Hoe sociale media evolueert? Q1 inzichten en EU-regelgeving

Q1 is alweer voorbij en amai, wat een turbulent kwartaal was me dat? Ben je benieuwd naar de geheimen en strategieën achter je favoriete sociale mediakanalen? Zet je dan schrap, want we vatten het graag voor je samen. 

Ohja, dit kwartaal was trouwens extra boeiend door de belangrijke stappen die tal van platformen hebben ondernomen om te voldoen aan de gloednieuwe transparantie-eisen van de EU. Van Facebook tot TikTok, elk platform laat op zijn eigen unieke wijze zien hoe ze streven naar meer openheid. En natuurlijk, we zijn er om je door deze nieuwe updates te loodsen en te onthullen hoe elk sociaal mediakanaal zich aanpast. 

Meta zet 100% in op AI en VR na sterke groei in Q1

Facebook, Instagram, Threads, WhatsApp... samen vormen ze Meta. Dit jaar hebben ze een geweldige omzetstijging van 27% geboekt, wat neerkomt op zo’n $ 36,46 miljard. Indrukwekkend, hè? Hun aantal gebruikers dat dagelijks actief is, is ook gigantisch gegroeid tot wel 3,24 miljard mensen wereldwijd.

Naast hun wereldwijde expansie, focust Meta ook op groei in Europa. Hier richten ze zich specifiek op het versterken van ons vertrouwen en engagement, met een scherp oog op privacy en dataregulering. Door te investeren in betere privacypraktijken en lokale datacenters, probeert Meta niet alleen te voldoen aan de strenge EU-regelgevingen, maar ook hun positie in de competitieve Europese advertentiemarkt te versterken. De focus op transparante communicatie en hoogwaardige gebruikerservaringen lijkt hier de reden voor succes.

En tuurlijk zit Meta niet stil en kijken ze ver vooruit. Zo zetten ze flink in op de toekomst met grote stappen richting artificiële intelligentie (AI) en virtuele realiteit (VR). Ze investeren stevig in Nvidia GPU's en hun VR-afdeling, Reality Labs. Waarom doen ze dat? Wel, Meta ziet enorme kansen in opkomende markten en wil daar de advertentie-inkomsten flink verhogen. Ze geloven echt dat deze regio's de volgende groeigebieden zijn voor hun platformen.

Dus terwijl jij dagelijks door je feed scrolt, werkt Meta achter de schermen hard aan een toekomst vol innovaties en nieuwe kansen. Best cool om te zien hoe ze technologie inzetten om hun positie in de digitale wereld te versterken, vind je ook niet?

Bron: 

SocialMediaToday - Meta Posts Solid Growth in Q1, Highlights Future Investment in AI

TikTok blijft groeien en vernieuwen in Europa

TikTok, het platform dat je kent van de trendy en korte video's, maakt echt een sprong vooruit in Europa. Met een indrukwekkende groei tot 142 miljoen gebruikers in de EU, blijft TikTok een topkeuze onder jongeren. Dat is best wel wat, hè?

Bron: Social Media Today

Maar TikTok is meer dan alleen maar dansjes en trends. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn superbelangrijk. In het eerste kwartaal heeft TikTok bijna 13 miljoen video's verwijderd die niet oké waren, vooral die met gevoelige thema's. Dat doen ze om te zorgen dat jij, als gebruiker, je veilig en fijn voelt op het platform.

Ook de regels volgen neemt TikTok heel serieus. Ze hebben een team samengesteld dat let op wat er allemaal gepost wordt, zodat alles volgens de regels verloopt. Dit doen ze om te voldoen aan de strenge regelgeving van de EU, die willen dat organisaties goed opletten op wat er op hun platformen gebeurt.

Ondanks deze grote uitdagingen, blijft TikTok zichzelf vernieuwen en verbeteren. Ze willen dat jij de tijd van je leven hebt op hun kanaal. Het is een plek waar we ons veilig moeten voelen en tegelijk kunnen genieten van leuke of leerrijke content.

Bronnen: 

TIkTok - Digital Services Act: Publishing our second transparency report on content moderation in Europe

SocialMediaToday - TikTok Reports EU User and Moderation Staff Numbers

LinkedIn zet in op échte connecties

Ook LinkedIn blijft groeien in de EU. Met nu al 47.9 miljoen actieve gebruikers elke maand, zitten heel wat mensen op dit platform op zoek naar kansen. En wist je dat maar liefst 1.7 miljoen Belgen actief inloggen op LinkedIn? Dit onderstreept het belang van LinkedIn, niet alleen als een plek om te netwerken, maar ook als een essentieel onderdeel van je professionele leven.

Bron: Social Media Today

LinkedIn laat een gestage groei zien in heel Europa. Met een toename van zo'n 2.7 miljoen actieve gebruikers in slechts zes maanden tijd. Hoewel deze groei misschien niet explosief is, toont het wel aan dat steeds meer mensen de waarde van dit platform erkennen.

Bron: Social Media Today

Daarnaast is het ook handig om te weten dat LinkedIn's rapporten meestal het totale aantal leden uitlichten, wat soms een vertekend beeld kan geven. Voor wie echt wil weten hoe populair sociale platformen zijn, is het belangrijk om te kijken naar het aantal actieve gebruikers. Wist je dat ongeveer 40% van alle geregistreerde leden van LinkedIn maandelijks actief is? Dat komt neer op ongeveer 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Dit geeft je een realistischer beeld van hoeveel mensen LinkedIn daadwerkelijk gebruiken.

Dit aantal kan misschien lager zijn dan bij andere sociale apps, maar het unieke karakter van LinkedIn heeft nog steeds enorme waarde. LinkedIn focust niet alleen op het aantal leden, maar vooral op het versterken van de waarde van échte connecties. En net dit is superbelangrijk voor iedereen die op zoek is naar zakelijke kansen, carrièrestappen wil zetten, of gewoon professioneel advies nodig heeft.

Bron: 

SocialMediaToday - New EU Reports Provide Insight into LinkedIn Usage

X - Discussies en uitdagingen 

Ondanks wat rumoer rondom Elon Musk, blijft X sterk staan in Europa met wel 111.4 miljoen gebruikers. Wat opvalt, is dat mensen nu meer tijd op X doorbrengen dan voorheen. Ze lezen nieuwtjes, praten mee, en blijven zo op de hoogte van wat er speelt.

Maar niet alles loopt op wieltjes. De problemen rondom het bedrijf zorgen ervoor dat sommige mensen anders naar X kijken. Er zijn ook gebruikers die niet zo blij zijn met de veranderingen sinds Musk het voor het zeggen heeft. Het zorgt voor gemengde gevoelens: aan de ene kant blijven mensen naar X komen voor de nieuwste gesprekken, maar aan de andere kant zijn sommigen onzeker over wat er met X gaat gebeuren.

Dit laat zien dat X nog steeds een plek is waar je moet zijn voor de laatste nieuwtjes en om mee te doen aan grote gesprekken. Dus tja, ook met wat ups en downs blijft X een belangrijke plek voor iedereen die graag snel op de hoogte wil zijn van het wereldnieuws en wil discussiëren over van alles en nog wat.

Bron: 

SocialMediaToday - X Reports Updated EU User Counts

Snapchat groei en innoveert

Ook Snapchat groeit hard! Het aantal mensen dat elke dag Snapchat gebruikt is omhooggeschoten naar 422 miljoen, een toename van 10% jaar-over-jaar. En niet alleen dat, hun inkomsten zijn ook met 21% gestegen naar $ 1,195 miljard. Dat is nogal wat.

Hoe doen ze dat? Simpel, Snapchat blijft nieuwe dingen bedenken. Ze verbeteren steeds hun advertenties en hebben iets nieuws: Snapchat+. Dat is een speciale versie van Snapchat waar je voor betaalt. Hierdoor verdienen ze meer geld en maken ze Snapchat nog leuker voor jongeren. Jongeren houden van Snapchat omdat ze er op creatieve manieren kunnen laten zien wie ze zijn en in contact kunnen blijven met vrienden.

Bovendien blijft Snapchat steeds nieuwe functies toevoegen. Zo maken ze de app beter met nieuwe en creatieve manieren om je uit te drukken en om te connecteren. Een opvallende prestatie is dat de kijktijd op Spotlight, hun TikTok-concurrent, meer dan 125% is gestegen. Dit laat zien dat Snapchat echt kan concurreren in het snel veranderende landschap van sociale media.

Bronnen:

SocialMediaToday - Snapchat increases in users revenue Q1

TechCrunch - Snap total watch time on TikTok competitor increased 125%

Pinterest groeit, innoveert en scoort met AI-collages

Pinterest zit in een indrukwekkende groeispurt! Q1 klom het aantal maandelijkse gebruikers naar 518 miljoen, een stijging van 498 miljoen sinds het vorige kwartaal. Dus ja, dat zijn heel wat nieuwe Pinners erbij!

Hun inkomsten zijn ook flink omhoog gegaan. Dit kwartaal verdienden ze zo’n 740 miljoen dollar. Dat is een groei van 23% in vergelijking met vorig jaar! Maar waar komt al dat geld vandaan? Wel, het meeste geld komt nog steeds uit de Verenigde Staten, ook al zien we vooral een gebruikerstoename in andere werelddelen.

Social Media TodayCijfers Q1 Pinterest - actieve gebruikers

Pinterest lanceerde dit jaar ook iets nieuws: 'Shuffles'. Dit zijn AI-gestuurde collages die je zelf kunt maken en delen, zoals moodboards voor je volgende project of outfit. Het leuke? Shuffles zijn driemaal populairder dan gewone pins! Bill Ready, de CEO van Pinterest, vertelt trouwens dat deze slimme collages helpen om het platform te verbeteren. Ze verzamelen unieke data die Pinterest gebruikt om hun AI te trainen, waardoor we nog betere suggesties krijgen.

Verder richt het sociale mediaplatform zich ook sterk op jongeren, die snel de grootste gebruikersgroep vormen. Dit is natuurlijk slim, want niemand weet beter wat 'in' is dan onze jeugd.

Dus, ben je op zoek naar inspiratie voor je interieur, de nieuwste modetrends, of wil je gewoon weten wat ‘in’ is? Pinterest is duidelijk dé plek om te (her) ontdekken. 

Bronnen:

Social Media Today - Pinterest ziet solide gebruikersgroei in Q1

TechCrunch - Pinterest zegt dat zijn door AI aangedreven collages nu boeiender zijn dan Pins

 

Het is duidelijk: alle sociale mediaplatformen hebben iets gemeen: ze zijn altijd bezig met vernieuwen, groeien en het verbeteren van onze ervaring als gebruikers.

Meta en Snapchat zijn druk met de nieuwste technologie en coole nieuwe functies. LinkedIn en X, ook al zijn ze heel anders, laten ons zien hoe belangrijk goede inhoud en echte betrokkenheid zijn.

Wat betekent dit uiteindelijk allemaal? Wel, de toekomst van sociale media gaat echt over het combineren van innovatie met het vertrouwen en de openheid naar ons, de gebruikers. De socials die dit goed aanpakken, zijn de kanalen waar wij graag blijven komen voor onze dagelijkse dosis nieuws, gesprekken en plezier.

Deel dit bericht op

Lees meer