SOCIALE MEDIA ZIJN OOK VOOR LOKALE ECONOMIE GEEN BIJZAAK MEER

Sociale media zijn geen bijzaak meer. Ook niet voor lokale handelaars en voor de lokale economie. De coronacrisis heeft ons dit -pijnlijk- duidelijk gemaakt.

Wie eerder investeerde in ‘online’ (webshop, Google, sociale media...), kon er de vruchten van plukken.
Wie nog niet zoveel hierin investeerde, krijgt een (laatste?) kans.

Sociale media zijn het online dorpsplein, waar je ook als lokale handelaar een online etalage kunt openen en klanten actief kunt aantrekken. Wist je dat 65% van de inwoners van een gemeente een profiel heeft op Facebook en dat Instagram het 2de grootste sociaal netwerk is lokaal? Hierop kan je ook de meeste jongeren bereiken. De mogelijkheden om ook via sociale media te verkopen breiden continu uit. Via sociale media kan je zowel de online als de offline verkoop boosten.

FACEBOOK HELPT LOKALE HANDELAARS MET TAL VAN NIEUWE INITIATIEVEN

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, heeft onlangs nieuwe en verbeterde Facebook-winkels op Facebook en Instagram gelanceerd.
Maar…. hadden we niet al winkels op Facebook en Instagram, hoor ik je denken..
Ja, het is waar, Facebookpagina Shops en Instagram Shops waren beide al in gebruik bij veel merken en lokale handelaars.
Wat NIEUW is, is dat bedrijven een online winkel kunnen opzetten die klanten een volledig naadloze ervaring biedt op Facebook + Instagram + de verhalen + advertenties (binnenkort ook Messenger + WhatsApp). Facebook werkt hiervoor samen met Shopify, BigCommerce, WooCommerce en verschillende andere tools van derden.

Een nieuwe functie die eraan komt is “LIVE winkelen” waarmee je ‘kijkers’ realtime kunnen winkelen terwijl je live streamt op Facebook of Instagram!

De nieuwe Facebook winkels bevatten zowel AI als AR: AI-systemen zullen producten in foto's automatisch identificeren en taggen, zodat mensen kunnen linken naar de productfoto's. De AI zal ook productsuggesties voor gebruikers personaliseren. Met Augmented Reality kunnen klanten een voorbeeld van items in hun huis bekijken of make-up, zonnebrillen, enz. passen.

Recent voegde Facebook ook op Instagram nieuwe stickers toe om lokale handelaars te helpen (de MKB-sticker, de ‘food order’ etc.).

MEER SOCIALE MEDIA LEREN? ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

HET SIGNAAL #KOOPLOKAAL KLINKT STEEDS LUIDER. OOK VIA SOCIALE MEDIA!

De lokale community, de lokale economie, het winkelhieren.. ligt ons allen nauw aan het hart. Dat heeft de corona-crisis ons duidelijk gemaakt.
En als de winkels, horeca-zaken en restaurants gesloten zijn, stellen we vragen en doen we bestellingen via het online loket (Messenger, Facebookpagina, privé berichten op Instagram etc.).

De grootste digitale training, wereldwijd, vond plaats in maart en april 2020. De impact hiervan zal groot zijn.
In combinatie met een potentiële nieuwe lockdown en de social distancing regels die nog lang blijven, zullen we merken dat het nieuwe normaal een meer hybride vorm is, de optimale combinatie van online en offline. Zoals in het onderwijs ook wel ‘blended’ noemt. Een combinatie van online en offline is de nieuwe realiteit.

En we zien dat sociale media hierin een belangrijke rol spelen.
Ze zijn niet gewoon een folder waarin ‘geroeptoeterd’ wordt met producten, zo werkt het niet!

VOOR LOKALE ECONOMIE IS DIT EEN WAKE-UP CALL!

Inderdaad… sociale media zijn geen bijzaak meer!


Maar hoe pak je dit aan? Zonder iedereen lange dure opleidingen te laten volgen? Bovendien is het kennisniveau zo verschillend dat het organiseren van opleidingen niet evident is.
Het verandert ook allemaal zo snel waardoor de opgedane info al snel weer gedateerd is.

Wij hebben veel ervaring in het helpen en opleiden van lokale handelaars, via de gemeentelijke diensten lokale economie (sessies ism Vlaio subsidies bv in verschillende gemeenten) en via lokale afdelingen van Unizo.

Ook voor Unizo nationaal hebben we in deze corona-tijd het Winkelhier webinar gegeven: "Zo promoot je jouw website en webshop via sociale media" (de opname hiervan kan je gratis herbekijken via YouTube).


Graag informeer ik jou over ons corona-proof online aanbod voor lokale handelaars, op maat van jouw stad of gemeente.

"Zo word je, als winkelhier, een koploper op sociale media!"

We gaan ervan uit dat:
  • Online bestellen of kopen op vandaag al mogelijk is (ook al is dit geen dure webshop, het kan bv via bestelformulier of de Facebook pagina…)
  • Dat er al accounts zijn op sociale media
  • Dat de handelaar sociale media wilt inzetten om verkoop te boosten (online en offline)
Afhankelijk van hoever de winkelhier al staat op vandaag met zijn/haar sociale media aanpak, zal hij/zij andere stappen zetten om door te groeien.

Daarom voorzien we bij de start een groeiplan zodat iedereen zichzelf kan positioneren en op basis daarvan zelf de volgende stappen kan zetten (er zijn basis en gevorderde lessen).

We voorzien een complete corona-proof online aanpak voor een periode van 3 maanden, met:
  • Online live interactieve sessies (4 webinars van 1u)
  • Videolessen databank met +1.200 videolessen sociale media (basis en meer gevorderde lessen)
  • Leercommunity waar je vragen kunt stellen (en antwoorden krijgt)
  • Inspiratie en ervaringsuitwisseling in een aparte ‘winkelhiers’ groep.
Na elk webinar krijgen de deelnemers ook een overzicht van interessante bijhorende videolessen in Someflex, basis en gevorderd. Zodat ze heel gericht kunnen bijleren.

In de community (en de chat) van Someflex kunnen ze vragen stellen en antwoorden krijgen van andere e-cursisten en van onze experten.

Wekelijks komen er nieuwe videolessen bij. Zo blijven de deelnemers helemaal up-to-date.

Benieuwd naar dit unieke aanbod? Aarzel niet ons vrijblijvend te contacteren!

Hoe pakken we dit aan?
3 maanden online begeleiding om (online/offline) verkoop te BOOSTEN via sociale media.

Om de 2 weken een webinar van 1u.
Dit kan ook ‘s avonds en in de zomer (m.u.v. de week van 21/07 - 31/07).

We bezorgen bij de start:
  • Een inschrijvingslink per webinar (dit is technisch zo te regelen omdat de opvolgmails met gepersonaliseerde linken daar zijn ingesteld).
  • Een activatie-link zodat elke lokale handelaar een login voor Someflex kan activeren.

Deze blijft 3 maanden geldig.

Start: zodra dit kan voor jullie. Dit kan ook in de zomer voor ons (of in te plannen voor het najaar).

Wij hebben in Vlaanderen de grootste online lessen databank over sociale media en het maken van creatieve content en kijken er naar uit om zo samen die lokale economie te boosten!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Deel dit bericht op

Lees meer