VLAAMSE BROUWERS MET EEN PASSIE VOOR SOCIALE MEDIA

Vanuit een communicatiebureau de ‘Vlaamse Brouwers’ oprichten. Voor de Vlaming met een passie voor bier, communicatie en marketing klinkt dat als goud in de oren. Wanneer het dan ook nog eens succesvol is, voel je je terecht de koning te rijk. Peter Vandecaveye is de zaakvoerder van het communicatiebureau Connectingdots en heeft het merk Vlaamse Brouwers uitgebouwd. Met succes dus, hoog tijd voor een inspirerende babbel.

Bekijk de podcast hier:

Vlaamse Brouwers is vanuit Connectingdots opgericht in 2018. Voor hen begon de uitbouw van het merk met het opstarten van verschillende pagina’s op de sociale media kanalen die we vandaag de dag kennen. Tijdens het opstarten en uitbouwen van de merknaam, kwamen ze in contact met heel wat mensen met een passie voor brouwen. Zo is het merk stelselmatig kunnen groeien, en konden ze beginnen schrijven aan hun verhaal. Nu ondertussen bijna 4 jaar later, kunnen we spreken van een glansrijke start, en een nog mooier ogende toekomst.

“WIJ MET VLAAMSE BROUWERS WILLEN VOORAL INSPIREREN EN ENTHOUSIASMEREN. VIA EVENTS, BEER TASTINGS EN ZELFS THEATERSTUKKEN.”

Het merk Vlaamse Brouwers heeft een inspirerend doel, en ze hanteren daarvoor een zeer brede doelgroep. Het gaat ook veel verder dan enkel het degusteren van bieren, dat zegt Peter Vandecaveye: “Wij met Vlaamse Brouwers willen vooral inspireren en enthousiasmeren. Naar verschillende leeftijdscategorieën toe. We doen dat via events, maar net zo goed de klassieke beer tastings, en zelfs theaterstukken.”

Naast het platform dat Vlaamse Brouwers is, en waarop ze inspireren, bieden ze ook diensten aan zoals het maken van content in allerhande vormen. “Naast de inspiratie die we bieden op ons platform schieten we te hulp met onze kennis in het maken en bedenken van content. Dat kan gaan over zowel video’s, als foto’s, voor sociale media en websites. Het omvat eigenlijk alles wat te maken heeft met het kenbaar maken van jouw bedrijf als brouwer, leverancier, etc.”, dat zegt Peter.

“WIJ GELOVEN HEEL ERG STERK IN EEN GESTAGE GROEI, EN ER IS GEEN BETERE MANIER DAN DAT VIA SOCIALE MEDIA TE DOEN.”

Sociale media spelen voor Vlaamse Brouwers een heel erg belangrijke rol. Bij de start was het voor hen de oplossing om teasers op de mensheid los te laten die hen meer informatie gaven over het merk. In het begin was dat zelfs nog zonder vast patroon of zonder planning in de posts, maar dat is uitgegroeid tot een vast schema om te uploaden, zo zegt Peter Vandecaveye, de founder van Vlaamse Brouwers: “Wij geloven heel erg sterk in een gestage groei, en er is geen betere manier dan dat via sociale media te doen. Zo focussen wij ons op Facebook en Instagram, en van daaruit hebben wij een sterke community uitgebouwd. Via sociale media willen we de mensen nu vooral door laten klikken naar onze website. Om zo onze doelgroep verder uit te breiden.”

ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

“EIGENLIJK ZIJN WIJ MET WEINIG MIDDELEN GESTART. ALS WE DAN KIJKEN NAAR HET BEREIK DAT WE NU GENEREREN, DAAR ZIJN WE BEST TROTS OP.”

Zoals reeds aangegeven stond het begin van Vlaamse Brouwers op sociale media in teken van het teasen, bekendheid vergaren, en informeren. In de loop der jaren hebben ze stevig gewerkt aan het bedenken en het uitwerken van formats. Met succes: “Van een pagina zonder sociale media strategie, zijn we uitgegroeid tot een gekend account met vaste formats. Zo hebben we een aantal formats uitgedacht waarin we de kijker van die post willen laten doorklikken naar de website voor het volledig artikel over een bepaald onderwerp. Dat gaat dan over foodpairing, maar ook recepten, en zo voort. We merken dat onze volgers fan zijn van dit type content. En als iets werkt, dan ben je daar natuurlijk trots op”, aldus Peter Vandecaveye.

Nog iets waar ze bij Vlaamse Brouwers trots op zijn is de manier waarop ze gestart zijn, zo zegt Peter: “Eigenlijk zijn we met relatief weinig middelen gestart. Als we dan kijken naar het bereik dat we nu genereren, daar zijn we best trots op. In België zijn we ook uitgegroeid tot één van de grootste spelers wat betreft pagina’s die iets te maken hebben met bieren, foodpairings, enzovoort. Daarnaast zijn we erg trots op ons organisch bereik. Dat zit nu op 6 tot 13%, en zelf adverteren we voor €1,5 per dag. Om dan te zien dat dat toch dit oplevert, dat is mooi natuurlijk. We blijven die gestage groei zien, en dat is toch het grootste doel.”.

“WE HEBBEN NOG VEEL PLANNEN OP SOCIALE MEDIA EN HET MAKEN VAN CONTENT, PODCASTS IS DAAR ÉÉN VAN.”

Naar de toekomst toe zijn de mensen van Vlaamse Brouwers niet van plan om stil te gaan zitten. Ze blijven groeien, en willen ook zelf continu met nieuwe dingen komen. Zo willen ze dit jaar werk maken van nieuwe content op hun kanalen in de vorm van een podcast: “We hebben nog niet zo lang geleden de expertsessie gevolgd die jullie aanboden over podcasts, en dat idee begint toch meer en meer te borrelen om daar iets mee te doen. We nemen al interviews af, dus we gaan eens denken hoe we die in een podcast kunnen aanbieden. We denken er dus echt over na, zeker omdat veel van onze volgers de vraag al eens lieten vallen om met podcasts aan de slag te gaan”, zo zegt Peter.

Vlaamse Brouwers is groeiende, ook wanneer ze reeds succesvol zijn. En daar hoort ook de ‘kneepjes van het vak beheersen’ bij, en ‘mee zijn met de nieuwste knoppen en tools’. Die vinden ze dankzij Someflex: “Als bedrijf hebben wij niet altijd de tijd om continu mee te zijn met alle nieuwe knoppen en functies, daarom zijn we erg blij met het platform Someflex, dat we echt kunnen gebruiken als het platform dat voor ons de vinger aan de pols is”, zo sluit Peter van Vlaamse Brouwers af.

Bedankt Peter, voor het inspirerende gesprek.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?
Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

 

Deel dit bericht op

Lees meer