Breng jouw podcast naar het volgende level

Waarom podcasts ook voor jou en jouw onderneming interessant kunnen zijn, dat kreeg je vorig jaar te horen van dé podcastgoeroe van Vlaanderen, Peter Snauwaert. Peter is een ervaren rot in het vak met zijn podcast ‘What’s on your mind?’. Met meer dan 100 afleveringen op de teller was hij dé geknipte man voor deze sessie. Met Someflex én Peter gaan we nu naar the next level met de expertsessie 'Breng jouw podcast naar het volgende level.' Donderdag 13 oktober vanaf 11u stipt.

Podcasting als contenthype. Dat is dezer dagen een waarheid als een koe. In België staan we aan de vooravond van de échte ontploffing van het medium. Het is een format dat al een tijdje meegaat, en de afgelopen jaren vooral populariteit heeft gewonnen in landen als de Verenigde Staten.

Maar, tegenwoordig worden ze zelfs meer beluisterd dan de meeste radioprogramma’s. Ook hier. Hoogtijd dus voor jou om er ook op in te zetten. Dat zegt Peter ook: “Ikzelf ben het medium beginnen inzetten in 2020. Dat het nu een sensatie en een hype is, komt voor mij niet als een verrassing. Ik heb het vanaf de start stilletjes aan zien groeien. Er is een vuurtje aangewakkerd bij heel wat mensen om ermee aan de slag te gaan, en stelselmatig zijn we het allemaal meer en meer beginnen doen. En dat kan ik alleen maar toejuichen.”.

“SOCIALE MEDIA ZIJN TEGENOVER PODCASTS HEEL ERG VAAG. HET IS DOOR DE ALGORITMES VECHTEN OM GEZIEN TE WORDEN.”

Dat het nu zo’n hype is, dat mag eigenlijk ook niet als een verrassing klinken. Sterker nog, verklaren waarom dat zo is, was nog nooit zo simpel: “Niet alleen is de drempel zodanig laag om ermee aan de slag te gaan, met een gratis Anchor-account waar jouw podcast online wordt geplaatst en een smartphone, ben je eigenlijk al vertrokken. Maar nog veel belangrijker: sociale media zijn tegenover podcasts heel erg vaag. Het is door de algoritmes vechten om gezien te worden. Maar tot nu toe bestaan er nog geen algoritmes rond podcasts, dat wil zeggen dat je door consistent te posten een community kunt opbouwen die oprecht geïnteresseerd is in jouw podcast en jouw persoonlijk verhaal. Dat maakt het zo uniek.”, aldus Peter.

De drempel is verlaagd, en de kans om iets uit te bouwen en daarmee een vaste waarde te worden in de oren van jouw doelpubliek stijgt hoe langer hoe meer. En daar werken de verschillende -ondertussen bekende- sociale media kanalen lustig aan mee. Een positieve evolutie zegt Peter: “Het is logisch dat sociale media er zelf mee gaan experimenteren in de vorm van Twitter Spaces, Facebook Hotline en Clubhouse. Maar daarnaast zien zij natuurlijk ook gewoon dat podcasts ‘the next big thing’ zijn, en dat ze hun eigen gebruikers een platform moeten aanreiken waar ze hun product op kwijt kunnen. Het is een win-win omdat je als gebruiker de verschillende sociale media kanalen gaat inzetten om publiciteit te vergaren, en tegelijkertijd spendeer je tijd op al die kanalen.”

ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

“DE MISPERCEPTIE IS VANDAAG DE DAG NOG STEEDS DAT PODCASTS EEN RAKETTECHNOLOGIE VEREISEN.”

Een waardevolle tip: schakel die podcasts in als content om ook mee uit te pakken op jouw sociale mediakanalen. Je kunt er makkelijk verschillende posts aan wijden, het breed uitsmeren op jouw kanalen en zo iedereen meekrijgen in jouw verhaal. Dat is dan ook waar de expertsessie om zal draaien, aldus Peter: “In dit webinar zal ik mijn uiterste best doen om de mensen te informeren en te inspireren over de ‘waarom’ en ‘hoe’ van podcasts. Het is de bedoeling om geïnteresseerden dat duwtje te geven dat ze nodig hebben. Ik waarschuw wel, het virus is besmettelijk. Dus eens aangestoken, ben je écht gebeten om ermee aan de slag te gaan. De misperceptie is vandaag de dag nog steeds dat podcasts een bepaalde rakettechnologie vereisen. Maar niets is minder waar. De drempel ligt lager dan ooit, en het momentum is nog nooit zo ideaal geweest.”.

“PODCASTING IS EEN FORMAT DAT VAN TOEPASSING IS OP ELKE SECTOR. ”

En je vraagt je misschien af of podcasts enkel voor een specifiek publiek bedoeld zijn, en bepaalde sectoren er dus beter niet op inzetten? Dat is misschien wel het allergrootste cliché dat er bestaat: “Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een podcast lanceert als onderdeel van een groter geheel, een groter marketingplan. Je kunt een podcast lanceren zonder extra marketingplan, maar dan ga je snel problemen krijgen met het vinden van onderwerpen. Koppel het daarom als onderdeel van een groter geheel. Daarnaast is podcasting een format dat van toepassing is op elke sector. Vanwege de laagdrempeligheid, vanwege de hype, maar vooral omdat er in alles een podcast schuilt. Kijk als bedrijf eens om je heen, ben je de eerste die gaat inzetten op een podcast over dat onderwerp? Dan ben je niet alleen uniek en heb je misschien wel hét gat in jouw markt gevonden, je hebt daarmee ook een stap voor op jouw concurrenten. Now is the time om er mee aan de slag te gaan, en voorsprong te nemen als organisatie of bedrijf.”, zo sluit Peter af.

ZIN IN MEER EXPERTSESSIES?
Ontdek onze agenda

PODCAST

 

Deel dit bericht op

Lees meer