”

Video wordt meer en meer het contenttype waar stad Geel in de toekomst op zal inzetten. Daar zijn ze momenteel al volop mee bezig, en dat willen ze in de toekomst enkel uitbreiden. Voor Brent zelf is het ook één van de fijnere taken uit zijn pakket. Het hele proces vindt hij erg fijn om te beleven: “Het creatieve denkproces bij het maken en creëren van een video vind ik heel fijn. Ik vind het ook de content waar ik zelf het liefst naar terugkijk. Zo hebben we nog niet zo heel lang geleden een video gemaakt met de stadsdichter van Geel. Samen nadenken over een leuke insteek, effectief een resultaat bekomen dat gezien mag worden, ja, daar doe je het voor.”

Nog niet zolang geleden liet de stad Geel een communicatiemonitor uitvoeren door de Thomas More Hogeschool. Daardoor kregen ze een inkijk in heel wat belangrijke inzichten waarmee ze verder aan de slag konden in het uitbouwen van hun sociale media kanalen: “Dankzij de communicatiemonitor zagen we een duidelijke voorsprong van onze Facebookpagina op de andere kanalen, Twitter en LinkedIn. Facebook blijft voor ons daarom de belangrijkste speler. Zo belangrijk zelfs, dat we momenteel de noodzaak niet zien om een Instagrampagina specifiek voor stad Geel op te starten. Onze dienst toerisme en stadsanimatie heeft wel een Instagrampagina. In de toekomst willen we eerder denken aan een nauwere samenwerking met onze collega’s om deze Instagrampagina verder uit te bouwen dan nog een extra pagina in het leven te roepen. Voor nu zijn we dus zeer tevreden met hoe het loopt. En daarom zetten we liever sterk in op een aantal kanalen, dan de content te moeten verdelen en daarom aan originaliteit te moeten inboeten.”, aldus Brent Simon, deskundige communicatie.

“VEEL BURGERS WETEN NIET VAN HET BESTAAN VAN SOMMIGE PAGINA’S. DAT PROBLEEM WILLEN WE IN DE TOEKOMST AANPAKKEN.”

Nog dankzij de communicatiemonitor heeft de stad ontdekt dat heel wat burgers niet weten dat verschillende diensten een aparte pagina hebben op sociale media. Daar wil het in de toekomst dan ook graag aan werken: “We denken erover na om in de nabije toekomst sommige pagina’s te gaan bundelen. Zo beperken we de overvloed aan verschillende pagina’s. Dat zal ons helpen om een overzichtelijker online beeld te kunnen verspreiden.”, zo zegt Brent Simon.

Voor de deskundige communicatie van de stad Geel is het duidelijk: “Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook professioneel. We hebben het tijdens de afgelopen coronapandemie gemerkt dat onze kanalen enorm dienst deden als crisiscommunicatiekanaal. Sinds de start van de pandemie zijn we als Facebookpagina gegroeid van 7000 naar 10,000 volgers. Hét bewijs dat burgers, klanten en fans ook vertrouwen op jouw online activiteit.”.

In het begin van zijn carrière bij het lokale bestuur is Brent vol enthousiasme in de cursussen op Someflex gedoken: “Voor mij is vooral het enorme aanbod een meerwaarde. Ik heb in het begin heel wat cursussen doorlopen en heb daar erg veel van opgestoken. Ook de dagelijkse snack is erg handig. Zo blijven we mee met de huidige trends. Ik kijk ook uit naar wat de toekomst op Someflex voor ons te bieden heeft.”, zo sluit Brent af.

Bedankt voor de interessante babbel, Brent!

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? DAT KAN JE LEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.