SOCIALE MEDIA UPDATE: TIKTOK

LEES AL HET NIEUWS OVER TIKTOK HIER

Sociale media veranderen continu. Volg hier de laatste updates. Hier lees je elke nieuwe functie die TikTok aankondigt.

19 SEPTEMBER

Ook TikTok neemt BeReal-functie over

TikTok Now is de nieuwste uitvinding van het bedrijf achter de Chinese app. Nu ja, uitvinding. Daarvoor hebben ze voornamelijk gekeken naar de nieuwe hype 'BeReal'. Via 'Now' binnen TikTok krijg je op een random moment van de dag de melding dat je een foto of een video moet maken. Daarmee vuren ze echt wel met scherp naar BeReal de app die exact op dat principe gebaseerd is.

Naast TikTok is ook Instagram bezig met een vergelijkbare functie. BeReal werd onlangs erg populair bij de Nederlandse en Vlaamse jeugd. Maar net zo goed over de hele wereld. En dat hebben de andere sociale media kanalen nu ook begrepen. Het mooiste compliment voor een uitvinder? Gekopieerd worden. Benieuwd wat de reactie van BeReal zal zijn. Over een releasedatum van TikTok Now is nog niks bekend.

3 AUGUSTUS

TikTok komt met muziekstreamingdienst

Ergens in mei deed TikTok een eerste aanvraag om een patent te krijgen voor z'n eigen streamingdienst. Zo willen ze concurreren met Apple Music en Spotify. TikTok Music moet ervoor zorgen dat nummers niet meer gehyped worden op Spotify en Apple Music maar op het eigen platform. 

Daarnaast willen ze ook jonge en onbekende artiesten de kans geven en een platform geven om door te breken. Wanneer deze tool gelanceerd wordt, is voorlopig nog onbekend. Vanaf er meer nieuws is, lees je het hier.

28 JULI

Gamen we straks op TikTok?

Net als op Facebook & Snapchat kan je binnenkort ook spelletjes spelen op TikTok. Dat heeft het bedrijf Bytedance laten weten. TikTok is een samenwerking aangegaan met de ontwikkelaars: Voodoo, Nitro Games, FRVR, Aim Lab en Lotum. Zij moeten de juiste games ontwikkelen voor de app. 

Wat al zeker is, is dat deze spelletjes eraan zullen komen: Basketbal FRVR, Pride Run, Space Destroyer en Influencer Run. De games zullen gratis te spelen zijn voor alle gebruikers. Wanneer we ze mogen verwachten, is nog niet bekend.

8 JUNI

Avatars komen naar TikTok

TikTok gaat het mogelijk maken om avatars te integreren binnen de app. Dat doen ze om voortdurend de creatieve mogelijkheden voor de gebruikers uit te breiden. De avatar zal eruit zien als een soort filter waarbij je gebruikmaakt van jouw eigen gemaakte avatar, of een voorgeprogrammeerde die TikTok zelf heeft samengesteld. Daarnaast is het ook zo dat het je de mogelijkheid biedt om anoniem te blijven binnen de app. Je kan de filter namelijk gebruiken bij het opnemen van video's.

1 JUNI

ONTDEK TIKTOK CLEAR MODE HIER

TikTok werkt aan een manier om door de app te scrollen zonder dat de knoppen in beeld komen bij video's. Veel gebruikers hebben de voorbije maanden, en eigenlijk zelfs jaren, geklaagd over dit fenomeen. Soms is het door alle knoppen en info binnen de video onmogelijk om alle informatie te zien binnenin de TikTok.

De makers van de app, het bedrijf ByteDance, hebben ondertussen ook bevestigd dat er gewerkt wordt aan een versie van de app zonder alle knoppen in beeld. Wanneer de nieuwe update gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

24 MEI

TIKTOK LANCEERT ABONNEMENTEN

Het zat er al langer aan te komen, maar eindelijk is het zover. TikTok heeft een eigen abonnementensysteem. Zo zal je als gebruiker kunnen abonneren op de accounts van jouw favoriete creators. Momenteel zou het wel enkel kunnen bij accounts die voornamelijk livestreamen.

Als betalende abonnee zou je gebruik kunnen maken van extra features zoals bijvoorbeeld exclusieve chats waaraan enkel abonnees en de creator kunnen deelnemen. Abonnees krijgen ook een bepaalde badge mee in hun gebruikersnaam. 

23 MEI

SPEEL BINNENKORT SPELLETJES BINNEN DE APP

Volgens persagentschap Reuters wil TikTok binnenkort werk maken van spelletjes binnen de app. Op die manier wil het de app breder trekken en gebruikers langer vasthouden binnen TikTok. 

Naar alle waarschijnlijkheid gaat TikTok de games gebruiken vanuit moederbedrijf Bytedance. Het bedrijf heeft namelijk enkele dochterondernemingen zoals Pixmain en Nuverse, en die zijn al langer bezig met het ontwikkelen van spelletjes.

Wanneer deze update beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

9 MEI

TIKTOK TEST KNOP DIE 'DISCOVER-FUNCTIE' VERVANGT

TikTok is een functie aan het testen die de 'Discover-functie' op de app vervangt. Zo zou er een knop 'Vrienden' komen. Hier komt een verzameling van video's terecht van al jouw contacten. Dat in tegenstelling tot de video's van over de hele wereld die de Discover-functie wel bood. 

Deze functie zal binnenkort ook verder uitgerold worden bij alle gebruikers van TikTok. Het gaat overigens ook niet uitsluitend over de mensen die je zelf volgt. Wel over de personen die je volgt, maar net zo goed contacten uit jouw telefoon. Daarnaast krijg je in dit venster ook de vraag om te verbinden met jouw Facebook-vrienden om zo nog meer herkenbare content te zien.

Wanneer deze functie uitgerold wordt, is niet bekend.

VERDIEN SNELLER GELD ALS CREATOR OP TIKTOK

TikTok heeft een nieuw programma 'TikTok Pulse' aangekondigd. Dat programma zal het voor adverteerders mogelijk maken om hun advertenties naast populaire content te plaatsen. En tegelijkertijd krijgen creators ook de mogelijkheid om een inkomstenaandeel te implementeren.

Voor kleine creators kan het meer zichtbaarheid en dus meer inkomsten betekenen. TikTok hoopt daarnaast dat grote sterren op het platform meer gaan posten door het TikTok Pulse-programma. 

TikTok heeft meer en meer schrik gekregen dat creators naar YouTube trekken om daar geld te maken met content. De toekomst zal uitwijzen wat deze realisatie zal betekenen.

14 APRIL

TIKTOK WERKT AAN VIND-IK-NIET-LEUK-KNOP

De Chinese app werkt aan een vind-ik-niet-leuk-knop. Dat zal niet voor de video’s zijn, maar wel als individuele reacties op comments op een video. Wanneer een gebruiker die functie inzet, is het alleen zichtbaar voor TikTok en voor die persoon zelf. Niet voor de makers of andere gebruikers.

De knop zal gebruikt worden om te laten weten aan TikTok dat een reactie irrelevant of ongepast is. Wanneer deze tool beschikbaar is, is nog onbekend.

TIKTOK WERKT AAN METAVERSE

TikTok is volop bezig met het installeren van de metaverse binnen de app. Hier zal je als gebruiker tijd kunnen doorbrengen in de nieuwe digitale wereld die er ook aankomt op Facebook.

De exacte tool binnen TikTok zal luisteren naar de naam ‘Effect House’. Hier zal je als gebruiker en/of maker op TikTok niet alleen video’s kunnen creëren, maar ze zullen ook gebruik kunnen maken van de augmented reality-camera-effecten voor hun video's. Zo teleporteer je naar een nieuwe wereld.

Deze nieuwe wereld zal vrij beschikbaar zijn, maar je zal er niet zomaar alles kunnen doen. Zo mag je geen discriminatie in de hand werken. Vanaf er meer te vertellen is over deze update, lees je het hier eerst.

29 MAART

CHECK BINNENKORT JOUW KIJKGESCHIEDENIS OP TIKTOK

Ben jij het ook beu om te scrollen op TikTok een leuke video te zien, maar plots scrol je door en vind je die video nooit meer terug. Wel dat zou wel eens verleden tijd kunnen zijn. TikTok werkt namelijk aan een update waarin het de kijkgeschiedenis van de gebruikers gaat toevoegen.

Momenteel wordt de functie getest bij een beperkt aantal gebruikers. Het is nog niet volledig duidelijk of de functie binnenkort naar alle gebruikers over de hele wereld uitgerold wordt.

18 MAART

TIKTOK KOMT MET STORIES ZOALS SNAPCHAT

TikTok gaat heel wat andere sociale media kanalen achterna. Zo kondigden ze een aantal weken geleden aan dat ze werk maken van video’s die tot wel 10 minuten op het platform. En deze week doen ze daar de introductie van stories bij. Ze werken momenteel aan de integratie van stories binnen hun eigen app. Dat nieuws raakte eerder al bekend maar zou nu in een eindfase zitten.

Wanneer we deze update officieel mogen verwachten is nog niet bekend. Vanaf dat bekend is, hoor je het hier eerst.

15 MAART

TIKTOK LANCEERT MUZIEK DISTRIBUTIEPLATFORM

TikTok is bezig met de uitrol van ‘SoundOn’, hun muziekdistrinutieplatform waar onafhankelijke artiesten muziek rechtstreeks zullen kunnen publiceren.  Daarnaast zal ‘SoundOn’ ook korte video’s delen mogelijk maken. In het eerste jaar zullen de artiesten 100% van hun royalty’s ontvangen. Na het eerste jaar wordt dat verlaagd naar 90%.

Via SoundOn zal je jouw muziek als artiest ook kunnen publiceren op Spotify & Instagram. Daarnaast wil het ook gratis advies bieden om jouw fanbase op te bouwen. Vanaf ‘SoundOn’ officieel gelanceerd wordt, leest u het hier eerst.

1 MAART

MAAK BINNENKORT TIKTOKS VAN 10 MINUTEN

TikTok heeft officieel aangekondigd dat het de tijdslimiet gaat verhogen naar 10 minuten. Dat heeft 1 van de woordvoerders van de video-app bevestigd. Een aantal maanden geleden nog had TikTok de limiet nog opgetrokken tot 3 minuten. Dat deden ze om de gebruikers meer mogelijkheden te bieden in het creëeren van content.

En dat brengen ze nu naar een nieuw level. Op deze manier gaan ze de concurrentie met YouTube ook nog meer aan.  Zo woedt de strijd tussen TikTok en YouTube nog een beetje steviger. Zeker omdat YouTube vorig jaar ook de YouTube Shorts introduceerden.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

31 JANUARI

TIKTOK EXPERIMENTEERT MET NIEUWE AVATAR-TOOL

TikTok is volop bezig met het testen van een avatar-functie. Daarmee kunnen gebruikers in de toekomst een digitale versie maken op basis van een selfie. Die zal dan gezichtsuitdrukkingen hebben die overeenkomen met de werkelijkheid.

Het doet heel erg denken aan een ‘Memoji’ die we nog kennen van Apple. Die kun je gebruiken om te reageren op berichten van anderen.

Wanneer deze tool er zal komen, is nog niet bekend.

BINNENKORT LUISTER JE NAAR AUDIO LIVESTREAMS OP TIKTOK

TikTok lijkt te experimenteren met audio-only live-streams. Hier spelen ze een jaar na datum handig in op de Clubhouse-stijl audio-chats die -zeker in de beginfase- echt een hype waren.

De heisa en de hype rond audio is de laatste maanden misschien een beetje aan het minderen. Maar steeds vaker wordt er nu weer een Clubhouse-opname beluisterd. Voor TikTok was dat hét teken om er ook mee aan de slag te gaan.

Wanneer je deze tool zult kunnen gebruiken, is nog niet bekend.

25 JANUARI

TIKTOK GAAT FUNCTIE TERUGBRENGEN

TikTok werkt naar verluidt aan het terugbrengen van de optie om te zien wie je profiel in de app heeft bekeken in de afgelopen 30 dagen. Dat zou voor meer transparantie kunnen zorgen over de interesse van gebruikers. 

Het zou bijvoorbeeld voor influencers kunnen betekenen dat ze in contact kunnen komen met potentiële opdrachtgevers.

Er is nog geen officieel bericht van TikTok of deze optie ooit zal worden vrijgegeven in dit stadium.

24 JANUARI

TIKTOK TEST MET BETALENDE ABONNEMENTEN

Na Instagram gaat ook TikTok uitzoeken hoe ze betalende abonnementen kunnen integreren op hun platform. Gebruikers zullen dan een betalend abonnement kunnen afsluiten bij hun favoriete video-makers. Het is nog niet duidelijk hoe de functie op TikTok zou werken.

Het is niet duidelijk op welk scherm de betaalde video's zouden komen, en of dat eventueel een apart scherm wordt. De tests van TikTok en Instagram sluiten aan bij een nieuwe beweging, waarbij onlineplatforms populaire makers meer aan zich willen binden.

Wanneer dit realiteit wordt, is nog niet bekend.

Check onze agenda vol interessante online opleidingen over sociale media

18 JANUARI

TIKTOK TEST STORY-INTEGRATIE OP FOR YOU-PAGINA

Sociaal medium TikTok test het integreren van Stories op de For You-pagina.

Dat het een Story is, zal zichtbaar zijn aan een blauw label boven de gebruikersnaam van de uploader. Het uploaden gebeurt nu via de +-knop, die uploaders ook gebruiken om reguliere video's te uploaden. Bij het uploaden heet de Stories-modus Quick. 

Wanneer deze tool gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

10 JANUARI

TIKTOK TEST REPOST-KNOP

TikTok test momenteel een ‘repost’-knop. Dat doet het om het voor gebruikers mogelijk te maken om een TikTok-video die ze leuk vinden op hun eigen tijdlijn te zetten voor hun eigen volgers. Het werkt dus niet zoals bijvoorbeeld een duet, waarin je naast de video van een ander, je eigen video maakt. Dit gaat echt om het volledig posten van de video van een ander op jouw platform, maar uiteraard wel met de naamsvermelding en link naar de ander erbij.

Dit wordt een nieuwe manier van het delen van content. Zo zul je jouw eigen content gedeeld zien worden op andere pagina’s, en kan je zelf andere content delen op jouw eigen profiel.

Wanneer deze tool beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend. Momenteel begeeft deze functie zich dus nog in een testfase.

7 december

TIKTOK INTRODUCEERT NIEUW VERDIENMODEL VOOR CREATORS

TikTok introduceert een nieuw verdienmodel voor makers. Het werkt zo: kijkers sturen tijdens live video’s virtuele diamanten, die vervolgens door de videomakers kunnen worden ingewisseld voor geld.

Om de diamanten te kunnen sturen, moeten kijkers eerst virtuele munten kopen. TikTok zegt dat het aantal live-giften door kijkers wordt gebruikt om de populariteit van een maker te beoordelen. Voor video’s die niet live zijn, kunnen kijkers zogeheten ‘videogeschenken’ sturen. Het model hierachter is vergelijkbaar met dat van de live-giften.

Deze nieuwe functie sluit aan bij de trend om creators geld te laten verdienen via de verschillende sociale media apps. Wanneer de tool gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

17 november

TIKTOK DOET CREATORS PLEZIER

TikTok voegt een optie toe om meer partnerschappen tussen merken en makers te bewerkstelligen. Dat doen ze met de lancering van een nieuw 'Creative Exchange'-platform. Hiermee kunnen merken een campagne opzetten, waarop makers kunnen reageren en deals voor gesponsorde content kunnen sluiten.

Zoals je hier kunt zien, kun je kiezen uit een reeks campagnetypes die meer context zullen geven over wat je precies zoekt bij potentiële creatieve partners.

TikTok zegt dat de eerste fase van TikTok Creative Exchange nu beschikbaar is voor een beperkte groep adverteerders. Merken en makers kunnen hier meer informatie vinden en meedoen aan het pilot-programma.

3 november

GEEF BINNENKORT FOOI OP TIKTOK

TikTok werkt aan een functie om gebruikers fooi te laten geven aan creators van een bepaalde tiktok. Zo zullen fans hun waardering voor het werk op een andere manier kunnen uiten. Voor de creator in kwestie is het dan weer een mooie gelegenheid om geld te verdienen met het maken van tiktoks.

Maar niet iedereen zal de ‘tipfunctie’ -want zo heet ze- kunnen uitrollen met eigen tiktoks. Die eer is weggelegd voor slechts een aantal accounts. Jouw account moet bijvoorbeeld ‘in good standing’ zijn. Dat wil zeggen dat je nog nooit een klacht van TikTok hebt ontvangen. 

En, je moet als account ook minstens 100,000 volgers hebben. In elk ander geval zal er van donaties geen sprake zijn.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

TIKTOKS INPLANNEN VIA DE DESKTOPVERSIE VAN DE APP

TikTok komt met groot nieuws. Je kunt namelijk vanaf nu tiktoks inplannen via de desktopversie of de webapp van TikTok. Jawel, je leest het goed. Vanaf nu bestaat er een desktopversie én webapp van de razendpopulaire app. 

Je zal vanaf nu dus tiktoks kunnen inplannen, mààr dat zal voorlopig enkel kunnen als je in het bezit bent van een business-account van de app. Het is dus een nieuwe feature die speciaal wordt uitgerold voor iedereen die professioneel met TikTok aan de slag wil gaan.

Zo wordt de nog steeds heersende trend van TikTok wederom bevestigd. Het draait niet allemaal om dansjes, of gekke en lachwekkende video’s. Het is meer dan ooit interessant om in te zetten op TikTok als bedrijf, onderneming of publieke sector.

1 SEPTEMBER

SHOP NU RECHTSTREEKS BINNEN TIKTOK

TikTok gaat de samenwerking met ‘Shopify’ omtrent het shoppen binnen de eigen app verder uitbreiden. Zo zal je dankzij deze uitbreiding rechtstreeks vanuit TikTok naar de catologus van het product kunnen gaan om over te gaan tot de aankoop van het product. Iedereen met een TikTok Business-account zal hier binnenkort gebruik van kunnen maken, weet socialmediatoday.com.

Voorlopig is het nog wachten op de officiële lancering van deze functie. Verschillende accounts zijn nu in een testfase gekropen. Wanneer deze afgelopen is, mogen we snel nieuws voor Europa verwachten.

Deel dit bericht op

Lees meer