Waarom inzetten op Facebook geen verloren moeite is

Je kan het je misschien nog vaag herinneren. Maar vroeger was Facebook HET sociale media kanaal, het was the-place-to-be. En met de overname van platformen zoals Instagram en WhatsApp, was het bijna onmogelijk om te zeggen dat je geen Metatool gebruikte. 

En toch barstte de zeepbel van Facebook zeer snel. Het leek alsof er bijna elke maand een nieuw schandaal was, een nieuw privacylek of een nieuwe hoorzitting. Het negatieve nieuws en de talloze updates binnen de algoritmes maakten het steeds moeilijker om contact te leggen met onze doelgroep, en uiteindelijk zien we de enorme populariteit van Facebook dalen.

Het is dus geen verrassing dat je je afvraagt of ‘Facebook het nog wel waard is?’. In deze blogpost gaan we je uitleggen waarom inzetten op Facebook nog steeds nuttig is voor jouw onderneming!

Facebook gebruikers

Stats Facebook

Op vandaag telt Facebook wereldwijd ruim 2,9 miljard gebruikers, ook al moet het zijn populariteit steeds meer delen met andere sociale media kanalen zoals bijvoorbeeld TikTok. Facebook heeft toch nog steeds een zeer grote reach. Wist je dat zo’n 74% van de Belgen dit sociaal kanaal minstens één keer per dag gebruikt? Je bereikt er dus nog steeds een enorm publiek mee! 

Echter verandert het gebruik van Facebook drastisch. Daarom raden we je aan om met dit platform je pijlen voornamelijk te richten op volwassenen ouder dan 30. Zijn Gen X- of Boomers een onderdeel van jouw doelgroep? Zet als ondernemer dan zeker in op Facebook.

Adverteren

In tegenstelling tot heel wat andere socials heeft Facebook een zeer krachtige advertentietool op poten gezet!

Zet je een laag budget in dan kan je er toch al heel wat resultaten mee boeken. Je stemt je advertenties af op demografische eigenschappen en interesses binnen je doelgroep. 

Facebook-ads zijn sterk en flexibel. Je geeft een boost aan de populairste posts en past je advertenties aan om er een zo groot mogelijk rendement uit te halen. Een Facebook-advertentie tonen aan je ideale doelgroep, is zo geklaard.

Social commerce zit in de lift! 

Facebook Live

Uit een trendrapport van Hootsuite blijkt dat ongeveer 53% Gen-Z sociale media gebruiken als zoekmachine. Jonge consumenten gaan dus steeds actiever op zoek naar informatie en updates over jouw merk en je producten via sociale media.

Waarom is dit nu belangrijk? Simpel, 30-plussers zijn reeds actief op Facebook én jongeren gebruiken hun sociale media als researchtool. Uiteindelijk kan je er dus via Facebook voor zorgen dat je een gebruiksvriendelijke bedrijfspagina hebt. Post informatieve content en kies voor een gezonde mix van reels, stories, live shopping, enzovoort. 

Wist je trouwens dat Meta enorm inzet op Live Shoppen, Facebook Shops, Marketplace? De mogelijkheden om te verkopen via Facebook of Messenger zijn een enorme aanwinst sinds 2020. Met een tool zoals Messenger kan je bovendien gouden zaken doen! Via Direct Messaging kan je namelijk makkelijker verkopen. Zo zeggen consumenten dat ze meer vertrouwen krijgen in een merk als ze je rechtstreeks kunnen contacteren via DM’s.

Wil je meer weten over hoe je kan verkopen via Facebook? Ga dan zeker eens kijken naar onze Someflex lessenreeks ‘Shops via sociale media’. Nog geen lid van onze leercommunity, maak dan gebruik van een gratis dagpas

Communities

De opkomst van online communities is gigantisch! Op vandaag heeft ‘community building’ nog steeds een positief effect voor heel wat ondernemingen, en dit sluit mooi aan bij de populariteit van Facebook-groepen. Het aanmaken van een Facebookgroep is de ideale manier om contact te zoeken met je doelgroep of zelfs je ambassadeurs. Wij zijn alvast voorstanders van communities en Facebook-groepen. Niet overtuigd? Check de voordelen van communities bouwen

Blijven groeien en ontdekken

Het maakt niet uit in welke business je actief bent, hoe je het ook draait of keert, Facebook blijft een enorme rol spelen in ons leven. Maar als ondernemer is het vooral belangrijk om up-to-date te blijven over de laatste nieuwtjes en constante veranderingen binnen Meta. Hoe doe je dat? Eén antwoord, via Someflex. Wij maken er onze missie van om jou op de hoogte te houden over alle nieuwtjes binnen het sociale medialandschap. Daarenboven kan je ook makkelijk bijleren over Facebook, social commerce, … via onze snackable videolessen. Benieuwd naar meer? Delphine Van Belleghem leert jou alles over hoe jij meer impact behaald met Facebook. Wees erbij op 15 september vanaf 11 uur. Check de agenda hier.

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer