#SOCIALKOTCAST: HOE EEN AFVALBEDRIJF AANTREKKELIJK WERD OP SOCIALE MEDIA

In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. In aflevering 11 schoof Helen van Lysebetten, Communicatieverantwoordelijke bij IDM, voor het computerscherm. Want ook bij een Intercommunale is het van cruciaal belang in te zetten op sociale media. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.

IDM, staat voor ‘Intercommunale Durme-Moervaart’ (regio Lokeren, Oost-Vlaanderen), en is een bedrijf dat zich inzet voor de afvalophaling bij mensen thuis en via recyclageparken, maar ook voor bewustwording rond duurzaam materiaalbeheer. Op het eerste zicht zou je denken dat sociale media van geen groot belang is, maar niks is minder waar. IDM heeft de afgelopen jaren heel wat stappen gezet op sociale media. En Nadja had hierover een gesprek met Communicatieverantwoordelijke Helen van Lysebetten.

“AFVALOPHALING IS NIET METEEN HET MEEST SEXY ONDERWERP OM OVER TE BERICHTEN EN MENSEN TE BEREIKEN, MAAR HOE LANGER HOE MEER SLAGEN WE ER TOCH IN”

De laatste jaren is er een verschuiving aan de gang wat betreft de werking rond sociale media bij IDM, legt Helen uit: “Afvalophaling is niet meteen het meest sexy onderwerp om over te berichten, maar steeds vaker slagen we er toch in. Zeker sinds de bewustwording die er meer en meer komt (maar altijd nog meer mag zijn) bij de mensen om te recycleren, om goed en juist om te gaan met afval.,... We merken dan ook dat posts rond dat thema heel goed scoren. En uiteraard zetten we daar extra op in”. Daarnaast willen ze bij IDM hun volgers ook laten kennismaken met de werking van het afvalbedrijf, dat doen ze door ‘behind the scenes’ content, die open keuken toe te passen. En ook dat werpt z’n vruchten af. 

Zo groeit het respect voor de persoon achter de afvalophaler: “Dankzij die ‘behind the scenes’ beelden krijgen de mensen te zien hoe de werkdag van iemand binnen ons team eruit ziet. Langzaam maar zeker krijgen onze mensen het respect dat ze verdienen: dagelijks op pad, in regen en wind en soms moeilijke omstandigheden, toch het afval ophalen aan huis.

Dankzij onze inzet op sociale media is”, aldus Helen.

“DIE AUTHENTIEKE CONTENT VAN ONZE EIGEN MENSEN SCOORT HET BESTE, GENEREERT REACTIES EN DWINGT EEN BEPAALD SOORT RESPECT AF”

Daarnaast is het ook de content waar Helen zelf het meest trots op is: “Die authentieke content van onze eigen mensen scoort het beste, genereert reacties en dwingt een bepaald soort respect af. Als je dat allemaal kunt bereiken via sociale media, dan denk ik dat je blij mag zijn met die verwezenlijkingen. Maar op persoonlijk vlak ben ik ook trots op het feit dat ik af en toe toch nog eens zelf op pad ga om een video op te nemen, daar een leuke montage van te maken, en online te gooien. Dat is nog steeds het populairste content type bij IDM. Het is enorm tijdrovend, maar betaalt zich zo snel terug met fijne reacties en een enorm bereik. Da’s goud waard”. 

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

 “OP FACEBOOK ZAL JE ONS ZELDEN EEN DAG ZIEN MISSEN QUA POSTS, INSTAGRAM GEBRUIKEN WE MEER IN DE WERKLUWERE PERIODES”

Inzetten doen ze bij IDM voornamelijk op Facebook en Instagram. Daar proberen ze de lokale bevolking van de stad of gemeente te bereiken waarin zij met het bedrijf actief zijn. En dat lukt zeer aardig, zegt Helen van Lysebetten: “We proberen op onze kanalen een heel brede doelgroep aan te spreken, en dat doen we door heel frequent actief te zijn op onze sociale mediakanalen. Op Facebook zal je ons zelden een dag zien missen qua posts, Instagram gebruiken we meer in de werkluwere periodes. Meer en meer genereren we ook interactie, wat wel een boost geeft om verder te doen”. 

Met het oog op de toekomst is het voor IDM voornamelijk uitkijken naar de grootschalige campagne die ook op sociale media niet te missen zal zijn: “Naar de toekomst toe is het voor ons vooral zaak om verder te doen hoe we bezig zijn. Grote veranderingen zitten er niet meteen aan te komen.  Al onze capaciteit gaat dezer dagen ook naar een grootschalige campagne om onze volgers binnen de regio bewust te maken van het feit dat hun afval geld waard is als je juist sorteert. Die actie zullen we ook massaal delen op onze socials. En nadien volgt dan natuurlijk de evaluatie om te zien of zo’n campagnes in de toekomst nog steeds tot de mogelijkheden kunnen behoren”, aldus Helen van Lysebetten.

“WIL JE INZETTEN OP SOCIALE MEDIA? WEES JE ER DAN ZEKER BEWUST VAN DAT JE ER TIJD IN ZAL MOETEN STEKEN. MAAR HET HARDE WERK LOONT, DAT MOET JE ALTIJD IN GEDACHTEN HOUDEN”

Helen is lid van onze community sinds 2015, toen er zelfs nog geen sprake was van Someflex, en is dus al enkele jaren actief bezig met sociale media. Aan tips dan ook geen gebrek: “Wil je inzetten op sociale media? Wees je er dan zeker bewust van dat je er tijd in zal moeten steken. Maar het harde werk loont, dat moet je altijd in gedachten houden. En daarnaast kan het ook nooit kwaad om eens te overleggen met een collega, of natuurlijk in de Someflex-community. Niet zeker van een bepaald idee? Vraag het na, doe inspiratie op en durf te doen”, zo zegt Helen van Lysebetten.

Tot slot gaf Helen ook nog haar positieve ervaringen met Someflex mee: “Voor mij zijn de korte snacks heel erg handig, omdat je op korte tijd heel erg veel kan leren dankzij een kort en bondig mailtje. Op die manier leer ik altijd iets nieuws, en blijf ik ook mee met de laatste updates”.

Dankjewel Helen, voor het inspirerende gesprek.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer