WAAROM JOUW PERSONAL BRAND PROMOTEN OP SOCIALE MEDIA

WAAROM JOUW PERSONAL BRAND PROMOTEN OP SOCIALE MEDIA

#PersonalBranding, je ziet het om de haverklap verschijnen. Maar wat betekent het? En waarom is het zo belangrijk om jezelf als merk te profileren? Of je nu een ondernemer of jong professional bent, het is nu meer dan ooit noodzakelijk om een sterk personal brand op sociale media uit te bouwen. Ontdek in deze blog wat Personal Branding is, waarom het belangrijk is en hoe je ermee aan de slag kan!

WAT IS PERSONAL BRANDING?

It’s all about reputation! 

Denken we aan het concept ‘merk’ dan is vaak het eerste wat in ons opkomt een bedrijf of een product. Denk bijvoorbeeld aan merken zoals Apple of Coca Cola. Maar een merk kan evengoed een persoon zijn! Als voorbeeld geven we graag even Erendiz Ates, ook gekend als ‘The LinkedIn Guy’. Door de jaren heen heeft hij beetje bij beetje zijn reputatie, zijn brand via sociale media opgebouwd. Daardoor is hij nu vooral gekend als dé LinkedIn expert.

PERSONAL BRANDING

Een reputatie op sociale media kunnen we beschouwen als een soort van brand. Hoe je wil overkomen, meegeven waar je belang aan hecht, wat je toekomstplannen zijn, enzovoort. Dit zijn allemaal aspecten die onderdeel uitmaken van een persoonlijk merk. Personal Branding op sociale media is dus jouw online uitstraling, jouw identiteit, hoe je jezelf presenteert. Het is kortom alles wat over jou te vinden is.

WAAROM PERSONAL BRANDING?

Jezelf als merk profileren, het is een blijvende trend, maar waarom? Heel simpel, de invloeden van digitalisering en sociale media kanalen zijn niet meer weg te denken. Sociale media is ‘the place to be’ voor quasi alle sectoren. LinkedIn gebruiken we voor professionele doeleinden, WhatsApp om te chatten en via TikTok of Instagram uiten we ons visueel. We gaan via onze socials op zoek naar talent, inspiratie, diensten, producten, noem maar op. Mensen volgen nu eenmaal graag mensen, willen graag weten wie er achter de schermen van een organisatie zit, doen inspiratie op bij anderen en kopen ook het liefst bij mensen. 

Dus, investeren in jouw personal brand op sociale media geeft je de touwtjes in handen om ondernemer te worden van je eigen succes. Nog niet overtuigd? Dan geven we je graag nog even 2 concrete voorbeelden:

Ontdek onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

GEEF JE ORGANISATIE EEN GEZICHT

We weten dat het veel aangenamer is om in contact te komen met mensen en niet met gezichtsloze organisaties. De meeste organisaties zijn jammer genoeg anoniem. Wanneer je een bedrijf contacteert wordt je vaak nog steeds begroet met een logo. Maar zou het niet veel aangenamer zijn om te weten wie er achter de schermen werkt? 

De boodschap is dus, geef je organisatie een persoonlijkheid. Laat zien wie er achter de schermen werkt. Je publiek krijgt je bedrijfscultuur te zien en het kan heel wat voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het beter verkopen van producten en diensten, of het werven en behouden van toptalent.

CONTENT CREATORSOVER TOPTALENT GESPROKEN

Ben je een young professional of ondernemer op zoek naar nieuwe uitdagingen? Dan is het uitbouwen van een personal brand een zeer goed idee. Door moeite en aandacht te besteden aan hoe je overkomt en waar je voor staat kan men je uiteindelijk gaan beschouwen als expert in jouw vakgebied.  

Wanneer je regelmatig inspirerende inhoud post, zal je publiek er zeker aandacht voor hebben. Denk bijvoorbeeld aan CEO's, bedrijfseigenaren, managers, … Allemaal mensen die mogelijk op zoek zijn naar interessante connecties of zelfs potentiële medewerkers. 

HOE JE PERSONAL BRANDING PROMOTEN OP SOCIALE MEDIA?

We zijn ervan overtuigd dat ons profileren als merk op sociale media een goede zet is. Maar waar moet je beginnen? Ontdek hier een aantal tips over hoe je jouw personal brand op de markt kan zetten: 

TIP 1 - BLIJF JEZELF

Waarom doe je wat je doet? Waar wil je naartoe en wat zijn je doelen? Dit zijn een aantal vragen waar we bij stilstaan. Eenmaal je weet wat je doelstellingen zijn hoef je slechts jezelf te zijn. Sociale media is er immers niet om het perfecte plaatje neer te zetten of om een masker op te zetten. Jouw karakter en jouw identiteit zijn iets om trots op te zijn. 

TIP 2 - WAT ZIJN JOUW USP'S? 

Wat zijn jouw ‘Unique Sellings Points’ (of in het kort jouw USP’s)? Maak een brand die 100% jou is. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een eigen huisstijl via Canva te ontwerpen. Of bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een unieke schrijfstijl, een aparte manier van fotograferen of vloggen, ... Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Maar het belangrijkste is dat je laat zien wat jou uniek maakt, zo kan je met je content een verpletterende indruk maken! 

TIP 3 - CONSISTENTIE

Regelmaat is de sleutel tot succes. We blijven het herhalen, wees consistent en maak een planning. Het is belangrijk dat je regelmatig een bericht op sociale media plaatst (1x per week, per dag of per maand). Kies wat het best past binnen jouw organisatie en gebruik de kracht van consistentie. 

TIP 4 -  VOLG ONZE EXPERTSESSIE

Wil je een krachtig merk opbouwen en wens je meer te weten over hoe een personal brand jouw bedrijf of organisatie kan doen groeien? Dan is onze ONLINE OPLEIDING PERSONAL BRANDING VIA SOCIALE MEDIA MET MICHAEL HUMBLET zeker een voltreffer. 

Aarzel niet en wordt een koploper in jouw sector!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Deel dit bericht op

Lees meer