SMI Barometer 2023: Hoe Jongeren bereiken op Sociale Media?

Benieuwd naar de sociale medianieuwtjes? Deze week pakken we het even anders aan. Want, de Sociale Media en Influencer (SMI-) Barometer staat eindelijk online. 

Het is zover: Arteveldehogeschool en Comeos lanceert de 4de editie van de SMI-Barometer. Een jaarlijks onderzoek dat trends en patronen in het gebruik van sociale media en influencer marketing door Belgische jongeren in kaart brengt. Als sociale-media-doener is het belangrijk om steeds op de hoogte te blijven. Net daarom vatten we deze nieuwste sociale mediatrends voor je samen.

 

Populaire Sociale Mediakanalen

Ben je niet ouder dan veertig? Dan blijkt Instagram, met een gebruikerspercentage van 70%, het populairst.

GrafiekBlog

De Meta-kanalen scoren over het algemeen goed. Het gebruik van Facebook, WhatsApp en Messenger volgen Instagram namelijk op de voet. Maar, weet je wat het meest opvalt? Bijna iedereen (om precies te zijn zo’n 93%) logt minstens één keer per maand in op YouTube. 

Op vandaag blijft Instagram voor de jongere generatie ‘the place to be’, zo’n 86% van de jongeren gebruiken dit kanaal dagelijks. En jazeker, ook Snapchat en TikTok vallen niet meer weg te denken.

Grafiek2Blog

Wat met 25-plussers? Voor hen staan Facebook, WhatsApp en Messenger in de top 3 favorieten. 

Grafiek3Blog

De groei van TikTok

Twijfel je of TikTok nog steeds in trek is? Het antwoord is volmondig ja! De SMI-Barometer laat zien dat TikTok écht populair is onder jongeren. 

Door een flinke groei in 2021, is het nu één van de hoofdspelers in de sociale mediawereld voor jongeren. En dankzij heel wat actieve TikTok-gebruikers, zien steeds meer merken het nut in van dit platform voor hun contentstrategie. 

Wil je dit jaar nog inzetten op TikTok? Ontdek dan hier ons Boost Traject met expert Dieter Vanden Heede

Over ons sociale media gebruik

Over het algemeen gebruiken we sociale media zeer frequent. En toch maakt de jongere generatie zich zorgen. Zo’n 65% van de jongeren en 55% van de 25-plussers neemt maatregelen om hun social media gebruik in te perken.

Waarom zijn we dan zo gek op social media? Wel, je gebruikt deze kanalen omdat het makkelijk is om met vrienden en familie in contact te blijven. Terwijl 25-plussers voornamelijk op Messenger en WhatsApp vertoeven, gebruikt de jongere generatie eerder een diverse waaier aan platforms.

Je merk op sociale media? 

Ben je als organisatie nog niet actief op sociale media? Dan is dat een gemiste kans. Tegenwoordig zijn sociale media het ideale hulpmiddel voor de visibiliteit van jouw merk. Wist je trouwens dat jongeren nieuwe merken en producten voornamelijk ontdekken via Instagram, TikTok, YouTube en Facebook? En hoewel Belgen 'online shoppen op sociale media' nog niet helemaal omarmen, blijkt dat we toch steeds vaker doorklikken naar de website of webshop van een merk. 

Ondanks de recent strengere advertentieregels, hebben influencers of content creators nog steeds heel wat impact op jongeren. Ongeveer 90% van de jongeren volgt een influencer op sociale media. En zo’n 75% vindt het een goed idee dat merken influencers inzetten voor hun marketingstrategie.

Grafiek4Blog

Schakel jij influencers of content creators in om jouw merk te promoten? Goed bezig, want één derde kocht de voorbije maanden iets door toedoen van een influencer of content creator. Bovendien zoeken jongeren ook meer informatie op over merken door de invloed van influencers.

Je vraag je vast af, hoe zit het dan met de 25-plusser? Wel, bij volwassenen is dit fenomeen net iets minder populair: slechts 42% volgt een influencer op sociale media. En toch blijft de algemene invloed van influencers nog steeds sterk. Want van de mensen die hen volgen, koopt zo'n 30% een product of dienst, start één derde met het volgen van een merk en zoekt bijna de helft meer informatie op.

Is Podcasten nog steeds een trend? 

Meer dan de helft van de Belgen onder de veertig luistert naar podcasts. Maar van de regelmatige luisteraars komt een kwart bijna nooit in aanraking met een product of merk. Gelukkig zoekt ongeveer een derde daarna meer informatie op en geeft 26% toe dat ze na het luisteren van een podcast in de afgelopen drie maanden iets hebben gekocht​​. Het is dus een kwestie van halsstarrig volhouden en goede content publiceren. Wie volhardt in podcasten, zal uiteindelijk winst boeken.

 

Blijf bijleren met Someflex

Het digitale landschap evolueert razendsnel en sociale media vormen duidelijk de rode draad in dit verhaal. Wil je graag mee zijn met de laatste trends en effectief inzetten op jongeren? Dan hoef je niet verder te zoeken, we hebben precies wat je zoekt. 

Via onze leercommunity nemen we je mee door sociale media van a tot z. Zet succesvol in op influencer marketing, leer hoe je groeit op een kanaal zoals Instagram, of start vandaag nog jouw TikTok account op... Met onze hulp ben je in 1-2-3 mee met de ins en outs van elk socialemediakanaal. Klaar om op de Someflex trein te springen?

Maar dat is nog niet alles. De nieuwe inzichten uit de SMI-Barometer benadrukken dat het bereiken van jongeren via sociale media op vandaag een must is voor gelijk welke organisatie. Maar, welke kanalen moet je kiezen en hoe zorg je dat jouw boodschap effectief landt bij je doelgroep? Dat leer je allemaal in deze gratis webinar "Hoe bereik je jongeren via social media" met expert Nadja Desmet. Zet vandaag nog de eerste stap en schrijf je in.  

Na afloop zit je boordevol inzichten, inspiratie en motivatie om jongeren te bereiken via sociale media. Of jij nu je online succes wilt uitbouwen, of je bent nieuwsgierig naar de actieve kanalen van jongeren, dit gratis webinar is zeker iets voor jou. Waar wacht je nog op?

Deel dit bericht op

Lees meer