Sociale media voor politici: richting 2024

De verkiezingen komen eraan. In 2024 moeten de Belgen opnieuw naar de stembussen om de lokale (oktober) en nationale (mei) volksvertegenwoordigers te bepalen. Niet alleen is de opkomstplicht voor lokale verkiezingen weggevallen, ook mag iedereen vanaf 16 jaar nu voor de Europese verkiezingen gaan stemmen. Dit verandert de manier van campagnevoeren sterk. De oplossing? Online campagnevoeren. Méér dan ooit. Maar hoe doe je dat als (lokale) politicus? En wanneer begin je?

Spannend worden de verkiezingen zeker. Dat staat buiten kijf. Maar op welke manier? Wordt het zichtbaar dat de ene partij sterker heeft ingezet op sociale media dan de andere? Krijgen we zichtbare verschillen tussen politici met een felle online aanhang tegenover die met een beperkte online achterban? 

De mosterd kunnen we halen in Nederland. Daar is de opkomstplicht al langer verdwenen. Daar zien we dat de jongeren wel degelijk massaal naar de stembussen trekken. Ze hechten belang aan de maatschappij en de toekomst van onze planeet. Ze geloven in de politiek die hier een belangrijke steen in kan bijdragen. Jongeren overtuigen te gaan stemmen, het kàn. 

Campagnevoeren is veranderd

Over de vorige verkiezingen van 2018 spreken we nog altijd als de 'Facebookverkiezingen'. Zeg maar de verkiezingen die voor het eerst écht online werden uitgevochten. Welke partij had het meest geïnvesteerd? Hoe trouw bleek de online achterban van een bepaalde politicus?


Wie heeft begrepen dat sociale media een langetermijninvestering zijn, is niet meer gestopt met inzetten op de online kanalen sinds de verkiezingen van 2018. Zo zien we nu al duidelijke verschillen tussen politieke partijen die het begrepen hebben, en zij die achter de feiten (blijven) aanhollen. De kracht van de online platformen zoals Facebook, Instagram en TikTok zit 'm in de directheid ervan. Je kan als politicus wanneer je wil contact leggen met jouw volger, jouw fan, jouw kiezer. Zo kan je makkelijk bouwen aan die 'know like trust'-factor.
Misschien wel het grootste probleem van de politiek: gebrek aan vertrouwen. Dankzij sociale media krijgen ze de kans dat vertrouwen terug te winnen. Wie mee is, slaagt daar zichtbaar in, de rest blijft pijnlijk achter.

Timing is alles

2024 komt steeds dichterbij. Wanneer de "campagnes" uitgerold worden door de verschillende politieke partijen is er geen tijd meer om online te beginnen. Dat moet nu gebeuren, net als het testen van 'wat werkt'. Tijdens de campagne moet het er vanaf de start boenk op zijn. Via sociale media heb je verschillende mogelijkheden om jouw toekomstige campagne nu al te testen. We overlopen ze graag:

  • Bereik per kanaal jouw doelgroep (TikTok eerder jongeren, Facebook eerder de volwassenen 35+, Instagram de combinatie van de 2)
  • Test onderwerpen, slogans, agendapunten, visuals,...
  • Adverteer en leer
  • Breng authentieke content waarbij je zelf in beeld komt - niemand heeft een boodschap aan een droge, nietszeggende visual als je de bevolking wilt overtuigen van jouw partijpunten
  • Experimenteer met video, dat zorgt voor meer betrokkenheid
  • Lees reacties en ga in interactie 
  • ...

Nog niet gestart?

Ben je nog niet gestart met jouw online zichtbaarheid aan te pakken als politicus? Dan ben je laat, maar nog niet te laat. Het moment van de laatste kans speelt zich nú af.
Ben je wel al gestart? Dan wil je vast checken of je op het goede spoor zit.
Iedereen met ambitie om op te komen voor de (lokale) verkiezingen van 2024 heeft baat aan een sterke online achterban. Die komt niet vanzelf.
Someflex kan jou helpen.

Op 14 oktober 2022, 2 jaar voor de volgende verkiezingen, geeft expert & co-auteur van het boek 'Het Nieuwe Campagnevoeren' Nadja Desmet een GRATIS online inspiratiesessie van 30 minuten over sociale media voor politici.

Het is gratis! Grijp je kans!

Deel dit bericht op

Lees meer