HOE STAD LIER SOCIALE MEDIA BESCHIKBAAR STELT VOOR LOKALE HANDELAARS

In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. In aflevering 6 schoof Anke Dewin, Consulent Ondernemen bij Stad Lier, voor het computerscherm. Ook voor het stadsbestuur van de stad Lier waren de afgelopen maanden een uitdaging. Maar een uitdaging op vlak van sociale media gaan ze daar nooit uit de weg. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.

Bekijk het volledig interview van deze #SocialKotCast op YouTube. 👇


De Stad Lier heeft een tijdje geleden een inspanning gedaan om hun lokale handelaars en ondernemers te laten bijleren via sociale media. En waar kunnen ze dat beter dan via Someflex.

“DE GROEP ONDERNEMERS EN HANDELAARS IS HETEROGEEN EN NIET MAKKELIJK TE BEREIKEN VIA DE ALGEMENE STADSKANALEN. DAAROM DOEN WE EXTRA INSPANNINGEN OM ZE VIA O.A FACEBOOK GROEPEN TE BEREIKEN”

Voor het inzetten van onze sociale media hebben ze bij het team ondernemen in Lier twee strategieën zegt Anke: “onze eerste klantengroep zijn onze Lierse ondernemers, o.a. handel, horeca, industrie en KMO, een hele heterogene groep, maar via onze algemene stadskanalen moeilijk te bereiken. Daarom zetten wij vanuit team Ondernemen sterker en specifieker in op sociale media om die groep te bereiken, door bijvoorbeeld in te zetten op een nieuwsbrief die we deels via sociale media communiceren naar onze handelaars.” Die groep bereiken ze voornamelijk via Facebook, en dan voornamelijk via Facebook Groepen. Zo is zelfs sinds kort een Facebook Groep ontstaan voor iedereen uit Lier die inzet op sociale media met de hulp van Someflex.

Maar ook voor de tweede klantengroep zet de stad Lier fors in op sociale media, zegt Anke Dewin Consulent Ondernemen: “Onze tweede klantengroep, dat zijn de Lierse inwoners en bezoekers en die bereiken we via de algemene sociale media-kanalen van de stad. Dat wordt gestuurd vanuit de communicatiedienst, maar wij leveren uiteraard actief content aan om die groep te bedienen. Voornamelijk via Facebook, Instagram en soms ook via LinkedIn.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

“DANKZIJ GROEPEN IN FACEBOOK LUKT HET OM SNELLER TE SCHAKELEN EN KORTER OP DE BAL TE SPELEN.”

Niet alleen doet de stad Lier stevige inspanningen om die twee klantengroepen te bereiken en te bedienen, het zorgt door die opsplitsing ook voor een enorme groei in efficiëntie. “Door bijvoorbeeld in te zetten op die Facebook Groepen, is het voor ons mogelijk om heel snel te schakelen. Daarnaast hebben we dankzij sociale media in het algemeen heel wat mogelijkheden om interactie te creëren binnen onze klantengroepen. Het leuke eraan is dat er af en toe een discussie ontstaat, dat er bijkomende vragen worden gesteld,... dat is echt wel één van de krachten van die groepen. Zodat bijvoorbeeld handelaars weten dat ze bepaalde zaken kwijt kunnen in die Facebook Groepen, en dat ze vaak zeer snel geholpen zijn.”, aldus Anke Dewin Consulent Ondernemen van de stad Lier.

“HET UITBOUWEN VAN JOUW SOCIALE MEDIA IS EEN LANGETERMIJNPLAN, BLIJVEN VOLHOUDEN IS DE BOODSCHAP!”

De laatste maanden heeft de stad Lier heel wat stappen gezet. Dat maakt het moeilijk kiezen wat betreft de zaken waar ze extra trots op zijn, zegt Anke Dewin: “Dat we zo actief communiceren vanuit ons team, in combinatie met het feit dat we al jaren inzetten op digitale competentieversterking, daar pakken we vanuit de stad graag mee uit. Dankzij sociale media kunnen we vaak korter op de bal spelen, en dat doen we ook. Daar zijn wij het meest trots op.”. Wat overigens vaak vergeten wordt, is dat de weg naar succes op sociale media nooit volledig van een leien dakje loopt. Het vergt heel wat tijd om bepaalde groepen uit te bouwen, en om effectief interactie teweeg te brengen: “Wat ik zeker niet wil vergeten melden is het feit dat het heel wat moeite heeft gekost om de groep met lokale handelaars te creëren zoals die vandaag de dag is. Mààr, eenmaal je ze binnen jouw groep hebt, komt die interactie vaak ook wel vanzelf. Het uitbouwen van jouw sociale media is een langetermijnplan, blijven volhouden is de boodschap!”, zegt Anke Dewin Consulent Ondernemen bij de stad Lier.

Naar de toekomst toe wil stad Lier nog meer inspanningen doen om de Lierse KMO’s, horeca en industrie beter te bereiken, dat loopt tot op heden nog niet zoals gehoopt. Maar bij de pakken blijven zitten is niet aan de stad Lier gegeven: “Voorlopig is het zo dat onze focus op sociale media nog iets meer richting kleinhandel gaat dan richting de middelgrote en grote ondernemingen. Dat evenwicht willen we naar de toekomst toe wel graag herstellen. Daarin doelgericht te werk kunnen gaan blijft voor ons dan ook uiterst belangrijk”, aldus Anke.

“GROEIEN OP SOCIALE MEDIA GEBEURT STELSELMATIG EN HEEFT TIJD NODIG. DAAROM IS HET BELANGRIJK OM GEMOTIVEERD TE BLIJVEN EN VOL TE HOUDEN.”

Als tip refereert Anke graag naar iets wat eerder al aan bod kwam tijdens de podcast, en dat is: niet opgeven. “Mijn voornaamste tip is toch nog altijd om vol te houden in de zoektocht en het uitbouwen van een community. Dat is een waar proces, en niet iets dat je van vandaag op morgen verwezenlijkt kan zien worden. Groeien op sociale media gebeurt stelselmatig en heeft tijd nodig. Daarom is het belangrijk om gemotiveerd te blijven en vol te houden.”, zo zegt Anke Dewin Consulent Ondernemen bij stad Lier.

Tot slot werd de loftrompet voor Someflex ook nog even afgestoken. “Dankzij Someflex hebben we vanuit de stad dagelijks inspiratie en daar halen we heel wat motivatie uit. Maar we merken ook dat heel wat van onze handelaars en ondernemers sociale media actief beginnen te gebruiken dankzij Someflex.”, zo sluit Anke Dewin af.

Dankjewel Anke voor het delen van jouw inspirerende ervaringen en tips!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?
Ontdek onze agenda

 

Deel dit bericht op

Lees meer