Hoe vergroot je jouw Facebook impact?

Facebook is nog steeds het grootste sociale media platform in ons land. Maar liefst 74% van de Belgen gebruikt het kanaal minstens één keer per dag. Toch zien we dat het gebruik van Facebook verandert, en de jongeren van Generation Z (tussen 16 en 24 jaar) verlaten het platform steeds vaker en kiezen voor andere sociale media kanalen. Toch kan je op Facebook met je onderneming nog steeds impact hebben. Met deze tips kan je dat zelf testen.

Net omdat Facebook wereldwijd het grootste platform is, zijn veel ondernemingen erop actief. Dat maakt het steeds moeilijker om als merk op te vallen met je content. Vooral met organische content. Iedereen merkt dat het bereik van berichten minder en minder wordt. Plaats je vandaag een niet-betalend bericht op Facebook dan ga je maar 5% van je volgers bereiken. Toch is het mogelijk om op jouw allerbelangrijkste volgers impact te hebben. Maar wie zijn jouw belangrijkste volgers? Dat zijn de volgers die resoneren met je onderneming en die je willen volgen omdat ze geloven in je verhaal en er baat bij hebben om je te volgen. Ze komen op je Facebook-profiel om geïnformeerd te worden.

De veranderende rol van Facebook

Facebook blijft groot maar de reden achter het gebruik ervan is wel anders dan enkele jaren terug. Vroeger gebruikte wij het platform om ons dagdagelijks leven te delen, maar die rol heeft Instagram nu grotendeels overgenomen. Facebook wordt steeds meer de plek om up-to-date te blijven, of geïnformeerd te worden. Zo loggen we in om blogartikels te lezen, nieuwtjes te ontdekken, in persartikels te duiken, informatie over evenementen te verzamelen, enzovoort.

En het algoritme? Dat heeft de laatste jaren ook wat aanpassingen gekregen. Volgens Mark Zuckerbeg zelf krijg je nu berichten op je Facebook-tijdslijn te zien die ‘betekenisvolle interactie’ uitlokken. En berichten van je familie en vrienden krijgen voorrang op berichten van bedrijfspagina’s. Daarnaast heeft het algoritme nog steeds de voorkeur voor recente berichten, dus vaak nieuwe content voorzien blijft belangrijk.

Vergroot je impact

Is de leeftijd van je ideale doelgroep 35+ dan is de kans groot dat deze nog actief zijn op Facebook. Daarom raden we je aan om zelf als organisatie aanwezig te zijn op het platform. Met deze 4 tips kan je je impact vergroten met je organische, beter gezegd niet-betalende, content.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Gebruik Facebook-groepen

Facebook-groepen spelen een steeds grotere rol op het platform, en het gebruik ervan stijgt jaarlijks in populariteit. In een groep krijg je meer die privé-ervaring op het platform. Zo maak je deel uit van een gesloten community met andere gelijkgestemden. Particulieren kunnen groepen starten. Zoals deze populaire groep die werd opgericht tijdens 2020 en nu meer dan 3 miljoen leden telt “View from my Window” . Maar ook organisaties kunnen groepen starten. Zo hebben business coaches Jessica en Amy een groep opgericht voor ondernemende vrouwen in Vlaanderen “Alfavrouwen met Jessica en Amy” . Met 15,000 leden en dagelijkse gesprekken is dit een waardevolle community voor zowel de organisatie als de volgers. Facebook-groepen dienen om verbinding te maken met je ambassadeurs, mensen die heel betrokken zijn met je organisatie.

Kijk naar wat er werkt

Ga niet zomaar ‘blind’ te werk op Facebook, neem een kijkje welke berichten het beter doen dan anderen. Facebook geeft je veel waardevolle gegevens. Gratis zelfs. Gebruik deze! Zo kan je bij “statistieken” gaan kijken hoe goed je berichten scoren op bereik (aantal mensen die je het bericht zien) en betrokkenheid (aantal mensen die je bericht leuk vinden, een reactie plaatsen, een opmerking plaatsen of het bericht delen). Kijk eens welke berichten bij jou het beste score op betrokkenheid. Wat valt er op? Probeer meer gelijkaardige content te delen om steeds beter te scoren op betrokkenheid!   

                           statistieken bericht

 

Plaats relevante content

Verkooppraatjes en droge productfoto’s of affiches horen niet thuis op sociale media, en dus ook niet op Facebook. De 4 – 1 regel telt hier: voor elke commerciële boodschap die je deelt moet je minstens 4 niet-commerciële berichten plaatsen. Dit is content waar je doelgroep iets aan heeft, dit mag nog steeds informatief zijn maar niet commercieel. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een recept of een DIY*-video (*Do It Yourself). Facebook zelf heeft recent nog aangekondigd dat ze meer gaan inzetten op video’s – dus neem dit zeker mee wanneer je nieuwe content wil maken.

Gebruik meerdere features

Een post met een afbeelding of een video werkt veel beter dan enkel tekst. Dus probeer zoveel mogelijk met beelden te werken. Maar probeer ook eens iets anders dan enkel berichten posten. Facebook heeft best veel andere features waarmee je kan experimenteren. Heb je een eigen webshop, dan is Facebook Shops zeker aan te raden. Of start een één-op-één gesprek in Facebook Messenger. Heb je een boodschap voor heel je community? Doe dan een Facebook Live om iedereen aan te spreken! En naast berichten plaatsen mogen zeker ook Facebook Stories niet ontbreken. Of waarom niet een Q&A-sessie opzetten?

                       vraag en antwoord

                         vraag en antwoord 2   

Het grootste sociale media platform in België verdient nog steeds je aandacht, ook al is de rol van het platform veranderd kan het nog steeds relevant zijn. Wil jij nog meer tips, tricks & voorbeelden om meer impact te genereren op Facebook? Dan is de sessie van experte Delphine Van Belleghem zeker iets voor jou. Succes!

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer