WAAROM SOCIALE MEDIA EN EMPLOYER BRANDING HAND IN HAND GAAN

Heb je het gevoel vaak de boot te missen bij de zoektocht naar toekomstige aanwervingen? Zijn jouw concullega’s je steeds een stapje voor? Dan hebben wij een super tip! Bouw een aantrekkelijke employer brand op sociale media uit. Maak van je socials een platform om aan potentiële kandidaten te tonen hoe het is om bij jou te werken.

The war on talent is een feit, potentiële werknemers rekruteren loopt helaas niet van een leien dakje. Hoe komt dit? Wél, als organisatie, werkgever of ondernemer moet je tegenwoordig transparant en zichtbaar zijn. Bij de zoektocht naar een job gaat men immers alle opties afwegen en grondig onderzoek uitvoeren.

WAT ZIJN DE WAARDEN VAN JE ORGANISATIE? WELKE VOORDELEN HEB JE TE BIEDEN? HOE IS DE SFEER BINNEN JOUW ORGANISATIE? …

Je voelt ons al aankomen, de meerderheid van de werkzoekenden gaan actief op zoek naar informatie. En dit niet alleen via de website van je bedrijf, maar ook via sociale media kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook, Twitter, enzovoort. Ben je dan als bedrijf nauwelijks of niet aanwezig op sociale media dan kan dit zeker een reden zijn voor potentiële sollicitanten om af te haken. Want dit zegt veel over jouw organisatie.

LinkedIn++Employer+Branding

Disclaimer: werkzoekenden spenderen ongeveer 1 à 2 maanden tijd aan onderzoek voor ze gaan solliciteren. In deze statistiek kan je zien via welke kanalen ze informatie vergaren.

Bron: https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/talent-solutions/resources/pdfs/inside-the-mind-of-todays-candidate1.pdf

De hamvraag is echter, hoe zorgen we ervoor dat talentvolle kandidaten ons opmerken, solliciteren en uiteindelijk blijven? Twee woorden, ‘Employer Branding”.

MEER LEREN OVER SOCIALE MEDIA EN EMPLOYER BRANDING? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

WAT IS EMPLOYER BRANDING?
EN WAT IS DE ROL VAN SOCIALE MEDIA?

We zijn er helemaal van overtuigd dat jouw bedrijf een fantastische werkplek is.
Je werknemers zijn gelukkig, ze zijn enthousiast. Maar, hoe zit het met nieuwe werkkrachten en toekomstige wervingen?

Employer Branding via sociale media zorgt ervoor dat je als organisatie laat zien wat je in huis hebt. Je bereikt er niet alleen actieve werkzoekenden mee maar ook mensen die nog elders in een job zitten en misschien toe zijn aan een volgende stap in hun loopbaan. Kortom, je bereikt er meer mensen dan via vacature-sites bijvoorbeeld. Met Employer Branding ontwikkel je een bedrijfsomgeving en -cultuur die ervoor zorgt dat werknemers uitkijken naar hun werkdag.
Meer nog, met Employer Branding via sociale media trek je ook potentiële werknemers aan. Hoe doen je dit? Door transparant te communiceren over je bedrijfsimago, je merk, je beleid, de sfeer op de werkvloer, etc.

WAT IS NU DE ROL VAN SOCIALE MEDIA IN EMPLOYER BRANDING?

Zoals je vast wel al weet zijn sociale media kanalen zoals Linkedin, Instagram, Facebook, ... zeer toegankelijk en hebben ze bovendien een groot bereik. Maar wist je dat zo’n 49% van alle professionals bedrijven op sociale media volgen om op de hoogte te blijven van openstaande vacatures? (LinkedIn 2019)

LinkedIn+Social+Media

Bron: https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/talent-solutions/resources/pdfs/inside-the-mind-of-todays-candidate1.pdf

Daar blijft het niet bij. Volgens statistieken van Talent-works maakt ongeveer 59% van je sollicitanten actief gebruik van social media om jouw organisatie te onderzoeken.

Kortom, het weglaten van sociale media als tool in je Employer Branding strategie is een NO-GO!

HOE EEN SUCCESVOL EMPLOYER BRAND UITBOUWEN OP SOCIALE MEDIA?

We hebben je helemaal overtuigd, Employer Branding via sociale media inzetten is een goede zet. Maar hoe ga je hiermee aan de slag? Graag geven we je alvast 3 tips mee:

1. Schakel je medewerkers in. Het enthousiasme van je werknemers is aanstekelijk én perfect om in te zetten op sociale media. Maak bijvoorbeeld een “Follow my day” video van een werknemer zijn of haar dag op de werkvloer. Dit is een ideale manier om te laten zien hoe de dagelijkse gang van zaken binnen je organisatie eruitziet.

2. Deel waardevolle content zoals evenementen, gerealiseerde projecten, een nieuwe werkplek, co-creaties, ... Vergeet zeker niet om voldoende beeldmateriaal van dergelijke activiteiten te maken! Potentiële kandidaten willen zich namelijk kunnen voorstellen hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Dit kan je makkelijk tonen door gebruik te maken van foto’s en video’s op al je socials.

3. Wees interactief en ga in dialoog op sociale media. Je kan dit doen door tijdig te reageren op opmerkingen en vragen. Maar je kan ook zelf vragen stellen aan je doelgroep. Het is voor je volgers altijd fijn om te weten dat ze niet tegen een muur maar met mensen praten.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?
Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Deel dit bericht op

Lees meer