5 Tips om je bedrijf via sociale media een boost te geven

Volgens Hootsuite zijn zo’n 4.6 miljard mensen lid van sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat, BeReal, enzovoort. Meer nog, we zijn elke dag gemiddeld 2 uur en 25 minuten actief op sociale media!

sociale media cijfers

Hier niet op inspelen als ondernemer is zonde. En natuurlijk zijn we er ons van bewust dat er heel wat taken op je to-do-lijstje staan. Toch mag het onderhouden van je sociale media kanalen niet ontbreken! Uiteindelijk kan je met sociale media heel wat mensen vanop afstand bereiken. Je krijgt de kans om te werken aan je merkbekendheid, om klantrelaties te ontwikkelen, om te rekruteren en zelfs om te verkopen via deze platformen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De hamvraag is echter, waar te beginnen? En hoe kan je ervoor zorgen dat je steeds up-to-date blijft? Wij staan alvast paraat met 5 eenvoudige tips om je bedrijf een boost te geven binnen het sociale medialandschap. 

5 essentiële social media tips voor bedrijven

sociale media tips

1. Let op trends

Uiteraard hoef je niet te springen op de laatste nieuwe TikTok-challenge of dance-off. Maar het is altijd een goed idee om aandacht te besteden aan trends in sociale media. Want begrijpen op welke sociale media kanalen je doelgroep actief is, welke informatie je publiek zoekt of bijvoorbeeld hoe ze op zoek gaan naar data, kan zeer informatief zijn. Bovendien helpt het spotten van trends ook om content te creëren die resoneert bij je doelgroep. 

Als lid van de Someflex leercommunity blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes binnen sociale media. Via mail, online lessen, expertsessies of door bijvoorbeeld actief informatie uit te wisselen binnen onze community. We voorzien voor gelijk welke type ondernemer een oplossing om trends te spotten.

2 Bouw een strategie

In ons dagdagelijks leven is sociale media niet weg te denken. We spenderen heel wat tijd in de zetel met scrollen, likes uitdelen,... En af en toe durven we ook wel iets te posten. Bovendien is het aanmaken van een Twitteraccount of Facebookpagina gratis en eenvoudig. Maar onderschat niet hoeveel tijd en moeite je in sociale media moet investeren.

Als ondernemer wil je uiteindelijk weten of je investeringen rendabel zijn. En zonder een duidelijk doel, een plan of een strategie is dat niet mogelijk. Neem dus voldoende tijd om een sociale media plan uit te werken. Het zal er voor zorgen dat je inspanningen op je socials consistent blijven, je doelstellingen overzichtelijk worden en je resultaten boekt.

Marketing Strategie

Hier vind je alvast een aantal strategische tips over hoe je een eigen sociale media strategie kan bouwen. Wil je stap voor stap leren hoe je een strategie kan maken voor sociale media? Dat kan via onze korte videolessen van max. 3 minuten. Ontdek ons aanbod en vraag je gratis dagpas nu aan!

3. Maak gebruik van communities en bouw relaties op

Wist je dat ongeveer 44% van de internetgebruikers hun socials gebruiken om onderzoek te doen? Maar waar gaan ze dan naar op zoek? Wél, ze zoeken nuttige tips en tricks, informatie over je merk, waar je voor staat, nieuws, enzovoort.  De druk ligt hoog want de verwachtingen van je publiek op sociale media zijn groot. Ongeacht, je doelgroep wil deel uitmaken van een leuke community, ze willen nuttige informatie consumeren, up-to-date blijven over de laatste nieuwtjes én ze willen dat je als ondernemer met ze in interactie treed. 

Een relatie opbouwen met je doelgroep is dus cruciaal. En dit kan je doen op verschillende manier. Je kan bijvoorbeeld een Facebookgroep starten of een consistent Instagramaccount met dagelijkse stories en reels samenstellen. Wil je te weten komen wat de voordelen hiervan zijn? Check dan zeker onze blogpost ‘Waarom een community opbouwen op sociale media een goed idee is’.

4. Ideetjes uitwisselen met andere ondernemers en experts

Sparren met ondernemers, experts of bijvoorbeeld influencers is de ideale manier om op de hoogte te blijven. Zeker als het gaat over sociale media! We zitten nu eenmaal in een stroomversnelling waar de metaverse, digital, de evolutie van sociale media kanalen,… een steeds grotere impact hebben op onze omgeving.  

Maar hoe doe je dat? Ideeën uitwisselen, expertsessie bijwonen, … kortom, op de hoogte blijven over het reilen en zeilen binnen sociale media? 

Ken je onze Someflex leercommunity al? Of je nu wil online bijleren op een laagdrempelige manier, webinars over sociale media wil volgen of eventueel wil sparren met je pears… Het kan via één enkele reflex, namelijk Someflex. En dat sluit naadloos aan bij onze 5de tip.

5. Constant en regelmatig bijleren over sociale media

Consistentie is een sleutelbegrip om te slagen als ondernemer. En dat is niet anders op sociale media. Maar we weten ook dat het niet altijd evident is om authentieke posts te maken. Bovendien zijn kanalen zoals Meta, Twitter, LinkedIn, enzovoort constant in beweging. Het ene moment moet je een originele foto met een authentieke tekst posten en het andere moment zijn Reels en TikToks maken super hot. 

Via Someflex ben je steeds op de hoogte en leer je hoe je jouw bedrijf een boost kan geven met je platformen. Blijf dagelijks op de hoogte over top topicals via onze sociale media kalender. Leer welke tools je kan inzetten om je sociale media efficiënt te beheren. Ontdek hoe je via social commerce kan verkopen. En nog veel meer!

Ben je nog niet helemaal overtuigd? Ga dan even kijken naar onze freebees. We laten je graag gratis proeven van de mogelijkheden die we aanbieden. En mocht je voor één dag heel even ons aanbod en onze leercommunity willen ontdekken? Wees dan welkom en vraag je dagpas aan.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer