PATRICIA REDDE DE OMZET VAN HAAR KLEDINGWINKEL DANKZIJ SOCIALE MEDIA

Schrikken. Dat moet zowat iedere handelaar en zelfstandige hebben gedaan toen de regering midden maart aankondigde dat alle winkels, met uitzondering van de voedingswinkels, tijdelijk de deuren moesten sluiten. “Eerst klonk het nog dat we onze winkel enkel in het weekend moesten sluiten, maar amper enkele dagen later hoorden we dat we volledig de deuren moesten sluiten. Gelukkig konden we omzet maken dankzij sociale media!”

Aan het woord is Patricia Vandenbroucke, uitbaatster van Weekendmode in Sint-Idesbald (Koksijde). Zij is onze nieuwste gast in onze videoreeks ‘Interviews uit ons kot’ en podcast ‘Sociale Media Inspiratie Boost’. Abonneer op onze podcast via Apple podcasts of Spotify!

NIET BIJ DE PAKKEN BLIJVEN ZITTEN

“Onze omzet daalde onmiddellijk spectaculair”, blikt Patricia terug. “Er stond heel wat op stapel, onder meer een modeshow en we voelden dus onmiddellijk de gevolgen van de lockdown. Maar we zijn niet bij de pakken blijven zitten. We hebben meteen beslist om de modeshow die niet kon doorgaan gewoon live uit te zenden op Facebook. We hebben met de verkoopsters enkele outfits geshowd. De mensen vonden dat tof, er waren veel reacties en er was veel betrokkenheid.”

In het begin van de lockdown pakte Patricia de sociale media zelf aan. Maar daar had ze, naar eigen zeggen, gelukkig snel geen tijd meer voor. “Stilletjesaan is alles wat ‘normaler’ geworden en kwamen onze verkoopsters terug, want we zagen dankzij onze inzet de online verkoop spectaculair stijgen. Sociale media en onze webshop waren op dat moment onze enige middelen om omzet te maken en gelukkig zagen we de verkoop daar dag na dag toenemen.”


VAN FACEBOOK NAAR VEEL MEER INSTAGRAM EN… ZELFS TIKTOK!

Tot aan het begin van de lockdown was Weekendmode vooral actief op Facebook en een heel klein beetje op Instagram. Tijdens de lockdown zelf is die balans gekeerd. “Intussen is Instagram volwaardig geworden in vergelijking met Facebook. Vandaag zul je bij ons op Instagram Stories op elk moment een foto zien staan en ook in onze Instagram tijdlijn zorgen we ervoor dat er dagelijks nieuwe foto’s online komen.”

Opvallend, de modewinkel zette ook de stap naar TikTok. “Op voorstel van een aantal van onze jobstudenten”, zegt Patricia. “Zij hebben die TikToks ook gemaakt. Je moet dat jongeren laten doen, vind ik wel.”

Daarnaast begonnen Patricia en haar collega’s ook met WhatsApp Business voor het persoonlijk contact. “Waar we graag ook filmpjes en foto’s op plaatsen, om de mensen kleding- en stijladvies te geven.”


VIDEO OF LIVE VIDEO

Weekendmode experimenteerde de voorbije maanden met nog meer video en zelfs live video. Ze ontdekten onder meer dat het geen eenvoudige keuze is tussen ‘live gaan’ of toch maar een gewone ‘video online zetten’. “We plaatsten al gewone video’s online, nog voor de lockdown, maar hebben nu ook geëxperimenteerd met live”, zegt Patricia.

“Niet enkel onze modeshow ging live, maar we organiseerden ook een live rond kinderkleding. Opvallend was dat bij die laatste niet meteen een impact zichtbaar was in onze omzet. Nu blijkt dat als je er geen actie aan koppelt, je daar weinig respons op hebt. Dus heb je geen actie? Dan doe je beter geen live, maar een gewone video.”

Bij Weekendmode introduceerden ze de voorbije maanden ook ondertiteling bij hun video’s, omdat heel wat mensen nu eenmaal zonder klank (kunnen) kijken. Daarvoor konden ze een beroep doen op een van de vele gratis apps die aangeboden worden in onze Someflex.

Wil je zelf ook bijleren, inspiratie, support en coaching over sociale media? Waar je wilt? Wanneer je wilt? 1 reflex: Someflex! Ontdek dan gratis dagpas en test eens of het iets voor jou kan zijn!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

WEBSHOP EN SOCIALE MEDIA IN VERBINDING

De voorbije maanden ontdekten Patricia en haar collega’s dat sociale media en hun eigen webshop in verbinding met elkaar staan. “We zien dat telkens als we iets posten op sociale media, er verkoop is in onze webshop. En sinds kort zien we hetzelfde in onze winkel trouwens. Soms brengen mensen zelfs een lijstje mee van alles wat ze zagen op sociale media. Mensen zijn voorbereid en bewuster. Sociale media en verkoop, zowel online als offline, zijn helemaal met elkaar verweven.”

En ook de verbondenheid is groter. Het gebeurt steeds vaker dat klanten de winkel binnenkomen en Patricia vertellen dat ze haar kennen van op het internet. “Die verbondenheid is o zo belangrijk voor een lokale winkel.”

TIP: PAS JE STRUCTUUR AAN EN VARIEER!

Patricia geeft graag nog twee cruciale tips mee om ook van jouw lokale handelszaak een even groot succes te maken op sociale media. “Je moet echt de structuur van je handelszaak veranderen”, geeft Patricia als eerste tip mee. “Vroeger hadden wij één verkoopster die één dag per week aan sociale media werkte. Vandaag is ze voltijds ingezet op onze sociale media en webshop. Ze is een online verkoopster geworden. Je voert lang niet meer alleen marketing via sociale media, je kunt er ook echt gaan verkopen.”

“En daarnaast geef ik nog graag mee dat je het best zoveel mogelijk varieert als je post op sociale media. Wij geven enerzijds authentieke foto’s van onszelf, daarnaast foto’s die we krijgen van de merken en ten slotte geven we graag ook eens een foto van de zee en onze omgeving. Een ideale combinatie, het mag niet saai worden, je moet de mensen blijven prikkelen”, besluit Patricia.

Dankjewel Patricia voor het delen van jouw ervaringen en tips.

Heel veel succes nog, zeker ook met het activeren van de kracht van sociale media!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?
Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Deel dit bericht op

Lees meer