'VERBAASD OVER DE KRACHT VAN FACEBOOK OM ONZE SCHOOL BEKENDER TE MAKEN'

Elke dag nog ontmoeten we mensen die overweldigd zijn door de kracht van sociale media. Ook in ons nieuwste aflevering ‘Interview uit ons kot’ in de reeks ‘Inspiratie boost voor jouw sociale media' ontmoetten we zo iemand: Ann Jacobs van de Montessorischool Klimop in Gent. “We zijn een Facebook-pagina gestart om onze deuren ook in coronatijd te openen en ik was ongelofelijk verbaasd over het bereik dat we met onze eerste post haalden”, zegt de ICT-coördinator van de school. Je hoort er alles over in de nieuwe aflevering van onze podcast ' (zowel op Apple podcasts of Spotify te horen).

OPEN KEUKEN TIJDENS DE LOCKDOWN

Sociale media was nochtans geen onbekende voor Ann Jacobs en haar team. Voor de interne communicatie met leerkrachten, ouders en leerlingen deden ze al langer een beroep op de private mogelijkheden van sociale media. Maar de lockdown zorgde ervoor dat Montessorischool Klimop in Gent ook de stap naar de openbare functies van sociale media zette.

“We konden geen ouders of potentiële nieuwe leerlingen meer toelaten in onze school om ons een bezoekje te brengen”, aldus de ICT-coördinator. “Dus werd het veel moeilijker voor de mensen om in te schatten hoe leuk onze school wel niet is. Nu geven we via sociale media een blik achter de schermen.”

Belangrijkste doel is enerzijds naambekendheid creëren, maar ook natuurlijk op termijn nieuwe inschrijvingen genereren.

“OVERWELDIGEND”

De eerste post werd kort voor de herfstvakantie op Facebook en Instagram geplaatst. “En de respons hierop was in één woord gezegd ‘overweldigend’, zeker op Facebook”, blikt de ICT-coördinator terug. “Het was gewoon een post met een werkje rond kleuren en herfstbladeren.”

“Ik was een beetje geschrokken als beheerder van de pagina om te zien hoeveel bereik de post op Facebook wel had. De leerkrachten deelden die post wel, dus we kregen een extra duwtje, maar ik schrok er toch van dat we 1.900 mensen bereikt hadden. Ik werd er al helemaal blij van, maar ook wel een beetje zenuwachtig. Wie kijkt er allemaal mee en oei, over de volgende post zal goed nagedacht moeten worden als zoveel mensen dit zien.”

Ook op Instagram werd diezelfde eerste post geplaatst, maar dat was met een iets bescheidener succes. “Vooral de cijfers op Facebook zijn mij toch bijgebleven. We hadden onze sociale mediakanalen wel kenbaar gemaakt via de nieuwsbrief aan de ouders en natuurlijk hadden we de leerkrachten gevraagd onze post te delen, maar toch.”

“Ik zie Facebook en Instagram een beetje als het vroegere posten van foldertjes in de brievenbussen. Niemand doet dat nog. De sociale media zijn de digitale folders van deze tijd.”


ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

WERVEN VIA SOCIALE MEDIA

Niet zo evident voor scholen is natuurlijk alles wat met privacy te maken heeft. “De GDPR is natuurlijk wel heel streng en wij als school vinden het heel belangrijk dat we deze verordening heel correct en grondig uitvoeren. Daarom heeft elke ouder een formulier ontvangen, waarbij ze expliciet kunnen vragen dat hun zoon of dochter niet in beeld komt. Daar proberen we wel op te letten.”

“Ze hebben daarin de keuze, maar we hopen dat ouders ook wel trots zijn op onze werking, zodat ze die toestemming wel zullen geven.”

Een derde belangrijk doel van het sociale mediagebruik in de Montissorischool is het werven van onderwijspersoneel. “Vroeger ging dit sowieso via de VDAB, maar dan duurde dat een tijdje voor er reactie kwam op onze vacatures, die vaak dringend in te vullen zijn. Tegenwoordig bestaan er heel wat groepen op Facebook waarin juffen en meesters op zoek gaan naar werk. Als we daar onze vacatures op plaatsen, dan zijn die altijd heel snel ingevuld.”

IEDERE LEERKRACHT AMBASSADEUR EN CONTENTMAKER

Ann is blij dat ze kan rekenen op haar team van gemotiveerde leerkrachten, die samen met haar content maken en de content verspreiden. “Mijn collega’s hebben al heel veel expertise en hebben al heel mooi beeldmateriaal gemaakt, die bruikbaar zijn voor sociale media. Ons leerkrachten bekijken alles wat ze doen een beetje met een sociale media-oog. Op die manier hoef ik dat niet alleen te doen. Samen gaan we ervoor!

Ze geeft ten slotte nog een ultieme tip mee: “Start simpel en start met niet al te veel posts. Het is goed gebleken dat wij gestart zijn met één keer per week, want het komt allemaal bovenop het gewone werk. Leer al doende bij, laat je niet overweldigen door alle tutorials die beschikbaar zijn, want het kan veel zijn. Ik heb heel veel gehad aan de Studio voor Makers-tip om tijd te zoeken om je posts in te plannen.”


Dankjewel Ann voor het delen van jouw inspirerende ervaringen en tips!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?
Ontdek onze agenda

 

Deel dit bericht op

Lees meer