Een algoritme - hoe werkt dat nu eigenlijk?

De algoritmes achter de sociale media platformen doorgronden en begrijpen – veel experten hebben er al uren aan besteed. Want, zeggen ze, wanneer je weet hoe het algoritme werkt dan weet je hoe je kan ‘scoren’ op sociale media. Helaas is dat niet zo simpel, want de details van de algoritmes blijven grotendeels geheim. Toch weten we al veel over hoe ze te werk gaan, maar dan blijft de vraag of we er wel rekening mee moeten houden? We duiken samen even in de wereld van de algoritmes en vertellen je de essentie.

Elk website gebaseerd op een sociaal netwerk hanteert een mechanisme of een code, het algoritme. Dat bepaalt - op basis van verschillende factoren – welke content de gebruikers te zien krijgen en in welke volgorde. Stel dat jij tijdens je middagpauze je Facebook-app of LinkedIn-app opent, dan wordt jouw nieuwsoverzicht of je feed automatisch gevuld met nieuwe verse content. Wat je dus te zien krijgt werd bepaald door het algoritme.

Waarom een algoritme?

Het algoritme heeft eigenlijk één belangrijke taak voor de sociale media platformen: de aandacht van gebruikers zolang mogelijk vasthouden. Dat doe je door content te voorzien dat de gebruiker leuk en interessant vindt, zodat die vaker terugkomt naar het platform en langer blijft scrollen.

Zonder algoritme zou het ook niet optimaal zijn, want er komt tegenwoordig veel meer content op de sociale media websites dan we in één dag kunnen consumeren. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. In de beginjaren van Instagram en Facebook bijvoorbeeld werd content gewoon chronologisch getoond. Je kreeg het laatste bericht dat geplaatst werd te zien. Ondertussen is dat niet meer overzichtelijk met de hoeveelheid content die gepost wordt.

Hoe werkt het algoritme?

Hoe het algoritme werkt en naar welke factoren nu eigenlijk worden gekeken, is een geheim waarover veel experten onderzoek doen. Want we willen allemaal weten hoe we onze content organisch, of gratis, onder de neus van meer gebruikers kunnen krijgen. Maar het algoritme volledig begrijpen is onmogelijk, en zou ook niet zo slim zijn – want het verandert vaak.

Toch kennen we vier factoren waar bijna elk algoritme op let wanneer het berichten gaan voorschotelen.

  1. Wat vindt de gebruiker interessant? Als gebruiker krijg je content te zien waarvan jij in het verleden hebt aangegeven dat je het leuk vindt – dus heb jij vaak een bericht over sporten een duimpje of hartje gegeven, een opmerking achtergelaten of heb je dat type berichten al eens verder gedeeld of opgeslagen? Dan zal het algoritme sportgerelateerde berichten vaker aan jou tonen. Ook worden de type profielen die jij volgt als indicator gebruikt voor interessegebieden.
  2. Originele content doet het goed binnen de algoritmes. Dus heb je een video? Zorg dat je die telkens in zijn originele vorm gaat uploaden en niet zomaar een YouTube of TikTok-link plaatst. Zomaar een bericht van Instagram op Facebook ‘doorduwen’ is dus ook niet aan te raden. Probeer content per platform te voorzien.
  3. Reacties! Het algoritme leidt de kwaliteit van een bericht af aan het aantal reacties kort nadat de post geplaatst werd. Gaan veel mensen een hartje of opmerking geven dat ziet het algoritme dat als een geslaagd bericht en gaat die het aan meer mensen tonen. 
  4. Hoe lang iemand een post bekijkt is ook een factor die aangeeft of het ‘goede’ content is volgens het algoritme. Je wil dus dat mensen blijven hangen.  Een opvallend begin van je bericht of video is dus essentieel. Je hebt 3 tot 5 seconden om indruk te maken. Ook kan een straf en interessant bijschrift zorgen dat mensen langer bij je bericht blijven hangen. 

Bij Pinterest en YouTube werkt het algoritme iets anders, omdat deze twee websites eerder zoekmachines zijn. Gebruikers gaan voornamelijk actief zoeken naar iets, net zoals op Google. Daarna gaan Pinterest en YouTube de zoekresultaten tonen die een goede match hebben met de zoekopdracht. Dit werkt zoals SEO – je moet in je Pinterest-bericht en YouTube-video de juiste kernwoorden verwerken in je titel en in je beschrijving.

Probeer je niet blind te staren op het algoritme van de verschillende platformen en focus op je eigen doel! Dat is het allerbelangrijkste, want het gebruik van sociale media is geen doel op zich!

Op Someflex kan je per platform gaan kijken hoe je kan scoren met je content, ga er vandaag nog mee aan de slag!

Deel dit bericht op

Lees meer