menu
close_24px

BDO: EERST HUIDIGE KANALEN UITBOUWEN, DAARNA GAAN WE VOOR TIKTOK

Consultancy. Voor velen nog altijd een vaag begrip. BDO is een grote speler in deze sector het bedrijf verstrekt advies om haar klanten te doen groeien. Social media wordt ingezet om de naamsbekendheid van BDO te vergroten, om kennis te delen én om de typische BDO-family sfeer over te brengen. En daar slagen ze met glans in. Tijd voor een inspirerende babbel met Mieke Loncke, Directeur Marketing en Communicatie van BDO Belgium.

Wat professionele aanwezigheid binnen Belgische bedrijven op sociale media betreft, is BDO al lang niet meer aan haar proefstuk toe. In 2012 werd al beslist om volop in te zetten op de hype van de opkomende kanalen. Ze gingen meteen aan de slag met het uitbouwen van volgers en mogelijke klanten op Facebook, LinkedIn en Twitter. In 2019 kwam daar ook Instagram bij. En die keuze verraadt meteen de daadkracht van het bedrijf. Op Instagram zetten ze volop in op employer branding. Een belangrijke en bewuste keuze, zo zegt Mieke in de 10e aflevering van seizoen 2 van de #Socialkotcast.

Zoals dat altijd gaat wanneer je in het diepe springt, gebeurt dat eerst zonder reddingsvest. Zwemvliezen aan en gaan. Zonder specifieke strategie, maar wel met een visie. Zo ging het er in de beginjaren aan toe bij BDO, vertelt Mieke: “In het begin hadden we geen ontwikkelde sociale media strategie en ging BDO intuïtief te werk. Zo werden alle posts op zowel Facebook als LinkedIn gedeeld. Dat waren soms veel te lange blogberichten of gewoon een link naar de website, op andere momenten paste het meer binnen de lijnen die we nu hebben uitgetekend. Maar die lijnen zijn we pas sinds 2019 effectief gaan uitzetten. Zo richten we ons op Instagram volop op employer branding. Facebook en eigenlijk voornamelijk LinkedIn dienen, elk op hun manier dan weer voor professionelere posts die thought leadership beoogen.”.

“DANKZIJ DE AANSTELLING VAN ONZE AV-EXPERT HEBBEN WE ONZE VIDEO-CONTENT NAAR EEN HOGER NIVEAU KUNNEN TILLEN.”

Het Marketing- en Communicatieteam groeide ook fors de afgelopen jaren Eens de plannen op tafel lagen om sociale media doelbewuster in te zetten werd het team verder uitgebreid. “Ondertussen hebben we binnen marketing en communicatie een team van zo’n 10 werknemers uitgebouwd. Onze AV-expert, die instaat voor het audiovisuele, is bijvoorbeeld een recente aanwinst. We merken sinds die aanstelling dat we met video-content goed scoren..”, zegt Mieke.

Wat de doelgroepen betreft ziet BDO een duidelijke overlap in de twee doelen die ze daarbij hebben gesteld. Aan de ene zijde willen ze via Facebook, LinkedIn en ook YouTube aan thought leadership doen. Op die manier proberen ze nieuwe klanten aan te spreken. Aan de andere kant willen ze toekomstige werknemers aanspreken via employer branding op Instagram en Facebook, aldus Mieke: “We zien meer en meer dat die twee doelgroepen met elkaar versmelten. Toekomstige klanten hebben soms een dochter, een nicht, een neef die bij BDO zou willen werken. Het is fijn om te zien dat die twee doelgroepen zo vlot in elkaar overvloeien.”.

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

“WE WETEN WAT WE WILLEN POSTEN OP WELKE KANALEN. VOORALEER TIKTOK ERBIJ KOMT WILLEN WE EERST MATUUR GENOEG ZIJN OP DE HUIDIGE KANALEN.”

De planning op de verschillende kanalen, die is duidelijk bij BDO. Op LinkedIn posten we dagelijks, soms zelfs 2 keer per dag. Op Facebook is dat 3 keer per week en op Instagram zitten we aan zo’n 2 posts per week. We weten echt heel concreet wat we willen posten op welke kanalen. Vooraleer TikTok erbij komt, willen we eerst matuur genoeg zijn op de huidige kanalen. TikTok is een groeiend platform dat we niet mogen negeren. Maar eerst nog wat groeien op de andere kanalen.”, zo zegt Mieke.

BDO helpt haar klanten graag groeien.Daar is de filosofie van het bedrijf ‘Let’s Grow Together’ zowat op gebaseerd. Daarom had Mieke ook heel wat tips mee tijdens de #Socialkotcast om bedrijven die momenteel nog twijfelen op sociale media in te zetten over de streep te trekken: “Wij hebben de meeste vruchten geplukt van het implementeren van een eigen strategie. Begin er daarom niet aan zoals een ‘kip zonder kop’. Het is veel meer dan hier en daar eens iets posten. Als je niet vooruit gaat denken en een visie ontwikkelt, loop je al snel verloren. En daarnaast, steel met je ogen en pas dit toe op jouw eigen bedrijf. Scroll door de feeds van de verschillende kanalen, en pas leuke ideeën toe met een eigen sausje Zet in op de steeds werkende content zoals video.”, adviseert Mieke.

“SOMEFLEX HELPT ONS HET OVERZICHT TE BEWAREN EN OP DE HOOGTE TE BLIJVEN.”

Someflex is voor het MarCom-team van groot belang. Zo doen ze er verschillende ideeën op, en ontdekken ze nieuwigheden die vandaag de dag spelen op sociale media. Mieke benadrukte tot slot “Someflex helpt ons het overzicht te bewaren. Sociale media is véél, heel veel. Dat maakt het niet altijd gemakkelijk. Maar met een hapklaar overzicht kom je al heel ver. Daarnaast zorgt Someflex er ook voor dat wij telkens op de hoogte blijven van alle nieuwe knoppen en tools. Een waardevolle gids in het social media landschap.”

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? INTERSSE IN ONZE ONLINE EXPERTSESSIES?
Ontdek onze agenda

 

Share this article on