EEN TUINCENTRUM MET EEN GEVOEL VOOR SOCIALE MEDIA

AUTHENTIEKE AANPAK OP SOCIALE MEDIA BIJ TUINCENTRUM DEPREITERE

De Aveve. Wie kent de winkel niet. En toch is het voor elke vestiging van deze grote keten belangrijk om zich als sterk merk te profileren naar de buitenwereld. Dat geldt ook voor Tuincentrum Depreitere, de zaakvoerders van Aveve Koekelare. Al jaar en dag zijn ze actief, en met succes. Hoog tijd voor een inspirerende babbel met Kristof & Tina, over het reilen en zeilen van de sociale media ervaringen van Aveve.

Als Kristof even terugkijkt, dan moet hij terug naar het jaar 2014. Hij was toen al een aantal jaren de uitbater van de winkel, maar dan postte hij zijn eerste bericht online. Zonder plan, zonder strategie, want die kwam van het hoofdkantoor van de keten. Maar wel met de zin om erin te vliegen en mee aan de slag te gaan. En toen maakten ze vorig jaar de beslissing om de winkel grootschalig te vernieuwen. De uitgelezen kans voor Kristof & Tina om hun eigen verhaal meer en meer te delen op sociale media.

“OP SOCIALE MEDIA WILLEN WE ONS EIGEN VERHAAL SCHRIJVEN EN TONEN AAN DE WERELD.”

Tina is vorig jaar mee in de zaak gekomen. Dat was voor het koppel het teken om sociale media vast te grijpen en mee aan de slag te gaan, dat zegt Kristof: “Vanaf het begin had ik door dat sociale media geen randzaak is. Je steekt er tijd in, en dat zorgt er ook voor dat dat loont. Wanneer Tina er vorig jaar bij kwam, kregen we de kans om hier iets extra mee te doen. Op sociale media willen we ons eigen verhaal schrijven en tonen aan de wereld. Maar toch conform de regels van de Aveve-keten”. Die aanwezigheid uitte zich in eerste instantie op Facebook. Maar al snel kwam Instagram erbij. Eerst was dat nog zonder plan.

Maar nu is het wel duidelijk waar ze als Tuincentrum naartoe willen, en hoe ze dat aan de buitenwereld willen tonen, zegt Tina: “Helemaal in het begin was het uitsluitend Facebook. Maar al snel werd Instagram erbij genomen. Kristof zei het daarnet al, eerst was dat 1 keer posten in de maand. Maar sinds de veranderingen in de winkel vorig jaar zijn we echt aan de slag gegaan met de uitbouw van de twee kanalen en het vertellen van ons eigen verhaal. Als het dan gaat over ons doel is het echt het inspireren en het kennismaken met onze passie. Zonder te veel te willen verkopen. De volgers moeten na het bezoeken van onze kanalen goesting hebben om langs te komen. Ze mogen niet overvallen worden met informatie en promoties, dat schrikt af.”.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

“DANKZIJ SOCIALE MEDIA WETEN WE OOK WAT ER LEEFT & WAT WERKT. OP BASIS DAARVAN KUNNEN WIJ DAN OOK GERICHTE KEUZES MAKEN.”

Bij Aveve Koekelare, ook bekend als Tuincentrum Depreitere hebben ze helemaal begrepen dat sociale media meer zijn dan enkel een middel om zichtbaar te worden. Het zorgt er ook voor dat je weet wat er populair is, waar de klanten naar op zoek zijn, deelt Kristof: “Iets wat ik eerst niet in beeld had, is dat sociale media werken op de lange termijn. Dankzij sociale media weten we ook wat er leeft en wat werkt. Op basis daarvan kunnen wij dan ook gerichte keuzes maken. Denk maar aan de inkopen die we doen voor de winkel. Kamerplanten bijvoorbeeld, die doen het erg goed. Dan zorgen wij ervoor dat we nooit zonder vallen.”.

Wat de doelgroep betreft, die vinden ze in Koekelare vooral op Facebook. Het bereik en de interactie die is het grootst op Facebook. En toch houdt dat Kristof en Tina niet tegen om ook op Instagram blijvend te groeien en stappen te zetten: “Wat interessant is om te zien, is dat de doelgroep veel breder gaat dan vroeger. Waar er vroeger nauwelijks twintigers en dertigers geïnteresseerd waren in het bakken van koekjes of kamerplanten, zien we dat dat nu compleet verschoven is. Ook die groep spreken we nu meer en meer aan. Zowel op Facebook als op Instagram.”, aldus Kristof en Tina.

“2022 MOET VOOR ONS HET JAAR WORDEN WAARIN WE VOLOP GAAN INZETTEN OP VIDEO.”

We zagen onlangs al een video passeren. Aveve Koekelare is écht gestart met het uitzoeken en ontdekken van de meerwaarde van video. En dat doen ze met ambities. Dat toont ook het abonnement op Moovly: “Met Moovly hebben we een tool onder de arm genomen om echt aan de slag te gaan met video. 2022 moet voor ons het jaar worden waarin we volop gaan inzetten op video. Nu zijn we de tool echt aan het ontdekken om er dan later heel wat video’s uit te kunnen halen. We zijn erg overtuigd van het medium video. Maar we willen het wel enkel gebruiken als het ook effectief een meerwaarde blijkt te zijn voor ons, zegt Kristof.

Bij Tuincentrum Depreitere, de zaakvoerders van Aveve Koekelare, hebben ze een tijdje geleden de keuze gemaakt om aan te sluiten bij Someflex. Een keuze waar ze nog geen seconde spijt van hebben, zo zeggen Tina & Kristof: “Someflex zorgt ervoor dat wij dé apps en de contenttypes om op in te zetten in onze schoot geworpen krijgen. Wij moeten zelf niet meer op zoek naar de apps en tools om mee aan de slag te gaan. En dankzij de handige videolessen ben je er ook snel weg mee en krijg je goesting om het zelf te gaan proberen. Wij betrappen onszelf erop soms ‘s avonds in de zetel te zitten en naar videolessen vanop Someflex te kijken.Maar dat voelt niet aan als werken omdat het zo laagdrempelig en interessant is.”

Dankjewel voor de inspirerende babbel, Kristof & Tina!

Beluister hier de socialkotcast van het Tuincentrum Depreitere.

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? DAT KAN JE LEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer