WAAROM INZETTEN OP TIKTOK & INSTAGRAM REELS VOOR PROFESSIONEEL GEBRUIK

TikTok en Instagram Reels groeien en blijven groeien. Zowel jong als oud zijn steeds actiever op de app. Ook organisaties, bedrijven en lokale handelaars ontdekken de video- en entertainment-app. Want dat kunnen creators als de beste: entertainen. Toch is het ook op zakelijk vlak een goed idee om aanwezig te zijn op deze apps. Je bereikt een nieuwe doelgroep en hebt onmiddellijk leuke content voor je andere kanalen. De video-app juicht dit toe met opties als een Pro Account en zakelijke accounts. In deze blogpost leg ik jou graag uit wat deze twee tools betekenen en wat je ermee kan.

WAAROM INZETTEN OP TIKTOK EN INSTAGRAM REELS?

Laten we eerst beginnen met de waarom-vraag. Waarom zou je nu inzetten op TikTok en Instagram Reels voor professioneel gebruik? Er zijn verschillende redenen. Eerst en vooral: het bereiken van een nieuwe doelgroep. De grootste doelgroep op deze apps zijn kinderen en jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Wil jij graag tieners bereiken? Dan ben je aan het juiste adres. Zit deze leeftijdscategorie niet onmiddellijk in je doelgroep? Dan hoef je de apps niet onmiddellijk af te schrijven. Je kan TikTok en Instagram Reels ook zien als een laagdrempelige, handige manieren om video-content te maken.

Misschien heb je wel vaak het probleem dat je weinig inspiratie hebt en niet altijd weet wat je nu precies kan filmen. Ook daar hebben TikTok en Instagram Reels oplossingen voor. Het enige wat je hoeft te doen, is regelmatig scrollen op de ‘voor jou’-pagina of de feed in Instagram Reels. De sociale media kanalen zitten namelijk vol trends en challenges waar jij aan kan meedoen. Zo heb je altijd voldoende ideeën om leuke content te maken!

Nog niet overtuigd? Kijk dan hier maar eens naar:

Nieuws Tiktok

WIL JE MEER BIJLEREN OVER TIKTOK EN INSTAGRAM REELS EN JE KANALEN ZO GOED MOGELIJK INZETTEN? DAT KAN JE LEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

TIKTOK PRO ACCOUNT

Een Pro Account aanmaken op TikTok is gratis en in één-twee-drie aangemaakt. Je hoeft enkel bij instellingen op ‘mijn account beheren’ te klikken en dan overschakelen naar Pro Account. Je volgt enkele stappen en voila, je Pro Account is aangemaakt. Je hebt dus geen speciale gegevens nodig zoals een website of Facebookpagina om aan te koppelen. Een Pro Account kan iedereen aanmaken.

Wat is er zo handig? Vanaf je je Pro Account hebt ingesteld, zal TikTok voor jou enkele statistieken gaan bijhouden. Die vind je onder ‘analyses’ bij je instellingen. Je krijgt statistieken te zien van het aantal views, volgers en profielweergaven van de afgelopen week of maand. Ook kan je per video zien wat de gemiddelde totale speeltijd en de gemiddelde kijktijd is. Zeer interessant is dat je ook kan zien waar je videoverkeer vandaan komt.

Al is er wel een addertje: hoe meer views en volgers je hebt, hoe meer statistieken je te zien zal krijgen. Zo heb je ten minste 100 volgers nodig om meer inzicht te krijgen in je kijkers en content. Heb je minder volgers? Dan zal je ook veel minder cijfers en statistieken te zien krijgen.

INSTAGRAM REELS PROFESSIONEEL

Op Instagram Reels ligt het net iets anders. Daar heb je geen expliciete ‘For Business’-tool omdat Reels onderdeel zijn van de app Instagam, en dat is dan weer onderdeel van Meta. Zo’n grote stap kunnen zij dus niet zomaar zetten.

En toch kan je professioneel inzetten op Instagram Reels. En dit is hoe.

Via Instagram Reels heb je het geluk dat je al een bestaande fanbase hebt opgebouwd. Namelijk de volgers van jouw pagina. Die heb je al, je hoeft dus niet volledig van nul te beginnen.

Op Instagram zit een heel erg breed publiek. Van jong tot oud. En al die generaties en doelgroepen scrollen erop los. Het is natuurlijk zaak die mensen aan te spreken met interessante content, zodat ze blijven kijken. Hoe je die interessante content maakt besprak ik eerder in dit artikel. Door onder andere de trends te volgen, en ze toe te passen op jouw sector.

En het is ook nog altijd een gat in de markt. De meeste bedrijven zijn namelijk al wel actief op TikTok, maar velen laten Instagram Reels links liggen. Dat is een kans om erop in te zetten, en de concurrentie een stap voor te zijn.

Tijdens de sessie krijg je nog een pak meer redenen waarom en hoe je professioneel kunt inzetten op Instagram Reels.


Wil je nog meer weten & ben je enthousiast om te leren hoe professioneel in te zetten op deze kanalen? Ontdek het programma van de online expertsessie van 14/12.
Seppe geeft jou met veel plezier tips, tricks & advies om er zelf mee aan de slag te kunnen gaan!

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer