SOCIALE MEDIA GEBRUIK STIJGT en VERANDERT in Vlaanderen

SOCIALE MEDIA GEBRUIK STIJGT en VERANDERT
in Vlaanderen. Cijfers digimeter 2021.

Naar jaarlijkse gewoonte heeft het onderzoeksbureau Imec de Digimeter Cijfers van het jaar 2021 gepubliceerd. Daarin kan je alle cijfers over het digitale mediagebruik bij de Vlaming ouder dan 15 jaar ontdekken. We zien dat het sociale media gebruik in Vlaanderen stijgt en verandert. Wij hebben de interessantste cijfers voor jou in een handig overzicht gegoten.

 

Schermtijd blijft stijgen in 2021

De voorbije jaren hebben we onze schermtijd op de smartphone enorm verhoogd. Het begon allemaal in 2020, je weet wel, dat jaar waarin de wereld op slot ging na een wereldwijde pandemie. Toen brachten we gemiddeld 3u05 door op onze smartphone. Kenners hadden verwacht dat die stijgende schermtijd niet zou dalen wanneer de pandemie uit het wereldbeeld zou verdwijnen. En zo is ook gebleken. Dit jaar brachten we dagelijks 3 minuten langer door op onze smartphone. Opvallend: 40% van die schermtijd ging naar sociale media.

schermtijd sociale media en chatapps

Messenger & Facebook zijn vervangen door Instagram & WhatsApp

De grote vier op vlak van maandelijks gebruik blijven net als vorig jaar WhatsApp (83%, +2), Facebook (72%, -2), Facebook Messenger (65%, -1) en Instagram (48% +3). Alle vier de platformen zijn in handen van het bedrijf Meta (voorheen Facebook).

We zien wel een aantal lichte, maar duidelijke verschuivingen die zich doorzetten. Facebook & Messenger moeten als communicatiemiddel steeds meer plaats ruimen voor Instagram (DM) en WhatsApp. En dat heeft voornamelijk te maken met het sociale mediagebruik van jongeren. Steeds meer jongeren blijven weg van Facebook als communicatiemiddel en gebruiken daarvoor WhatsApp. Good to know! 

Facebook en Messenger moeten steeds meer plaatsruimen voor Instagram en WhatsApp.

Een vraagje: Hoeveel verschillende sociale media kanalen gebruik jij gemiddeld per dag? Gemiddeld gebruikt de Vlaming dagelijks 4 verschillende kanalen. Vooral jongeren trekken dat cijfer enorm de hoogte in.  

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media


We zien ook de populariteit van TikTok enorm groeien.

Dat mag natuurlijk geen verrassing zijn als je weet dat de doelgroep 35-44-jarigen met 18% is gestegen op de Chinese sociale media app. TikTok is nog geen medium voor de massa.
Amper 16 procent van de Vlamingen gebruikt het dagelijks. Maar bij de jongeren stijgt de populariteit spectaculair snel. Nu gebruiken 2 op de 3 jongeren de app, 2 jaar geleden was dat amper 1 op de 10.

De grootste groei wordt gerapporteerd door de 16 tot 24-jarigen (62% adoptie, +12), terwijl ook een vierde van de 25 tot 34-jarigen minstens maandelijks gebruik maakt van TikTok. De populariteit van dit platform daalt echter pijlsnel bij de oudere generaties waardoor over alle leeftijden heen 16% (+2) TikTok dagelijks gebruikt.

Ook qua consumptiepatroon is TikTok de vreemde eend in de bijt. Bij de meeste sociale media worden treintjes gevormd (dat wil zeggen dat er verschillende apps na elkaar worden geopend) en worden heel veel korte gebruiksmomenten per dag genoteerd. Bij TikTok zien we een pak minder, maar qua duur veel langere gebruiksmomenten. Zo vertoont TikTok een patroon dat veel dichter in de buurt komt van een zender zoals bijvoorbeeld YouTube of Netflix. Een actieve TikTok-gebruiker is dan ook meteen een intensieve gebruiker: de gemiddelde gebruiker spendeert 67 minuten per dag op de app, terwijl geen enkel ander sociaal medium een gemiddelde schermtijd (over alle gebruikers heen) vertoont van meer dan een half uur per dag.

Populariteit influencers en ook online shoppen neemt toe

Influencers. De ene denkt meteen aan een gladde verkoper van prullen, de andere aan een rolmodel in deze harde wereld. Dat laatste is vooral van toepassing bij de jongeren. Dat blijkt ook weer. Tegenover 2020 is het aantal jongeren die een influencer volgen met 10% gestegen. Nu volgt 75% van de jongeren (16-24 jaar) minstens 1 influencer. Opvallend: ook 45-54 jarigen volgen influencers. Zo’n 18% van de bevraagde mensen binnen die leeftijdscategorie volgt een influencer.

Het online shoppen kende in 2020 een duidelijke groei ten opzichte van 2019. Toen gaf 65% van de Vlamingen aan minstens maandelijks online producten te kopen en 19% zei dat wekelijks te doen. De coronacrisis en de (eerste) lockdown speelden daarin een belangrijke rol. In 2021 liep het aantal maandelijkse online shoppers licht terug tot 60%. Toch zien we nog altijd een stijging van het maandelijks online shoppen van 5% tegenover 2019 (55%). 46% zegt expliciet minder fysiek te winkelen sinds de pandemie door de mogelijkheid om online te shoppen. Bij 25 tot 54-jarigen is dat zelfs meer dan de helft. Online shoppen blijft dus zijn opmars verderzetten.
De meerderheid vindt dat online shoppen hen meer keuze biedt dan fysiek winkelen. Vooral de 25-34 jarigen zijn deze mening toegedaan. 31% vindt het belangrijk dat een online shop van Belgische oorsprong is. Bij de 65+ ers is dat zelfs 43%.

 

Onderschat de populariteit van podcasts niet! 

Heb jij zelf (nog) geen podcast, dan luister je ongetwijfeld wel naar eentje. Dat blijkt ook. 20% van de Vlamingen geeft aan maandelijks naar minstens 1 podcast te luisteren. Vooral 25-34-jarigen waren al fan van het format, dat werd met +30% al duidelijk in de vorige Digimeter.
Maar nu zijn ook de 35-54-jarigen op de hype gesprongen. Het aantal luisteraars binnen die categorie is gestegen met 8%.

En hoe doen we dat dan, die podcasts luisteren? Er zijn verschillende mogelijkheden zoals de Apple of Google Podcast, maar Spotify wint de strijd nog altijd!

 Podcasts winnen aan populariteit in Vlaanderen

 

Niet iedereen is mee

De coronacrisis heeft ons gedwongen om meer digitaal te gaan leven. Vlamingen zijn daardoor ook positiever gaan staan tegenover technologie. Maar dat heeft niet verhinderd dat de kloof met wie niet meekan, nog verder is uitgediept. Imec’s Digimeter is hierbij hét instrument bij uitstek om de status van digitale transformatie in de brede zin van het woord te meten bij de Vlaamse burger om zowel beleid, kennisinstellingen als industrie te voorzien van data om op de veranderende behoeften en gewoontes van burgers in te spelen.  De verschillende evoluties, niet in het minst geaccelereerd door de pandemie van de afgelopen twee jaar, worden mooi weerspiegeld in de segmentatie van Vlaamse burgers in vijf duidelijk onderscheiden Digiprofielen. Deze tonen aan dat er nog veel werk op de plank ligt om de digitale kloof en verschillende andere technologieparadoxen te dichten. 

Interesse om jezelf meer te verdiepen in deze boeiende cijfers? 
Consulteer dan zeker het rapport van de Digimeter 2022.



Interesse om professioneel volgende stappen te zetten met sociale media?


Jouw doelen en doelgroep beter te bereiken? 

Ontdek de mogelijkheden van Someflex. Het grootste online leerplatform van Vlaanderen neemt je bij de hand in de voortdurend veranderende wereld van sociale media.

Hoe? Eenvoudig! Continu micro-leren. Waar en wanneer jij wil! Via korte videolessen én expertsessies leer je beter scoren met sociale media én leuke creatieve content maken. Voor een vast bedrag. Met een toolkit boordevol tips en experten aan jouw zijde.

Benieuwd of het iets voor jou kan zijn? Kom even gratis binnenkijken met de GRATIS DAGPAS. 

 

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer