1 op 1 gesprekken in je DM's

DM’s of liever ‘direct messages’ groeien in populariteit. We berichten elkaar steeds vaker online, via Whatsapp uiteraard maar ook via berichtdiensten van de sociale media platformen, denk maar aan Facebook Messenger, LinkedIn Messenger of Instagram Messenger.

Wanneer je een bericht of een video plaatst is dat voor al je volgers, of niet-volgers. Jij vertelt dan iets waarvan je vermoedt dat het hen zal raken zodat er interactie ontstaat. Denk aan een vind-ik-leuk, opmerking, reactie, of share. Eens dat je verbonden bent op sociale media kan je ook met iemand in gesprek gaan, één op één met een persoonlijk bericht. Dit is een heel waardevolle manier wanneer je het gesprek gerichter wil maken.

Berichten op sociale media

Wanneer je een bericht krijgt van iemand dan ga je uiteraard zo snel mogelijk reageren, dit is eerder reactief communiceren via privébericht. Dat is een logisch gevolg van zichtbaar zijn op sociale media en maakt deel uit van een goede klantenservice. Ben je op sociale media? Dan mag je ook op elk platform de berichten die je krijgt professioneel en snel beantwoorden.

Je kan ook proactief privé-berichten sturen. Je merkt bijvoorbeeld dat iemand steeds vaker op je content reageert, of een opmerking achterlaat. Dan zou je deze persoon kunnen aanspreken via een privé-bericht. Volg daarvoor deze stappen:

  1. Hou bij welke profielen op jouw content reageren. De meeste sociale media platformen geven ons de cijfers wel rond betrokkenheid (mits een professioneel account)– zoals zoveel vind-ik-leuk’s, zoveel opmerkingen, enz. – maar ze vertellen niet wie er reageert. Dit ga je zelf in het oog moeten houden, of gebruik een app zoals follower analyzer die je daar inzicht over kan geven.
  2. Eens je een profiel hebt geïdentificeerd en je merkt dat het profiel in lijn ligt met je gewenste doelgroep – kan je hen ook gaan volgen. Ga zelf in interactie met dit profiel – laat eens opmerking achter of een reactie op hun content.
  3. De volgende keer dat dit profiel dan in interactie gaat met je content kan je die kans nemen om een gesprek te starten, met een privé-bericht.
  4. Hou het een tijdje bij algemene gesprekken en ga dan stilletjes aan gerichter vragen stellen over jouw product of dienst zodat je eventueel voor hen iets kan betekenen.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Hierbij enkele tips om privé-berichten in goede banen te leiden.

  • Ga elke week eens na welke nieuwe volgers er zijn bijgekomen, en mochten er interessante profielen tussen zitten die in lijn liggen met je doelgroep – waarom geen welkomstbericht sturen?
    • Laat horen dat ze welkom zijn in je community
    • Vertel kort waarom jij er bent of je organisatie er is
    • Stel hen een vraag zodat het gesprek wordt verdergezet
  • Copy-paste geen generieke berichten naar veel verschillende mensen. Probeer elk bericht specifiek voor die persoon te schrijven, dat is oprecht.
  • Wanneer iemand je organisatie heeft vermeld of content van jou deelt, stuur dan een privé-bericht met een persoonlijke ‘dankjewel’.
  • Wanneer er een reactie komt op je verhaal of op je korte video, voorzie dan een kort antwoord via een privé-bericht.
  • Het is zeker aan te raden om zelf ook een actieve volger te zijn, dus ga zelf ook de content van je community bekijken en mocht je iets horen of zien dat je raakt of inspireert – laat het hen even weten in een privé-bericht! Dit maakt je organisatie ook menselijk. Zo las ik vorige week dat iemands hond heel plots gestorven was en heb ik een privé-bericht gestuurd. Daaruit kwam een heel fijn en warm gesprek.
  • Vraag eens voor feedback! Heb je met iemand vaak gesprekken op sociale media, vraag hun mening dan wanneer je iets nieuws lanceert of iets nieuws probeert.
  • Privé-berichten zijn niet enkel interessant voor tekstberichten, je kan ook spraakberichten achterlaten wanneer je iets meer uitleg wil geven, je kan afbeeldingen doorsturen en zelfs video’s. Experimenteer hiermee!

Met je doelgroep verbinden via privé-bericht is dus slim, niet alleen om nieuwe volgers welkom te heten, maar ook om in dialoog te gaan met geïnteresseerde volgers en om goede service te bieden – persoonlijk en oprecht! Wil je meer tips & advies?

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer