Hier is jouw handboek om LinkedIn professioneel in te zetten

Wist je dat LinkedIn meer dan 830 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft? En wist je dat dit professioneel platform verspreid is over +200 landen en gebieden? Maar wat betekent dat voor jou? LinkedIn is bij uitstek hét grootste B2B-mediakanaal. Op het platform zit jouw professionele netwerk, en dat netwerk willen we activeren! Via LinkedIn kan je een community uitbouwen, werknemers werven of een personal brand ontwikkelen.

LinkedIn

Ben je op zoek naar tips en advies om het maximale uit LinkedIn te halen? Zoek dan niet verder en ontdek hier hoe je snel meer impact maakt met je bijdragen en je LinkedIn account. 

Tip 1: Het algoritme van LinkedIn 

Met welke parameters moet je rekening houden als je inzet op LinkedIn? We sommen er even een aantal voor je op: 

  1. Engagement: het algoritme van LinkedIn peilt hoe je posts presteren op basis van likes, comments en shares. 
  2. Dwell time: sinds 2020 kijkt LinkedIn naar je ‘dwell time’. Wat neerkomt op het aantal seconden of minuten die een actieve gebruiker spendeert op je posts voordat hij of zij doorscrolt. 
  3. Correlatie tussen gebruikers en je LinkedIn-account: reageren gebruikers vaak op je posts? Dan zullen ze vaker jouw content zien. Naast engagement is consistent posten dus essentieel!

Relevantie van je bijdragen: op basis van je engagement en dwell time, worden je berichten aan gebruikers getoond. De eerste uurtjes na het publiceren van een post zijn dus cruciaal. Hoe meer betrokkenheid in de eerste twee uur, hoe groter het bereik van je post.

Tip 2: Een gezonde content mix

We zeggen het niet vaak genoeg: Variatie is de sleutel tot jouw succes! Speel met een waaier aan content formats en ontdek welke contentvorm het beste past bij je doelgroep. 

     1. Foto’s en video’s 

Post zoveel mogelijk een afbeelding of video. Door de Linkedin statistieken van je posts in de gaten te houden, zal je ontdekken wat je doelgroep apprecieert. 

Wanneer je een link plaatst, dan maakt LinkedIn het bovendien mogelijk om een afbeelding bij te voegen die klikbaar wordt. Dit zorgt voor een verhoging in je websiteverkeer. Daarnaast zien we ook dat carrousels – meerdere foto’s in 1 post – engagement triggeren, wat uiteindelijk zorgt voor meer bereik. 

Plaats je een video? Verwijs dan NIET door naar een YouTube-video vanuit LinkedIn. Want dat zorgt ervoor dat je bereik daalt! Waarom? LinkedIn wil gebruikers zoveel mogelijk op hun eigen platform houden.

     2. Polls 

Polls zijn ideaal om interactie met je doelgroep aan te gaan. De drempel van reageren op een poll is immers laag en de uitslag van een poll wordt pas zichtbaar nadat er een stem is uitgebracht. Hierdoor triggeren polls engagement en scoren ze vaak goed qua bereik.

     3. Vacatures

LinkedIn is the-place-to-be om in contact te komen met nieuwe werknemers. Naast het verspreiden van vacatures via het vacatureplatform, kan je een oproep ook eenvoudig delen via een post. 

Tip 3: Blijf consistent 

Het is belangrijk dat je je pagina’s regelmatig onderhoudt. Post je consistent een bijdrage? Perfect! Vind je het echter lastig om regelmatig berichten te plaatsen? Probeer dan een contentplan te maken. Weet je niet hoe? Geen nood, via onze snackable videolessen en expertsessies in de Someflex leercommunity kan je dit makkelijk leren. Nog geen lid, maak dan gebruik van onze gratis dagpas en leer alles wat je moet weten over LinkedIn. 

Tip 4: kies een duidelijke call-to-action

Bij het opstellen van je contentplan moet je duidelijk weten wat je van je doelgroep verwacht. Wil je dat ze een video bekijken, op een link klikken of een comment achterlaten? Maak dan duidelijk wat je van de lezer verwacht via een call-to-action! Zoals we reeds aangeven is engagement enorm belangrijk voor het algoritme van LinkedIn. Hoe meer reacties onder je bijdrage, hoe groter het bereik. Trigger daarom gebruikers om een reactie achter te laten. Stel een vraag of geef aan dat ze een comment moeten achterlaten om bijvoorbeeld extra informatie te ontvangen.

Tip 5: Maak gebruik van relevante hashtags en tags

Het toevoegen van hashtags of tags aan je content vergroot je bereik. Het is echter belangrijk dat je hashtags kiest die passen bij jouw branche, je doelgroep of het onderwerp waar je iets wil over vertellen. LinkedIn geeft bovendien zelf een suggestie voor relevante hashtags die passen bij de content die je schrijft. Let op, ga niet over de top met het gebruik van hashtags. 3 hashtags onder een post is ruim voldoende. Wanneer je er meer dan 3 gebruikt, kan het algoritme immers tegen je gaan werken. 

Ultra tip: Download de Chrome-extensie ‘LinkedIn Hashtags’ en zie tijdens het schrijven hoeveel gebruikers je hashtag volgen op LinkedIn.

Tag voornamelijk relevante personen en organisaties in je post. Als ze dan ook nog eens reageren helpt dit uiteindelijk ook het bereik van je bericht te vergroten. 

Op je eigen tempo bijleren over sociale media? 

Wens je meer te weten over hoe je leads kan genereren via LinkedIn? Of hoe je goed scorende LinkedIn posts kan schrijven? Hou dan de Someflex agenda in de gaten. We geven heel wat expertsessie en lessen over hoe je jouw onderneming een boost kan geven met LinkedIn.

LinkedIn ExpertsessieCheck onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

Deel dit bericht op

Lees meer