Instagram is back on track: waarom professioneel inzetten op Instagram Stories en Reels

Keer samen met ons terug in de tijd: 10 jaar geleden, waar stond jij als ondernemer? Hoe actief was je online? Ikzelf zat nog op de schoolbanken. En jazeker, als actieve millennial tokkelde en poste ik er vlijtig op los. Via sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en Messenger sprak ik af met vrienden, deelde ik leuke foto’s, enzovoort. Op persoonlijk vlak nam het gebruik van sociale media steeds meer toe. Maar wat op professioneel vlak? 

10 jaar geleden was sociale media eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. En al zeker niet voor bedrijven of organisaties. Had jij, 10 jaar geleden, als ondernemer of organisatie, een profiel op sociale media? Dan was je steevast een early-adopter. 

Vandaag de dag is niet zichtbaar zijn op socials echt geen optie meer! En als we terugkijken naar de cijfers van Coosto dan kan je dit duidelijk zien. Voor je ogen ontrafelt er zich een indrukwekkende race naar meer, meer en nóg meer users: 

nota: ​​ sommige platformen, waaronder WhatsApp, zijn in de eerste jaren van het onderzoek niet meegenomen. Deze cijfers zijn de sociale media groeicijfers uit Nederland.

Uit recente cijfers van analysebureau NapoleonCat boekt Meta dit jaar opnieuw winst. En vooral Instagram springt er tussenuit. Zo eindigde Insta in 2022 met 4.885.100 profielen in België, goed voor een stijging van 14%.

Wij Someflexers, zijn ervan overtuigd dat dit iets te maken heeft met de opkomst van short-form-content. Met andere woorden: Instagram Stories en Reels!

Waarom zakelijk inzetten op Instagram Stories en Reels? 

Instagram groeit hard en Stories en Reels zijn razend populair. Maar waarom zou je Instagram Stories of Reels zakelijk inzetten?

instagram reels

STORIES

Instagram Stories is een ideale manier om de persoonlijke kant van je bedrijf te tonen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van beelden achter de schermen, korte video's van producten of diensten of het organiseren van een Q&A-sessie. Je vertelt een authentiek verhaal. Zo bouw je een band op met je volgers en versterk je jouw merk. 

Nog niet helemaal overtuigd? Dit zijn een aantal krachtige feiten die je zo over de streep trekken:

  • Het aantal Instagram-gebruikers staat op dit moment op 1,074 miljard. En dagelijks gebruiken meer dan 500 miljoen mensen Instagram Stories.
  • Wist je dat 70% van de Insta-gebruikers elke dag naar hun stories kijken?
  • Zo’n 86% van de Instagrammers posten stories.
  • 50% van de bedrijven en organisaties op Insta maken gebruik van stories. En ongeveer 36% adverteert via stories.
  • Meer dan 1 op 3 volgers tonen interesse in een merk of product nadat ze die ontdekken via hun stories.

REELS

Maar uiteraard zijn stories niet het enige waar je zakelijk op inzet. Want ook Instagram Reels staat bekend als één van de ideale methodes om je personal en professional brand te etaleren. 

Hier zijn een 5-tal redenen waarom je Instagram Reels wil inzetten voor je bedrijf: 

  • Het aantal video's dat we op Instagram uploaden en bekijken blijft exponentieel groeien. Als je de cijfers met die van 2 jaar geleden vergelijkt dan besteed men vandaag gemiddeld 80% meer tijd aan Reels op Instagram.

  • Reels bieden een unieke kans om een product of dienst te presenteren. Maak bijvoorbeeld een tutorial of geef een korte demonstratie over hoe je product of dienst werkt.

  • Er zijn heel wat opportuniteiten om jouw brand of organisatie op een leuke manier naar voor te brengen. In een mum van tijd organiseer je challenges en maak je muziekvideo’s. 

  • Snel en doelgericht nieuwe volgers bereiken? Verticale video content is the-way-to-go. Eén op de vier advertenties op Instagram is een video. Gericht adverteren op Instagram, dat doe je dus met Reels. Uiteindelijk spreek je zo een specifieke doelgroep aan.

  • We kunnen het niet ontkennen: een leuke, inspirerende, korte video kan snel viraal gaan. Laat je merk organisch groeien met Reels.

Voilà, Stories en Reels zijn een krachtig instrument voor bedrijven en organisaties. 

Kort samengevat: het succes van Instagram valt niet meer te ontkennen, de populariteit van Stories en Reels blijft toenemen en er zijn eindeloos veel mogelijkheden om creatief om te gaan met short-form-content. Ze zijn een must voor elk bedrijf dat zich online wil profileren. 

Wil je leren hoe je jouw zichtbaarheid boost met Instagram Stories en Reels? 

EVA UBBEN

Je bent helemaal klaar om aan de slag te gaan met je onderneming op Instagram. Je kijkt er naar uit om verhalen te ontwerpen en videocontent te ontwikkelen. Echter, weet je niet waar te beginnen. De veranderingen binnen het algoritme van Instagram maken het niet makkelijk om als bedrijf zichtbaar te worden én zichtbaar  te blijven. 

Onze experte Eva Ubben helpt je uit de nood. In slechts 60 minuten leert ze jou hoe jij een boodschap aan je doelgroep overbrengt, door middel van Instagram Reels en Stories.

Schrijf je in voor onze expertsessie ‘Je zichtbaarheid boosten met Reels en Stories’

Verbeter je skills en ga aan de slag met short-form-content. Neem de touwtjes in eigen hand en wordt expert in jouw sector.  

Je leert hoe je een verhaal écht goed inzet en nieuwe volgers bereikt. Realiseer meer engagement en vergroot je merkbekendheid. Waar wacht je nog op? Grijp je kans nu en schrijf je hier in. 

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer