COMMUNICEREN IN CORONATIJDEN: ZO STERK IS HET LOKAAL BESTUUR VAN KOKSIJDE BEZIG OP SOCIALE MEDIA

We mogen dan allemaal wel in ons kot zitten, de communicatiemolen blijft gewoon doordraaien. Ook in coronatijden. Maar hoe pak je dit praktisch aan? In een nieuwe reeks gesprekken ‘sociale media inspiratie boost’, die we helemaal in de tijdsgeest ‘Interviews uit ons kot’ noemen, kijken we hoe inspirerende voorbeelden uit de praktijk, blijven communiceren in tijden van corona.

Ons eerste interview namen we af met Marie Godderis, communicatiemedewerker bij het lokaal bestuur van de gemeente Koksijde - Oostduinkerke.

Het interview is te bekijken op Youtube en te beluisteren als podcast via Apple Podcasts en Spotify!

 

TEAM COMMUNICATIE KOKSIJDE: WIE ZIJN ZE?

Het team van de dienst Communicatie, Onthaal en Protocol van Koksijde telt 9 personen en zij hebben allemaal hun eigen functie (diensthoofd, coördinator, webmaster, fotograaf, persmedewerker…). Ze vullen elkaar goed aan en in deze bijzondere tijden is dat een verademing. “En in deze gekke corona-tijden, is het voor onze dienst alle hens aan dek”, zegt Marie.

WAT DRIJFT HEN?

“Ons team wil zo goed en duidelijk mogelijk communiceren naar de inwoners, tweede verblijvers, toeristen, ondernemers en eigen medewerkers. De informatie op een goede manier brengen, verstaanbaar voor iedere doelgroep.”

HOE PAKKEN ZE HET AAN?

“Onze dienst is een geoliede machine waarin iedereen zijn eigen taken heeft”, zegt Marie. “Diensthoofd Ilse is in lead over de communicatie en verzamelt alle info en geeft deze dan aan ons door. Iedereen zorgt dan voor zijn specifieke onderdeel. We schakelen hiervoor alle kanalen in, want dat vinden we belangrijk. Offline: mini-editie infokrant Tij-dingen, mini-kinderkrant Plezand, affiche… en online: website, nieuwsbrieven en uiteraard sociale media! Al deze kanalen zijn aan elkaar gekoppeld en/of vullen elkaar aan. Op sociale media houden we de info kort, bondig en duidelijk en verwijzen we door naar onze speciaal opgemaakte website waar we alle info bundelen rond corona!”

WAAR ZIJN ZE TROTS OP?

“Er zijn heel wat berichten waar we trots op zijn, maar we nemen er enkele uit:”

VISUALS

“#8670LovesYou & #Topesterk: de visual met het grote K-hart vol K-logo’s kwam er als eerste. Bedoeling was om een algemeen campagnebeeld te maken met een oplijsting van onze ingezette kanalen rond corona. Iets wat herkenbaar is, maar ook warmte uitstraalt. We lanceerden hierbij 2 #’s. #TopeSterk is onze slagzin die intern al werd gelanceerd en we besloten om deze open te trekken. Want alles wat we samendoen is sterk. De 2e #8670LovesYou is in het leven geroepen om aan te tonen dat we echt iedereen graag zien. Of dat nu inwoners, ondernemers, personeel of tweede verblijvers zijn. De twee gaan ook goed samen en worden gebruikt bij onze berichten.”

“HOU MOED! Alles komt goed: N.a.v. de 2de persconferentie van de Nationale Veiligheidsraad hadden we het gevoel dat de mensen nood hadden aan iets positief. De maatregelen werden verlengd en we merkten dat dit heel zwaar viel. Dus zochten we een motivator. Daarom werd deze campagne gelanceerd. Om mensen aan te sporen om vol te houden.”  

“Mooi weer, Pasen, Moederdag,…: Naast deze twee algemene visuals werden ook andere campagnebeelden aangemaakt in onze huisstijl. Doel: herkenbaarheid, duidelijke informatie voor groot en klein. Door te werken met figuurtjes, lukte het ons om de boodschap over te brengen. Het is speels en fris en we merken dat er veel positieve reacties op komen.”

#KIEKJEVANDEDAG

“Deze werd redelijk snel in het leven geroepen. We wilden tussen al het corona-nieuws door, zorgen voor afwisseling. Iets leuk voor onze volgers. Daarom proberen we dagelijks met een leuk nieuwtje, beeldje, weetje, uitdagingen… de mensen wat af te leiden om niet aan corona te denken. We krijgen zelfs suggesties van inwoners, medewerkers…”

Ondertussen werd de actie #kiekjevandedag mooi afgesloten na 60 kiekjes. Er werd een mooi album van gemaakt.

FILMPJES

"BURGEMEESTER: regelmatig plaatsen we een boodschap van onze burgemeester op sociale media. Hij heeft het over de genomen maatregelen in Koksijde, beslissingen, leuke weetjes en probeert de inwoners, 2de residenten, ondernemers, medewerkers… moed in te spreken. We halen hiermee een groot bereik en krijgen hier heel wat positieve reacties op!”

SPORTDIENST: Onze sportdienst zorgt regelmatig voor leuke (en vooral grappige) work-outfilmpjes. Ze sporen iedereen aan om te bewegen in je kot! En ze maakten ook al leuke uitdagingen voor de collega’s!”

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

COLLEGA’S AAN HET WERK

We vergeten uiteraard onze medewerkers niet. Velen werken van thuis uit, zijn van permanentie op hun dienst of in het gemeentehuis en heel wat medewerkers van de technische diensten zijn druk in de weer. We deden een oproep om foto’s van hun werksituatie te bezorgen en maakten een album aan op onze website. Er werd ook een private Facebook-groep in het leven geroepen waar alle medewerkers zich kunnen aan toevoegen. Deze wordt nu al gretig gebruikt met leuke weetjes, foto’s van op de werkvloer… Het is natuurlijk niet de bedoeling dat niet-personeelsleden zich hierin aansluiten.”

MUSEA/BIB/JEUGDDIENST/CASINO/…

Er bestaat al enkele jaren een Facebookgroep waarvan alle sociale media ambassadeurs van Lokaal Bestuur Koksijde lid van zijn. Daar delen we info met elkaar, geven we suggesties… De musea, bib, jeugddienst, casino, dienst Toerisme,.. werken daar samen leuke berichten uit. Een echte mix over de diensten heen!

SUCCESVOLLE BERICHTEN OP SOCIALE MEDIA

Mondmaskers voor alle Koksijdenaren

Liveoptreden Ozark Henry

70ste Verjaardag burgemeester

#kiekjevandedag openluchtbad

Milieupark krijgt complimenten voor aanpak

NOTP gaat niet door

#kiekjevandedag paardenvissers mogen niet uitzetten, examen Katrien

Pakketten voor kinderen > Sociaal Huis

Applaus voor woonzorgcentra

#kiekjevandedag poort

Bache #topesterk

WELKE TIPS ZOUDEN ZE AAN ANDEREN GEVEN?

  • Zorg voor een samenhangende campagne. Eenduidig, logisch en duidelijk. 

  • Spreek af met andere diensten zodat er geen overload is aan informatie. Communicatiedienst is in lead.

  • Het is crisiscommunicatie: pas je stijl hierop aan!

  • Zoek uit wie je doelgroep is, en sluit zeker geen doelgroep uit.

  • Zorg dat de communicatiemix overeind blijft. Het blijft een “én-én”-verhaal. Iedere inwoner, ondernemer,… moet de info kunnen ontvangen, of dat nu via sociale media, nieuwsbrief, infokrant of website is.

Dankjewel Marie van lokaal bestuur Koksijde voor het delen van zoveel interessante expertise!

Wil je net als Marie en de collega’s van Koksijde online bijleren over sociale media? Dat kan in Someflex!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer