SOCIALE MEDIA UPDATE: YOUTUBE

LEES AL HET NIEUWS OVER YOUTUBE HIER

Sociale media veranderen continu. Volg hier de laatste updates. Hier lees je elke nieuwe functie die YouTube aankondigt.

20 SEPTEMBER

YouTube wil Home-feed personaliseren

Bij YouTube werken ze hard aan het personaliseren van de Home-feed van een kanaal voor de gebruiker. Daarom zijn ze momenteel bezig met het ontwikkelen van aparte tabbladen voor 'video's, 'korte filmpjes', en 'live-updates'. Zo krijgt de indeling van elk tabblad een zo 'persoonlijk mogelijke' look voor de gebruikers.

Als gebruikers jouw video's aanklikken, worden ze rechtstreeks doorgestuurd naar het specifieke soort video. Klik je bijvoorbeeld een Short aan van jouw kanaal, dan komen ze rechtstreeks bij alle Shorts van dat kanaal. Zo willen ze beter aansluiten bij de kijkgewoonten van de gebruiker. Wanneer dit mogelijk wordt, is nog niet bekend.

23 AUGUSTUS

Shorts komt het anti-TikTok watermerk

Bij YouTube willen ze geen TikTok-video's op de Shorts-feed zien. Dat gebeurt momenteel nog te veel, en dat zorgt ervoor dat de creatie van Shorts beperkter blijft dan ze bij YouTube hopen. Dat pakken ze nu aan door een watermerk toe te voegen aan video's die rechtstreeks vanaf TikTok worden gepubliceerd op YouTube Shorts.

Zo wil YouTube ook zorgen voor een beperking binnen het algoritme voor video's die vanaf TikTok worden geplaatst op Shorts. Zo worden die video's hoe dan ook veel minder bekeken. Een nieuwe video krijgt volgens het algoritme veel meer steun vanuit YouTube Shorts. Wanneer deze maatregelen eraan komen, is nog niet bekend.

24 MEI

BINNENKORT KRIJG JE CLICKABLE ADS IN SHORTS

YouTube Shorts breidt verder uit en wordt een echte TikTok-concurrent. Om dat te benadrukken, heeft Google ook aangegeven dat er 3 vormen van clickable advertenties aan zitten te komen. Maar Google geeft wel aan dat, als je de advertenties niet wil zien, je gewoon kan verder swipen en blijven kijken naar de korte verticale filmpjes.

De eerste vorm is de ad voor makers van een app op de smartphone. Zij krijgen de mogelijkheid hun app te adverteren via een clickable link naar de Play-of Appstore. Later dit jaar wordt het mogelijk voor webwinkels om hun producten te adverteren binnen Shorts. Over de derde optie doet Google voorlopig nog geheimzinnig. Later meer.

16 MEI

SHORTS KRIJGEN NIEUWE UPDATES

Nu shortterm-video's zo populair worden, wil YouTube niet achterop blijven hinken met de uitrol van de eigen YouTube Shorts. Zo komen ze met 2 nieuwe updates. Wij lijsten ze voor je op.

  • YouTube Shorts brengt een greenscreen-optie uit; neem op met een fictieve greenscreen
  • Maak snel Shorts dankzij de knop 'Maken'

In de komende weken en maanden zal het duidelijk worden wanneer deze tools effectief gelanceerd worden. Houd onze kanalen in de gaten voor de laatste updates.

28 APRIL

YOUTUBE SHORTS KRIJGT ADVERTENTIES

Vorige week kondigde YouTube nog de komst van Shorts naar de desktop en tablet aan. En vandaag kondigen ze aan dat ze advertenties naar Shorts zullen brengen. Op die manier komen de ads die je nu ziet bij het bekijken van YouTube-video's ook naar de verticale video's op het platform.

Zo zegt Google dat ze bezig zijn met het testen van ads in de Shorts-feed. Momenteel bevindt het zich allemaal nog in een testfase. Vanaf wanneer we de officiële versie van deze update mogen verwachten, is nog niet bekend.

20 APRIL

YOUTUBE SHORTS KOMEN NAAR DESKTOP EN TABLET

YouTube Shorts worden steeds groter. De YouTube tegenhanger van TikTok wordt steeds belangrijker in het sociale mediagebruik van jongeren maar net zo goed volwassenen. Dat hebben ze bij het videobedrijf ook volledig begrepen. Zo maken ze het binnenkort mogelijk om YouTube Shorts te bekijken op de desktop en de tablet. Daarnaast zal het in de toekomst ook makkelijker worden om Shorts te maken op basis van andere video's. 

Hiermee wil het de concurrentie met TikTok nog meer aangaan. Wanneer deze tools beschikbaar worden, is nog niet bekend.

21 MAART

YOUTUBE LANCEERT NIEUWE LIVESTREAM FEATURES

YouTube Live heeft een aantal nieuwe updates aangekondigd. Dat doen ze om de noden van de creators in te vullen. Die vragen al jaren om meer mogelijkheden tijdens het streamen.

Zo komt de mogelijkheid voor het toevoegen van gasten aan jouw stream er snel aan. Er komt ook een nieuwe manier van berichtgeving voor iedereen die live gaat. Gebruikers zullen dan op een nieuwe manier een melding krijgen van die aankomende of huidige stream. Zo zal er een gekleurde ring rond de creator die live aan het gaan is, komen te staan.

Vanaf deze features in werking zijn, lees je het hier eerst.

LEER 1 dag GRATIS over sociale media in SOMEFLEX

Deel dit bericht op

Lees meer