Sociale media nieuws en inspiratie

ZO START JE EEN GRATIS WEBSHOP OP INSTAGRAM OF FACEBOOK

Geschreven door Nadja Desmet | 18/03/2022

2020 is het jaar van de social commerce, daar bestaat geen twijfel over. Heel wat handelaars en zelfstandigen vatten dankzij de covid-omstandigheden de koe bij de horens om de langverwachte stap richting webshop te zetten. Maar hoe zet je in één, twee, drie zo’n webshop op? Eenvoudig! Je kunt gewoon in Instagram en Facebook een webshop aanmaken, die meteen ook gekoppeld is aan jouw accounts op sociale media.

ONLINE VERKOPEN: LIEVER GISTEREN DAN VANDAAG

Zelfstandigen en winkel(h)iers zien het met lede ogen aan: de verkoop in de winkels slabakt door het coronavirus, dat veel mensen in hun ‘kot’ houdt. Wie vandaag de stap naar online verkoop nog niet heeft gemaakt, heeft stilaan een achterstand opgelopen. Nochtans is verkopen aan mensen terwijl ze in hun kot zitten, heel eenvoudig. Waar zoeken mensen anno 2020 hun ontspanning onder meer? Inderdaad, op 2020 is het jaar van de social commerce, daar bestaat geen twijfel over. Heel wat handelaars en zelfstandigen vatten dankzij de covid-omstandigheden de koe bij de horens om de langverwachte stap richting webshop te zetten. Maar hoe zet je in één, twee, drie zo’n webshop op? Eenvoudig! Je kunt gewoon in Instagram en Facebook een webshop aanmaken, die meteen ook gekoppeld is aan jouw accounts op sociale media.

Benieuwd hoe je zelf aan de slag kan gaan als online winkelier op Facebook en Instagram? Ontdek ons online leeraanbod en test het gratis of het iets voor jou kan zijn!

TAG JE PRODUCTEN IN BERICHTEN

Een webshop starten op Facebook en Instagram heeft vele voordelen. Niet alleen bereik je dé inwoner op Facebook en/of Instagram daar waar je hem of haar wil hebben: tijdens de vrije tijd. Daarnaast is zo’n webshop via deze sociale mediakanalen gewoon gratis! Je hoeft niets af te staan aan Facebook of Instagram als je verkoopt!

Maar het allergrootste voordeel van een shop op sociale media is dat je de mensen veel gemakkelijker tot je producten brengt. Dankzij de handige tag-mogelijkheden kun je verschillende posts met je producten online gooien, zonder er in eerste instantie naar te verwijzen.

Er verschijnen heel wat foto’s en video’s op sociale media en al te vaak zien mensen er daar piekfijn uit. Wie de post ziet, vraagt zich meer dan eens af waar die toffe kleren, accessoires en andere items op de foto of in de video vandaan komen. Als je daarin jouw producten tagt, kunnen mensen gewoon doorklikken naar jouw shopmodule op Instagram en Facebook. Reclame voor je producten maken, zonder er expliciet reclame voor te maken. Mooi meegenomen!

HOE STEL JE NU ZO’N SHOP IN OP FACEBOOK OF INSTAGRAM?

Door deze grondige vernieuwing van de shopmogelijkheden op zowel Facebook als Instagram, heeft Facebook besloten om ook het beheer van deze shops te professionaliseren. Voortaan dien je al je producten in je shop te beheren in het zogenaamde Handelsbeheer van Facebook. Dat is een applicatie binnen Facebook, die het je mogelijk maakt om verschillende producten in catalogi (= etalages) aan te maken.

Staat je handelsbeheer in orde? Dan kun je een goedkeuring aanvragen bij Facebook en Instagram. Bij Facebook krijg je vrij snel en eenvoudig een goedkeuring om je shop te publiceren. Bij Instagram ligt dat iets moeilijker. Ben je nieuwsgierig of je in aanmerking komt voor een shop op Instagram? Check dan zeker de voorwaarden (handelsbeleid) om een shop te beginnen op Instagram.

Wij hebben speciaal voor jou een gloednieuwe lessenreeks aangemaakt rond deze vernieuwde shopservice van Facebook en Instagram in Someflex. Daarin leggen we in korte videolessen stap voor stap uit hoe je zo’n shop aanmaakt op enerzijds Facebook en anderzijds op Instagram. Je vindt deze vernieuwde lessen hier.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?