Wat is de Meta pixel en hoe gebruik je die?

“Meta” is het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp – maar liefst 82% van de Belgen gebruiken dagelijks één van deze apps. Facebook blijft in België nog steeds het grootste sociale media platform op basis van gebruik. Daardoor heeft het platform enorm veel beschikbare gegevens over gebruikers: gegevens die marketing managers van ondernemingen en organisaties wel kunnen gebruiken in hun advertenties, met behulp van de Meta pixel – tot recent nog de Facebook pixel genoemd.

Net omdat Facebook het grootste platform is wereldwijd zijn veel ondernemingen actief op het platform. Dat maakt het steeds moeilijker om als merk op te vallen met je content. Buiten het plaatsen van organische content op je business page kan je als onderneming ook kiezen ome betalende berichten te plaatsen op Facebook, namelijk een advertentie of gesponsord bericht. Dan ga je bereik ‘kopen’, en je betaalt enkel wanneer iemand werkelijk op je advertentie klikt (het CPC cost per click- model). Omdat de concurrentie zo hoog is op Facebook willen we natuurlijk dat we het meeste resultaat halen uit de euro’s die we spenderen aan betalende berichten – en daarin kan de Meta pixel helpen!

De Meta Pixel

In een notendop is de pixel een klein stukje codetaal dat je kan plaatsen op je eigen website. Dit stukje code identificeert dus de bezoekers van je website en gaat diezelfde mensen ook in het oog houden op de Meta apps zelf – op Facebook of Instagram bijvoorbeeld. Zo kan de Meta pixel dus zien dat bezoeker X op je website jou ook volgt op Facebook en vandaag al drie keer op je advertentie heeft geklikt. Zo weet jij dat bezoeker X pas een aankoop heeft gedaan op je website na de derde klik op de advertentie. De Meta pixel geeft je dus een waardevol beeld van welke advertenties het meest leiden tot een conversie.

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Re-marketing

Waar de Meta Pixel het meest voor wordt gebruikt is re-marketing. Wanneer bezoeker Y in de ochtend via zijn smartphone op jouw website naar een mountainbike heeft gekeken, en die gaat later die dag met hetzelfde toestel op Facebook scrollen – kan Facebook ervoor zorgen dat die bezoeker op zijn Facebook-feed een advertentie ziet van diezelfde mountainbike. Het is door de Meta pixel dat je weet wie die bezoeker is.

Re-marketing is dus een manier om op Instagram of Facebook contact te leggen met bezoekers die je website al bezocht hebben. De kans op conversie of verkoop ligt dus veel hoger. Op deze doelgroep geld inzetten met advertenties is dus een slim idee.

Door de Meta pixel weten we dus wie je website heeft bezocht, en via hun Facebook of Instagramprofiel kan Facebook perfect zien type profiel dit is. Door de gegevens beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan leeftijdscategorie, regio, interesses, beroep, enz, kan Meta ook andere gebruikers gaan aanspreken die heel hard lijken op de bezoekers van jouw website. Dit noemt look-a-like marketing, en zal ook de conversie op je advertenties laten toenemen.

Een meta pixel code kan je zelf aanmaken in je Meta Business Suite, en dit dan plaatsen op je website. Zoek in de Meta Business suite op "Pixel" en kies dan voor de optie "een Facebook-pixel maken en installeren". 

 Facebook pixel

 Facebook pixel2

 

Benieuwd hoe Someflex jou kan helpen in het verder begrijpen en toepassen van de Meta Pixel? In het grootste online leerplatform van Vlaanderen vind jij verschillende boeiende en relevante videolessen van maximum 3 minuten. Zin in meer?

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer