Een betalende campagne op Facebook en Instagram, is het wel de moeite waard?

Op sociale media kan je met een gratis bedrijfsprofiel veel bereiken. Het maken van organische content – zonder betaling – zorgt ervoor dat je als onderneming zichtbaar wordt voor veel mensen. Maar op sommige platformen, zoals Facebook en Instagram, is er zodanig veel content in de aanbieding dat het organisch bereik verzadigd is. Wil je zeker zijn van een hoog bereik en resultaat? Dan kan je betalen om je content bij de juiste doelgroep te krijgen. Met een klein budget per dag kom je al ver in de Meta apps Instagram en Facebook.

De meeste (kleine) ondernemingen zijn actief op sociale media omdat het gratis is én omdat je er bijna 9 miljoen Belgen op kan bereiken. De drempel is zeer laag om actief te zijn op een van de meest effectieve communicatiekanalen aller tijden. Toch is het niet altijd evident om resultaat te boeken, en vooral op de meer ‘klassieke’ sociale media platforms zoals Facebook en Instagram moet je met jouw content concurreren tegen veel andere spelers. Het aanbod is zodanig groot geworden dat je met organische content niet zoveel mensen zal bereiken dan vroeger. Tenzij je content hoge betrokkenheid scoort zal je gemiddeld 2% van je volgers bereiken.

Heb je alles uit je organische content gehaald en weet je ondertussen wat wel en niet werkt? Dan is het misschien tijd om over te stappen op betalende content of gesponsorde berichten zoals ze op Facebook en Instagram heten. Zo ga je er eigenlijk voor zorgen dat mensen jouw content wél te zien krijgen en je kan zelfs kiezen wie die mensen moeten zijn. Wil je dat enkel mannen tussen 40 en 45 jaar in regio Hasselt met interesse in Judo je content zien? Dat kan, mits betaling.

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Betalende content, is dat niet duur?

Veel ondernemers blijven weg van betalende content uit schrik dat het heel duur zal zijn. Maar eigenlijk valt dat goed mee. Je kan je budget zelf bepalen en begrenzen in de Meta Business Suite (de applicatie waarmee je je zakelijke Instagram en Facebookpagina’s kan beheren). Dit kan zelfs per dag. Zo kan je aangeven dat je dagelijks €10 wil spenderen. Op basis van je content en de keuze die je maakt rond doelgroep zal Meta je dan precies vertellen hoeveel mensen je content te zien zullen krijgen. Mooier nog, je betaalt enkel wanneer iemand iets doet met je content: bijvoorbeeld op de URL in het bericht klikt, of je profiel gaat bekijken. Je bent dus zeker dat je geld iets gaat opleveren, want als de gebruiker niets doet ga je ook niets betalen. Cijfers tonen aan dat een Belg gemiddeld zeventien keer per maand op een gesponsord bericht klikt. Wanneer je dus zelfs maar 1 euro per dag spendeert aan een betalende campagne, ga je sowieso meer mensen bereiken dan voordien, en misschien zelfs meer dan je concurrent. Zorg er wel voor dat je het budget slim spendeert door bijvoorbeeld de Meta Pixel te gebruiken en content te gebruiken dat goede resultaten heeft opgeleverd in het verleden.

Gebruik Meta Pixel

Door het gebruik van Meta Pixel kun je advertenties op Instagram en Facebook tonen aan enkel die mensen die je website al reeds bezocht hebben. Dit zijn mensen waarvan je weet dat ze al interesse getoond hebben in je onderneming door je website te bezoeken – dus wanneer je daar je budget op plaatst is de kans hoger dat het tot conversie leidt. Wat je ook kan doen is op basis van de gebruikers die je site al bezocht hebben een lookalike audience gaan maken– dit zijn profielen die hard lijken op jouw doelgroep - die dezelfde demografische of psychografische kenmerken hebben. De kans is dus groot dat ze geïnteresseerd gaan zijn in wat jij te bieden hebt.

Ga verder op wat werkt

Wij raden je aan om met je organische content genoeg resultaten te boeken vooraleer je aan betalende campagnes begint, want als je content organisch niet werkt gaan je betalende campagnes minder impact hebben dan wat potentieel mogelijk is. Wanneer je dus gaat betalen voor een bericht is het slim om content te gebruiken waarvan jij weet dat het werkt – dat het vind-ik-leuks, opmerkingen, shares en saves krijgt. Straffe content dat gebruikt wordt in een gesponsord bericht is een echte win-win. Wanneer je voor een bericht betaalt ga je meer mensen bereiken, maar doe je dat nog eens met content dat werkt – dan gaan je resultaten veel beter zijn.

Zelf aan de slag met campagnes op Facebook en Instagram? Op Someflex leer je er alles over – deze boost sessie is alvast de ideale plek om te beginnen.

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer