#SOCIALKOTCAST - RTS: HOE EEN CAMERABEWAKINGSBEDRIJF MET CREATIEVE CONTENT SCOORT OP SOCIALE MEDIA

Toffe social media posts associeer je misschien niet direct met een bedrijf gespecialiseerd in camerabewaking, toegangscontrole, straalverbinding en radiocommunicatie. Bij RTS, een Iepers bedrijf, is dat anders. Zij hebben sinds een aantal jaren een concreet plan uitgebouwd. Met succes. Nadja praat erover met de marketingverantwoordelijke van RTS, Eva Bouve.

 

Eva is van start gegaan als Office assistant bij RTS in 2019. Voordien was het bedrijf voornamelijk actief op Facebook. Hier en daar een sporadische post. Dan weer een aantal dagen of weken niks. Er was geen rechtlijnigheid, geen concrete visie. En daar is sinds de komst van Eva verandering in gekomen: “In het verleden was het enkel Facebook waar op ingezet werd, maar zonder écht plan. Stelselmatig zijn we sociale media serieuzer gaan nemen. En dat heeft ervoor gezorgd dat we sinds 2020 actief zijn op Facebook, Instagram, YouTube én LinkedIn. Elk kanaal heeft z’n eigen doel, en doelpubliek. En die brede aanwezigheid heeft voor een enorme shift gezorgd.”, dat zegt Eva.

“HET PROFESSIONELE BEREIK OP LINKEDIN IS ECHT EEN MEERWAARDE. MAAR ONZE VOLGERS APRRECIËREN DE CONTENT OP FACEBOOK & INSTAGRAM NET ZO GOED.”

Bij RTS proberen ze op verschillende fronten aanwezig te zijn. Met meerdere brillen op doen ze er alles aan om zichtbaarder te worden. En als die fijne content dan opgemerkt wordt doet dat deugd, aldus Office assitant  Eva: “We krijgen via LinkedIn vaak reacties over de professioneel gerelateerde content die we daar publiceren. Dat professionele bereik is echt een meerwaarde. Maar net zo goed horen we van onze volgers vaak hoe leuk ze onze andere content op Facebook & Instagram vinden. De ene dag zijn onze technici aan het werk op de kerktoren, de andere dag op een schip,.... En dat op beeld kunnen vastleggen en delen op socials, zorgt voor heel wat fijne content. En als die dan geapprecieerd wordt, is dat mooi meegenomen.”.

De voornaamste factor om sterk aanwezig te zijn op sociale media, is het overbrengen van de goede team spirit. RTS is een bedrijf van 17 mensen die in kleine groepjes samenwerken als een hechte vriendengroep. Dat is uniek in het werkleven, en dat mag dan ook gezien worden op socials: “Onze Employer Branding is ontzettend belangrijk. Als bedrijf zijn we eigenlijk permanent op zoek naar getalenteerde techniekers die toe willen treden tot ons fijne team. Daarom doen we zo ons best om die boodschap op de juiste manier naar buiten te brengen. Toekomstige medewerkers moeten aan de hand van onze verschillende pagina’s door hebben wat voor een fijne sfeer hier hangt.”, aldus Eva.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

“DE COLLEGA’S HIER HEBBEN ONDERTUSSEN DIE TAAK VAN CONTENT CREATOR OOK OP ZICH GENOMEN.”

Sinds een 2 à 3 jaar wordt er hard gewerkt aan de structuur binnen sociale media bij RTS. Dat is net zoals bij elk ander bedrijf een zoektocht, maar wel één die heel wat heeft opgeleverd, zegt de Office assitant  “We hebben tegenwoordig een dusdanige structuur opgebouwd die helemaal in teken staat van een aantal vaste zaken. We hebben formats uitgedacht die elke maand terugkomen. En die wederkerigheid zorgt ervoor dat het maken ervan veel vlotter gaat. De collega’s hier hebben ondertussen die taak van content creator ook op zich genomen. En ze vinden het zelf ook leuk. Dat helpt natuurlijk om op onze eigen gekende manier online te verschijnen.”.

Los van de huidige formats proberen ze op initiatief van Eva ook te experimenteren met andere types content. Zo is RTS z’n eerste stapjes aan het zetten in het maken van Reels. Maar net zo goed werken ze hard aan die combinatie tussen Instagram posts en Stories. En het grootste experiment heeft zelfs geleid tot een interessante ontdekking: “Sinds kort ga ik ook langs bij klanten om er een interview af te nemen dat we uitschrijven en publiceren op onze website. Maar dankzij dat interview heb ik ook meteen een aantal posts in mijn hoofd die we als bedrijf zijnde dan ook kunnen plaatsen. En dat zorgt ervoor dat onze content plotsklaps heel erg schaalbaar is geworden waardoor we met 1 product veel verschillende richtingen uit kunnen.”, dat zegt Eva van RTS.

“ONS AANTAL VOLGERS VERDUBBELD ZIEN WORDEN. DAT WAS TOCH EEN MIJLPAAL.”

Eva is nu een aantal jaren actief bij RTS. En in die tijd is er veel gebeurd, heeft ze veel gedaan en is er ook veel veranderd binnen de muren van het bedrijf, maar net zo goed op sociale media. Een mooi moment om stil te staan bij de mooiste momenten: “Er zijn in die jaren al heel wat zaken gebeurd, en ik heb al erg veel mogen doen. Ik ben bijvoorbeeld heel erg trots op het feit dat we ons aantal volgers hebben verdubbeld op sociale media. Maar daarnaast is de feedback die ik heb gekregen over het project met de getuigenissen van klanten ook wel zo goed, dat ik daar zeker trots op ben. Het is fijn om dingen te doen die anderen maar net zo goed jezelf blij maken.’, aldus Eva.

Tot slot wilde Eva graag nog een pluim op de hoed van Someflex steken: “Someflex is voor een échte inspiratiebron. Alle hacks, tips, inspiratie, expertsessies hebben ons al vaak geholpen in het maken en toepassen van content. We zijn dan ook heel blij dat we er nog een jaartje bijdoen.”.

Dankjewel voor het inspirerende gesprek, Eva!

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer