HET LINKEDIN ALGORITME EN HOE JE ER MEER BEREIK DOOR KUNT KRIJGEN

Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn enkele vragen die ons heel vaak worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal en is afhankelijk van jouw doel en capaciteit/mogelijkheden. Bovendien is dit ook nog eens afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van LinkedIn of de sociale netwerken. In dit blogbericht leggen we je uit wat algoritmes zijn en waarom deze belangrijk zijn.

HET LINKEDIN ALGORITME

De twee belangrijkste dingen over de LinkedIn-nieuwsfeed zijn: (1) het houdt zich voornamelijk bezig met native, organische inhoud en (2) het is gebaseerd op een algoritme, en niet op chronologie. Net als Facebook, Instagram en Twitter, geeft het LinkedIn-algoritme prioriteit aan posts die je het meest waarschijnlijk ‘relevant’ zal vinden en waarmee je in contact komt met de meest recente inhoud.

Wel met een belangrijk verschil: gebruikers kunnen de inhoud van hun tijdlijn nog steeds handmatig sorteren op chronologie/recentheid, net zoals Twittergebruikers dit nog kunnen.

LinkedIn-Algoritme-hoe-meer-bereik-hoe-vaak-posten-sociale-media

HOE VAAK POSTEN OP LINKEDIN?

Hoewel je best regelmatig probeert te posten -minstens éénmaal per week- geeft het LinkedIn algoritme de voorkeur aan natuurlijke plaatsingsschema’s tegenover regelmatige. Dat betekent dus dat jouw posts bestraft kunnen worden als ze elke dag op exact hetzelfde tijdstip verschijnen.

TIP: Post regelmatig content van hoge kwaliteit op onregelmatige tijdstippen – inclusief in het weekend!

LinkedIn vat ook haar algoritme samen in een handig kader:

LinkedIn-Algoritme-hoe-meer-berei-hoe-vaak-posten-sociale-media

LinkedIn rangschikt posts op basis van de reputatie van jouw account, hoe gebruikers in het verleden op jouw berichten hebben gereageerd, en wat er nog meer wordt gepost door andere gebruikers.

HOE DIT LINKEDIN ALGORITME INTERPRETEREN?

  1. Telkens wanneer je iets plaatst, bepaalt het LinkedIn algoritme of jouw bericht spam, van lage kwaliteit of goed is. Natuurlijk wil je tot de categorie ‘goed’ behoren.

  2. Slaag je voor deze eerste kwaliteitscheck, dan wordt je bericht tijdelijk in het nieuwsoverzicht weergegeven. In deze fase bekijken de algoritme-bots van LinkedIn hoe jouw connecties omgaan met de post.
    • Als ze jouw bericht leuk vinden, erop reageren of het delen, betekent dit dat je hoogstwaarschijnlijk door de volgende filter raakt.
    • Als mensen jouw bericht als spam markeren of het verbergen in hun feed, benadeelt LinkedIn je post.
    • Gebruiken mensen de optie “Meld dit bericht” of “Dit bericht verbergen” omdat je te veel post of omdat je bericht niet interessant is, dan wordt jouw bericht waarschijnlijk uit de nieuwsfeed gefilterd.


    3. Bij deze stap zal het LinkedIn-algoritme verder kijken dan de inhoud van jouw        bericht om te bepalen of het moet blijven verschijnen in de feeds van gebruikers. Ze kijken naar jou en je netwerk om te bepalen of dit een spambericht is.

   4. Deze vierde filter is zeer uniek. Het is het enige sociale netwerk waar berichten door mensen, en dus niet door artificiële intelligentie, worden geverifieerd. Redacteurs beoordelen jouw bericht om te bepalen of het bericht moet blijven verschijnen, en of ze er tips uit kunnen halen voor toekomstige algoritme-veranderingen en productontwikkeling.

Ze willen weten waarom je bericht precies zo goed presteert. Zolang het betrokkenheid blijft krijgen, blijft je bericht in de mix en zet het zijn algoritmische reis door de tijdlijn van gebruikers voort. Dit is de reden waarom je soms berichten op je LinkedIn-tijdlijn ziet die weken oud zijn – iets wat je zeker niet zou zien in de snelle feeds van Facebook en Twitter.

WIL JE MEER OVER LINKEDIN ALGORITME LEREN? 
BENIEUWD? TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

AAN WELK SOORT CONTENT GEEFT LINKEDIN VOORRANG?

LinkedIn geeft bovendien ook een voorkeur aan bepaalde content types. Lange inhoud gedeeld via LinkedIn Publisher, conferentie-kaders, native video’s en LinkedIn live video, zal gemakkelijker een beter bereik kennen.

Zo’n conferentie-kader ziet er zo uit:

LinkedIn-Conferentie-kader-algoritme-social-media

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA EN JE KANALEN ZO GOED MOGELIJK INZETTEN? DAT KAN JE LEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.

Ontdek onze agenda

Deel dit bericht op

Lees meer